• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۹-۲۴
  • شناسه خبر: 30136

با اجرای طرح نفس در زنجان ۹۷ نفر از مادران از سقط جنین منصرف شدند

پس از شناسایی ۹۸ مادر که قصد سقط جنین سالم را داشته‌اند با مداخله آموزشی و حمایتی ۹۷ نفر از مادران از سقط جنین خود به صورت قطعی منصرف شدند. متاسفانه آمار دقیقی از سقط جنین وجود ندارد زیرا بخشی از سقط‌ها، غیر قانونی و ب ...

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت»مشهود تقی‌لومعاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان در نخستین همایش ملی جوانی جمعیت که در مرکز همایش‌های بین‌المللی روزبه برگزار شد، اظهار کرد: جمعیت به عنوان یکی از عوامل اصلی قدرت و اقتدار و امنیت ملی است. لذا امروزه کشورهای مختلف در دنیا با ترسیم سیاست‌های افزایش جمعیت به دنبال افزایش و رشد جمعیت خود هستند.

تقی لو گفت: بر اساس تحقیقات شورای عالی فرهنگی و آمار رسمی وزارت بهداشت پس از سال ۱۳۹۴ تعداد تولدها با شیب تندی شروع به کاهش کرده و در سال ۱۳۹۸ نرخ زاد و ولد به کمترین حد در پنجاه سال گذشته رسیده است.  

وی افزود: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که « روند پیری جمعیت بعنوان بحرانی جدی ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و … کشور را تهدید می‌کند و فرصتی کوتاه برای انجام مداخلات راهبردی و اجرای برنامه موثر وجود دارد» شروع به کار مراکز مردمی نفس با هدف نجات فرزندان سالم از سقط عمدی جنین، از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ با اخذ مجوز از بسیج جامعه پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی در مشهد آغاز شده است.

تقیلو با بیان اینکه یکی از علل کاهش جمعیت، سقط جنین است گفت: آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد زیرا بخشی از سقط‌ها، غیر قانونی و به اصطلاح زیر زمینی است روزانه ۱۰۰۰ جنین در ایران سقط می‌شود که عدد بسیار قابل توجهی است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گفت: طرح نفس در استان زنجان از اواخر تیرماه ۱۴۰۱و همزمان با اخذ مجوزها و موافقت‌ها، کار تشکیلاتی و سازماندهی منابع به ویژه نیروی انسانی آغاز به کار کرد.

تقی‌لو با اشاره به افتتاح مراکز نفس در کلیه شهرستان‌های استان گفت: فعالیت مستمر و علاقه‌مندانه ۱۲۲ نفر نیروی متخصص و کارشناس با ابلاغ رسمی در کارگروه‌های مربوطه، آموزش و آگاه سازی و توجیه هسته‌های عملیاتی همکاران خود دانشگاه، آموزش‌های حضوری و وبیناری آبشاری برای همکاران به تعداد ۱۲.۴۲۳ نفر تا پایان آبان ماه سال ۱۴۰۱، آموزش و اطلاع رسانی عمومی از طریق برنامه های سلامت محور صدا وسیمای استان و خبرنگاران و رسانه‌های استان از جمله اقدامات صورت گرفته در اجرای این طرح بود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: پس از شناسایی  ۹۸ مادر که قصد سقط جنین سالم را داشته‌اند با مداخله آموزشی و حمایتی ۹۷ نفر از مادران از سقط جنین خود به صورت قطعی منصرف شدند.
معاون بهداشت دانشگاه با اشاره به اینکه با انجام اقداماتی سعی کردیم تا از بروز سقط‌های جنین‌های سالم جلوگیری شود، گفت: این اقدامات شامل: آموزش احکام شرعی، عوارض و عواقب سقط، مشاوره (روانشناسی و ….)، حمایت و پشتیبانی معیشی و مالی (۱۵ مورد حمایت مالی به مبلغ ۱۰۵ میلیون ریال، همکاری در برخود با عوامل انجام سقط و قاچاق داروهای مربوطه، رایگان شدن خدمات تشخیصی و درمانی برای مادرانی که قصد سقط داشتند و منصرف شده‌اند (با تأیید مسئول طرح نفس شهرستان در مراکز منتخب دانشگاه علوم پزشکی زنجان ) از جمله این اقدامات است که شاهد تولد اولین نوزاد طرح نفس که کاندید سقط بوده است، هستیم.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست