• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۲-۰۵
  • شناسه خبر: 32199

همکاری کنسرسیومی بانکهای زنجان برای تامین مالی واحدهای صنعتی/ مخالفت محیط زیست استان با تولید اکسید روی در شهرک ناجی

در شهرک صنعتی ناجی واحد‌های ریخته‌گری مس وجود دارد که در زمان ریخته‌گری، اکسید روی تولید می‌شود.این محصول جانبی است و محیط زیست با ارائه مجوز مخالفت است و می گوید اگر به این مصوبه مجوز داده شود شهرک روی در شهرک ناجی ایج ...

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» محسن افشارچی استاندار زنجان در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان اظهارکرد: در شرایطی که پرداخت رقم تسهیلات از عهده یک بانک بر نمی آید می توان از طریق همکاری کنسرسیومی و مشارکت چندجانبه بانک ها برای تامین مالی واحدهای صنعتی اقدام کرد.در شرایط فعلی، چنین رویکردی برای توسعه استان بسیار ضروری است و باید مورد توجه مدیران شبکه بانکی استان قرار گیرد.

وی افزود: تشکیل کنسرسیوم بانکی در استان مانع فشار آمدن به بانکی خاص در ارائه تسهیلات می‌شود و صنایع در استان نیاز به کمک بانک‌ها دارند و در این خصوص مشارکت ها و همکاری های بین بانکی بسیار راهگشا است.

استاندار زنجان همچنین با اشاره به شرکت سرجین بافت گفت: مشکلات این شرکت سرجین بافت حل شده و این شرکت در حال پیشرفت است و دستگاه‌های این شرکت نیز در حال نصب است و شرکت سوریه‌ای، آلمانی و ایتالیایی نصب دستگاه‌ها را بر عهده گرفته است.

موضوع واحد‌های ریخته‌گری مس(محصول جانبی اکسید روی) در شهرک صنعتی ناجی(مس) نیز در این جلسه مطرح شد که مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه در شهرک صنعتی ناجی واحد‌های ریخته‌گری مس وجود دارد که در زمان ریخته‌گری، اکسید روی تولید می‌شود گفت: چون این محصول جانبی است ، درخواست داریم با موافقت محیط زیست، اکسید روی تولیدی در پروانه بهره‌برداری وارد شود چون به دلیل عدم وجود پروانه بهره‌برداری، هزینه‌های انجام تولید محصول از طرف اداره کل امور مالیاتی مورد پذیرش واقع نمی‌شود. با این وجود محیط زیست با ارائه مجوز مخالفت است.

محمد‌رضا یافتیان مدیرکل محیط زیست استان زنجان در این خصوص اظهار کرد: شهرک ناجی مشکلات عدیده به دلیل عدم رعایت الزامات قانونی محیط زیست دارد و در مورد مذکور با توجه به ارزش اقتصادی روی، پسماند‌ها به صورت غیرقانونی و غیرمجاز وارد می‌شود و مورد آنالیز قرار می‌گیرد.

یافتیان گفت: مشکلی در ذوب ضایعات مسی و جمع‌آوری اکسید روی نیست، مشکل اساسی این است از پسماند‌های غیرمجاز استان‌های دیگر استفاده می‌شود و اگر به این مصوبه مجوز داده شود شهرک روی در شهرک ناجی ایجاد می‌شود و محیط زیست مخالف این مصوبه است.

وی افزود: هدف اصلی متقاضیان تبدیل شهرک ناجی به شهرک روی دوم است و محیط زیست تحت هیچ شرایطی موافق این امر نخواهد بود.باید ورودی شهرک کنترل شود اما حداقل مدیریتی در این شهرک انجام نمی‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان گفت: اگر مجوز اکسید روی داده شود ، قطعا پسماندهای آلوده استان‌های دیگر وارد استان می‌شود و نمی‌توان در مقابل استفاده از این پسماند‌ها و آلایندگی محیط زیست ایستاد. شاید بر روی کاغذ پروانه بهره‌برداری و میزان ظرفیت اکسید روی با کارشناسی ثبت شود اما در عمل نمی‌توان با نظارت‌های ضعیفی که وجود دارد واحد را ملزم به عدم استفاده از پسماند‌های آلوده کرد.

وی افزود: مصوبه‌ای که در سال ۹۶ تصویب و بعدا توسط کمیته ۳ جانبه لغو شده است که به دلیل وجود مشکلات این مصوبه به تصویب نرسیده است.

ستاندار زنجان در خصوص مصوبه واحد‌های ریخته‌گری مس و محصول جانبی اکسید روی در شهرک ناجی نیز گفت: برای حل این مشکل بهتر است به مدت یک سال به این واحد‌ها با ظرفیت ۱۵ درصد مجوز داده شود و رفتارسنجی واحد‌ها نیز مورد بررسی قرار گیرد. طبق اذعان مدیرکل محیط زیست استان زنجان اگر مجوز دائمی ارائه شود امکان تبدیل شهرک مس به شهرک روی وجود دارد بنابراین راه حل فعلی اعطای مجوز یک ساله است.

افشارچی تاکید کرد: ورودی شهرک نیز باید مورد پایش جدی قرار داشته باشد تا پسماند آلوده از استان‌های دیگر وارد استان زنجان نشود.  

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست