• تاریخ: ۱۴۰۱-۱۰-۱۱
  • شناسه خبر: 30416

برنامه ای برای جیره بندی آب نداریم/ در روستاها مشکل کمبود آب فصلی است

بیش از۶۵درصد مشترکان آب زیر الگوی مصرف هستند و نزدیک به ۱۰ درصد مشترکین بد مصرف داریم که بیش از دوبرابر الگو مصرف میکنند. درروستاها معضل فصلی مصرف آب داریم که در تابستان مازاد مصرف آب به دلیل آبیاری باغ و باغچه ها دارن ...

به گزارش«پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت»علیرضا جزء قاسمی مدیرعامل شرکت اب و فاضلاب استان زنجان در نشست خبری به مناسبت سالگرد تشکیل شرکت های آب و فاضلاب با بیان اینکه شرکتهای آب فاضلاب در سال ۶۹ تشکیل شدند و با ساختار جدید از ابتدای سال ۹۹ و با انتقال وظایف شرکت آب و فاضلاب روستایی به شرکت آب و فاضلاب شهری عملا شرکت آب و فاضلاب استان تشکیل شد گفت: تمام شهرها و روستاهای استان زیر پوشش این شرکت غیردولتی قرار گرفتند و ۲۱ شهر استان با جمعیت بالغ بر ۷۵۰هزار نفر و ۶۲۴روستاها از ۹۷۷روستای استان که ۹۰درصد جمعیت روستایی استان را شامل می شوند تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب هستند.

جزءقاسمی گفت: باتوجه به قانون مصوب سال ۶۹ این شرکت به عنوان یک بنگاه اقتصادی قرار بود از محل آب بها، آب پایدار و بهداشتی برای شهرها و روستاها را تامین کند و همینطور جمع آوری فاضلاب را نیز انجام دهد.

وی با بیان اینکه چندسالی هست که با خشکسالی مواجه هستیم و شرایط همچنان تداوم پیدا کرده است گفت: در استان زنجان نزدیک به ۳۹/۱ درصد نسبت به میانگین بلندمدت تفاوت بارندگی داریم. یعنی ۳۹ درصد کمبود بارندگی داریم.میانگین کشوری ۲۹درصد است.
جزء قاسمی گفت: از ۳۱۰ میلیمتر بارشی که باید در یک سال کامل اتفاق میفتاد ۱۷درصد تا کنون تامین شده و پاییز بسیار خشکی هم داشتیم و امیدواریم در زمستان جبران شود ولی از لحاظ کمبود بارشها جزء استانهایی هستیم که وضعیت مناسبی نداشتیم.
وی با بیان اینکه عدم بارشها باعث خشکسالی در سطح استان شده است گفت: در موضوع خشکسالی دو بحث یکساله و ده ساله داریم. در بحث یکساله ۹۸/۷درصد شهرستان های ما صد درصد دچار خشکسالی هستند و غیر از ابهرصد درصد مساحت بقیه شهرستانهای استان نیز دچار خشکسالی هستند. در بحث خشکسالی ده ساله هم ۹۷/۷ درصد دچار خشکسالی و صد درصد مساحت زنجان وشهرستانها در دوره یکساله به ویژه ماهنشان و طارم و ایجرود و سلطانیه دچار خشکسالی خفیف تا بسیار شدید هستند که نشان دهنده این است که وضعیت منابع مناسب نیست.
جزء قاسمی با بیان اینکه در زنجان تامین آب استان از منابع سطحی و زیر زمینی است که منابع سطحی سد تهم و کینه ورس برای شهرهای زنجان و ابهر و خرمدره هستند وبقیه منابع آبی استان از آبهای زیرزمینی تامین میشود مخصوصا در روستاها که از خشکسالی هم بسیار متاثر هستند. 

وی با اشاره به پروژه هایی که در دستور کار این شرکت قرار دارد گفت: بزرگترین پروژه شرکت آب و فاضلاب استان جهاد آبرسانی به ۵۷ روستا با همکاری بسیج سازندگی به عنوان معین استان است و ۱۰۰میلیارد تومان کل اعتبارات محرومیت زدایی در حوزه آب است که برای آبرسانی به روستاها اختصاص پیدا کرده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: پروژه آب رسانی به شهر زنجان هم از مهم ترین پروژه های در دستور کار است.
تامین آب مرکز استان با جمعیت بیش از ۵۰۰ هزارنفر مخصوصا با وجود طرح های نهضت ملی مسکن که باید کار شود.

وی افزود: با توجه به خشکسالی منابع آبی مخصوصا سد تهم که وضعیت نامناسبی دارد، از اوایل امسال یک پروژه اضطراری تعریف کردیم که شامل حفرچاه های اضطراری و اجرای خطوط جمع آوری چاه و اجرای خط کمربندی شمال شرقی زنجان و مخازن ذخیره جدید و ایستگاه پمپاژ جدید میشود که مجموعاً ۲۰۰میلیارد تومان ارزش اعتباری آن است و در حال اجرا است.
علیرضا جزء قاسمی با بیان اینکه برداشت ازسد تهم در ابتدای سال نزدیک به ۸۵۰ لیتر در ثانیه بود که به ۲۵۰ لیتر رسیده است گفت: مجبوریم به این شدت کاهش بدهیم به دلیل کاهش ذخیره آب سد تهم که بتوانیم ذخیره اندک باقی مانده را برای تابستان سال آینده حفظ کنیم.

جزء قاسمی با بیان اینکه در آبرسانی به شهرهای خرمدره و ابهر نیز تصفیه خانه ابهر و خرمدره ازابتدای سال ۹۸ مورد بهره برداری قرار گرفت گفت: از همان روز این تصفیه خانه به صورت مداوم کار می کند و امسال اقدامات تکمیلی تصفیه خانه به اتمام می رسد.

وی با اشاره به طرح فاضلاب زنجان نیز گفت: سالهای گذشته فاضلاب زنجان از ۲۸درصد به ۶۰درصد افزایش یافته است و هم اکنون ۶۰ درصد زنجان دارای فاضلاب است و ۸ پیمانکار در۸ نقطه شهر مشغول اجرای پروژه فاضلاب هستند که البته مزاحمت هایی برای مردم ایجاد میکند ولی با توجه به اینکه فاضلاب آخرین تاسیساتی است که وارد شهری می شود نیاز به صبر و تحمل دارد.

مدیر عامل شرکت اب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه نقاط مختلف استان اولویت بندی شده است و طبق همان سعی کردیم از مناطقی کار بکنیم که مشکل دفع فاضلاب دارند گفت: در شهر زنجان ۱۲۰ میلیارد تومان فقط برای شبکه فاضلاب تعریف شده است و نزدیک به ۴۰کیلومتر شبکه فاضلاب اجرا خواهد شد که در حال حاضر ۲۵کیلومترآن اجرا شده است . و محلات الهیه ، گلشهر، محدوده کوی قائم ، جاده شهرک و شهرک لاله و منظریه و زینبیه و اطراف رختشویخانه و سرچشمه هم که اخیراً مشکل بالا امدن آبهای سطحی به وجود آمده است اجرای فاضلاب در حال انجام است .

وی با اشاره به تکمیل تصفیه خانه زنجان گفت: نگرانی از بابت گسترش فاضلاب شهر نداریم و نگرانی از جهت تحویل پساب به سرمایه گذار هم نداریم .
جزء قاسمی گفت: با توجه به وضعیت خشکسالی سعی کردیم از بازچرخانی آب ، پساب را مجدداً به چرخه استفاده برگردانیم و به عنوان یکی از الزامات عبور از خشکسالی برای استفاده رد صنعت علی رغم همه مشکلات، در مرحله اول به یکی از واحدهای صنعتی ۱۲ هزار مترمکعب در شبانه روز پساب واگذار کردیم و در مرحله دوم نیز با سه شهرک صنعتی قرارداد منعقد شد که آب مورد نیاز سه شهرک صنعتی زنجان هم از تصفیه خانه فاضلاب شهر زنجان تامین شود که حدود ۱۲هزار و نهصد متر مکعب در شبانه روز است . و باتوجه به ظرفیت تصفیه خانه که نزدیک ۷۵هزار متر مکعب در شبانه روز است بازهم جا دارد که آب مورد نیاز صنعت از طریق تصفیه خانه فاضلاب زنجان تامین شود.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: در کنار کم آبی نمیخواهیم به مردم استرس بدهیم ولی باید قبول کنیم که وضعیت خوب نیست و به کمک مردم احتیاج داریم . در حال حاضر ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود و در بخش شرب هم فقط یک پنجم قیمت آب را از مصرف کننده دریافت می کنیم . در زنجان ۷۵ درصد تامین آبی از منابع زیرزمینی است که خیلی عدد بالایی است و اصلا خوب نیست.
وی با بیان اینکه قطعی آب برنامه ریزی شده نداشتیم گفت: مشترکین پر مصرف با توجه به پلکانی که درآن قرار میگیرند جریمه میشوند و مشترکان کم مصرف که زیر ۵مترمکعب مصرف دارند تشویق می شوند.

وی افزود: بیش از۶۵درصد مشترکان زیر الگوی مصرف هستند و نزدیک به ده درصد مشترکین بد مصرف داریم که بیش از دوبرابر الگو مصرف میکنند و از معدود استانهایی هستیم که مشترک صنعتی نداریم و مشترکان صنعتی از طریق آب منطقه های تامین میشوند.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه در روستاها معضل فصلی مصرف آب داریم گفت: روستاها در تابستان مازاد مصرف آب به دلیل آبیاری باغ و باغچه ها و مصارف برای دام ها داریم که از اواخر بهار تا پایان شهریوربا کمبود آب در روستاها مواجه می شویم و درسایر زمانها با این مشکل مواجه نیستیم .که این مشکل در روستاها است و در شهر مصرف تقریباً طبق الگو است و اگر مصرف کنندگان همکاری کنند جیره بندی آب نخواهیم داشت . ضمن اینکه جیره بندی اصلا روش خوبی برای مدیریت مصرف نیست و باعث هیجان مصرف میشود برای همین به سمت جیره بندی نمی رویم و برنامه ای هم برای آن نداریم.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست