• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۹-۲۷
  • شناسه خبر: 30204

۲هزار کیلومتر از ۶هزار کیلومتر جاده استان زنجان تحت تاثیر تردد ماشین آلات سنگین معادن است/ افزایش ارتفاع سرعتکاه درمسیر دانشگاه زنجان استاندارد نیست

۲هزار کیلومتر از ۶هزار کیلومتر راههای مواصلاتی استان تحت تاثیر تردد ماشین آلات سنگین معادن هستند.متاسفانه قوانین خاصی برای جلوگیری از این تردد های مخصوصا با تناژ بالا و یا ممانعت از تخریب جاده های مواصلاتی روستایی و استا ...

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» هادی نظری معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان زنجان در نشست خبری به مناسبت هفته حمل و نقل اظهار کرد: ۶ هزار کیلومتر راه های مواصلاتی دراستان وجود دارد و ۲۵۰ دستگاه انواع ماشین آلات راهداری نیز در جاده های استان فعالیت می کنند .استان زنجان کریدور غرب به شرق کشور است و ۲۰۰ کیلومتر از جاده های کشور را شامل می شود.

نظری گفت: مجوز برگزاری مناقصه ۲۵۰ میلیارد تومانی لکه‌گیری و اصلاح محور آزادراه زنجان – قزوین اخذ شده و پیمانکار مربوطه هم برای این کار انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه اصلاح وضعیت محورهای فرعی بودجه ملی ندارد و نیازمند بودجه‌های استانی است گفت: در محور ابهر – قیدار که از محورهای پرحادثه استان است، عملیات روشنایی، نصب علائم راهنمایی و رانندگی انجام شده و در چهار سال اخیر نیز برای ۶۰ کیلومتر از این محور روکش آسفالت انجام شده است. اما ارتقای محور و تعریض جاده بر عهده معاونت راه اداره‌کل راه و شهرسازی استان است.

وی با اشاره به تخریب راههای استان با تردد دستگاه ها و ماشین آلات سنگین معادن و حمل بار گفت: متاسفانه قوانین خاصی برای جلوگیری از این تردد های مخصوصا با تناژ بالا و یا ممانعت از تخریب جاده های مواصلاتی روستایی و استانی در کشور نداریم.

نظری افزود: برای اصلاح محور زنجان – قره‌پشتلو نیز ۱۲ میلیارد تومان تخصیص یافت. در این محور علائم نصب شده و نقاط حادثه‌خیز احصا و در محدوده آن‌‌ها سرعت کاه و روشنایی کامل هم نصب و یا در حال نصب است.

وی افزود: اصلاح و تعریض محورهای مواصلاتی وساخت  ۲۰ پل و رفع چند نقطه حادثه خیز در محور قره پشتلو انجام شده است که عملیات ۱۰ پل آغاز و برای چهار مورد دیگر نیز بتن‌ریزی شروع شده است. برای ۱۰ نقطه از این منطقه چراغ های روشنایی با نصب یک ترانس برق برای ساماندهی این منطقه انجام می شود.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان با بیان اینکه ۲هزار کیلومتر از ۶هزار کیلومتر راههای مواصلاتی استان تحت تاثیر تردد ماشین آلات معادن هستند افزود: در سال جاری اعتبار ۵ میلیاردی برای ترمیم روکش وآسفالت ریزی صرف شده است و در سال آینده نیز ۱۵میلیارد اعتبار برای بهسازی  جاده خیر آباد صرف می شود.

نظری با اشاره به تخصیص اعتبار به برخی محورهای روستایی و معدن‌خیز ماهنشان از محل درآمد احیای حقوق معدنی گفت: برای محور زنجان – دندی مبلغ ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و محور اورجک – خیرآباد مبلغ ۱۵ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

وی همچنین در خصوص کمبود علائم راهنمایی در جاده هی استان گفت: در تمامی محورهای تابلوی علائم نصب شده است اما سرقت علائم در برخی جاده ها و محورهای فرعی استان افزایش یافته است.

معاون راهداری استان، با اشاره به نصب سرعت کاه در محورهای مواصلاتی در زنجان، گفت: استفاده از سرعتگیر یا سرعتکاه در جاده ها ممنوع است اما در مسیر زنجان تبریز و یا بالعکس به دلیل نزدیکی به دانشگاه زنجان سرعتکاهی نصب کرده بودیم که در حال حاضر به دلیل شروع عملیات ساخت پل غیر همسطح دانشگاه زنجان ارتفاع این سرعتکاه توسط عوامل ساخت این پل غیر همسطح، افزایش یافته بود که نه استاندارد است و از لحاظ ایمنی نیز بسیار خطرناکی است.نامه برای اصلاح این سرعتکاه زده شده و به زودی اقدام می شود.

معاون راهداری استان با اعلام اینکه ۳۲ راهدارخانه در استان فعال است و بالغ بر ۴۰۰ نیرو در آنها فعالیت میکنند گفت: امیدواریم زمستان پیش‌رو یک زمستان پربارش باشد و رسانه‌ها در خصوص فرهنگ‌سازی برای عدم تردد در هنگام بارش برف در جاده ها اطلاع رسانی کنند که در روزهای برفی و کولاک از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

علی پیری رئیس اداره ماشین‌آلات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان نیثز در این جلسه عمر ماشین‌آلات سنگین و نیمه سنگین را ۲۴ و ۲۳ سال اعلام و بر لزوم نوسازی ناوگان تاکید کرد.

علی پیری گفت: تعداد ماشین‌آلات سنگین ۹۶، نیمه سنگین ۸۵ و سبک ۷۲ دستگاه است و ۴۰ اکیپ در ۳۲ راهداری مستقر شده و آماده خدمات‌رسانی هستند.

وی با اشاره به عمر بالای ماشین‌آلات و تجهیزات راهداری زنجان گفت: عمر ماشین‌آلات سنگین و نیمه‌سنگین به ترتیب ۲۴ و ۲۳ سال است و تعداد نمک‌پاش‌های مجهز به استانداردهای روز هم ۳۲ دستگاه است.

مسعود قاسمی رئیس ایمنی و حریم راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان نیز از انعقاد دو قرارداد با هدف ارتقای ایمنی آزادراه زنجان- قزوین خبر داد و گفت: مسیرهای رفت و برگشت این اتوبان با بلوک مفصلی جداسازی شد.

قاسمی در خصوص تجهیز و ایمنی محورهای مواصلاتی استان زنجان نیزبا هدف ارتقای آزادراه زنجان- قزوین، دو قرارداد بالغ بر ۴۷ میلیارد تومان جهت جداسازی لاین رفت و برگشت با «بلوک مفصلی» منعقد شد.

قوی هدف از این برنامه را جلوگیری از خسارت ناشی از تصادف عنوان کرد و با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه روشنایی راه‌ها با هدف ارتقای ایمنی در محورهای پرتصادف گفت: در حال حاضر حدود ۱۳۰ کیلومتر روشنایی فعال داریم که طی سال گذشته و امسال ۲۰ کیلومتر از این پروژه در دستور کار قرار گرفت.همچنین «آشکارسازی و ایمن‌سازی تقاطع‌های هدف» و «خط کشی راه‌ها به سطح ۲۲۰۰ کیلومتر» انجام شده است .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست