• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۹-۲۱
  • شناسه خبر: 30050

تعرفه دفاتر ازدواج و طلاق هر۲ سال یکبارتغییرمی کند/ تفهیم موارد مطرح در اسناد از وظایف سران دفاتر است

طبق قانون هر دوسال یکبار تعرفه های حق التحریر دفاتر ازدواج و طلاق تغییرمی کند و براساس شاخص های بانک مرکزی تعرفه های جدیدی اعلام می شود.

مینا تقی لو رئیس اداره بازرسی ثبت اسناد و املاک استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار« پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» در خصوص افزایش تعرفه های ثبت ازدواج و طلاق در دفاتر اظهار کرد: طبق قانون هر دوسال یکبار تعرفه ها تغییرمی کند و براساس شاخص های بانک مرکزی تعرفه های جدیدی اعلام می شود .

تقی لو گفت: در این مدت که همه خدمات و دفاتر خدماتی به دلیل افزایش هزینه ها قیمت خدمات را افزایش داده اند و دفاتر ثبت اسناد و دفاتر ثبت ازدواج و طلاق هم از این موضوع مستثنی نیستند.

وی افزود: براساس بخشنامه جدید، هزینه ثبت ازدواج و طلاق تقریبا دوبرابر شده است.

تقی لو با بیان اینکه پرداخت هزینه دفترخانه ثبت ازدواج براساس توافق طرفین و معمولا برعهده زوج است گفت: تعرفه جدید ثبت شروط ضمن عقد نیز در بخشنامه جدید اعمال شده است. ۲ شرط ضمن عقد دردفتر سند ازدواج ثبت شده اند که شامل موارد الف و ب است و خود مورد ب ۱۲بند دارد، اگر زوجین به جز این شروط موجود در دفتر سند ازدواج، شرط دیگری داشته باشند هزینه ثبت آن را باید پرداخت کنند.

رئیس اداره بازرسی ثبت اسناد استان زنجان با تاکید براینکه تفهیم مطالب مطرح در اسنادی که به امضای طرفین می رسد از وظایف سران دفاتر است گفت: معمولا در هنگام امضای سند ازدواج زوجین بدون توجه به مواردی که متعهد می شوند (به ویژه در مورد مهریه) آن را امضا می کنند . لذا قانونگذار سران دفاتر را تکلیف کرده که موارد را به طرفین تفهیم کنند .

وی افزود: سران دفاتر مکلف به تنظیم اسناد هستند مگر اینکه دلیل موجه و قانونی برای عدم ثبت داشته باشند.

تقی لو با بیان اینکه کانون سردفترداران ازدواج و طلاق زنجان در شرف تاسیس است گفت: براساس اعلام آمادگی سران دفاتر، رای گیری و رئیس کانون نیز معرفی می شود.

گفتنی است تعرفه ثبت ازدواج و طلاق  بر اساس بخشنامه آن بوده و بر اساس بخشنامه ابلاغی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، هزینه حق التحریر محضری ۱۴۰۱، برای ثبت ازدواج، ۸/۴۴۴/۲۹۶ ریال و برای ثبت طلاق رجعی و بائن، ۱۰/۵۵۵/۳۷۰ ریال، خواهد بود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست