• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۲-۱۰
  • شناسه خبر: 32304

هدف از رتبه بندی ارتقاء معلمان است نه مسائل معیشتی/ دلیل تاخیر در پرداختی اسفندماه معلمان چه بود؟/ در موضوع حجاب و عفاف روش ما تربیتی و ارشادی است

در پیش بینی سند تحول برای تقسیم بندی معلمان بخشی دایر بر مسائل معیشتی بود و بخش عمده آن دنبال این بود که سازوکاری تعیین شود که معلمان در مسیر رشد و ارتقاء خود تلاش کنند و بهترین مسیر آن هم رتبه بندی بود که معلم در چرخه ت ...

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» علی اسماعیلی مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان در نشست خبری با خبرنگاران استان ضمن تبریک هفته معلم اظهار کرد: معلم منتظر تکریم از جانب مخاطب خودش یعنی دانش آموز نیست که اگر این اتفاق هم بیفتد نه اینکه درست نباشد اتفاقاً این تکریم وظیفه غیر معلم ها است که باید طوری باشد که نیازبه حضور معلم نباشد. درست است ستاد بزرگداشت مقام معلم در آموزش و پرورش مستقر است ولی به عهده نهادهای دیگر است که این بزرگداشت را انجام دهند.

اسماعیلی در خصوص نوع تعامل دانش آموزان با معلمان گفت: دانش آموزان دهه اخیر نوع تعاملی که با معلمان دارند متفاوت از دوره های قبلی است که بخشی از آن به خصوصیات نسل جدید برمی گردد و منابع اثر گذار تربیتی و آموزشی و همچنین نقشی که پدران و مادران در تعامل دانش آموز با معلم دارند. ولی به هرحال مسیر تربیتی باید توسط معلم هموار شود و در نهاد آموزش و پرورش نوع سلوک با بزرگان و اساتید باید آموزش داده شود . ولی برخی رفتارهای توهین آمیز دانش آموزان گاهی پیش می آید و عمومیت ندارد.

وی در خصوص رتبه بندی معلمان و تاخیری که در پرداخت حقوق اسفند ماه معلمان اتفاق افتاد توضیح داد: در اینکه نوع برخورداری معلمان از امکاناتی که دراختیار سایر کارمندان دولت است تفاوت دارد حرفی نیست. اما در پیش بینی سند تحول برای تقسیم بندی معلمان بخشی دایر بر مسائل معیشتی بود و بخش عمده آن دنبال این بود که سازوکاری تعیین شود که معلمان در مسیر رشد و ارتقاء خود تلاش کنند و بهترین مسیر آن هم رتبه بندی بود که معلم در چرخه تعلیم و تربیت جایگاه خود را بشناسد.در دانشگاه این سازوکار وجود دارد و خواستند که در آموزش و پرورش هم نوعی از آن پیاده شود.

اسماعیلی گفت: موضوع رتبه یندی معلمان ۱۷ سال پیش آغاز شد و قرار بود طی دوسال اخیر این قانون مستقر شود. ولی با توجه به محدودیت زمانی برای برای منابع مالی که به ۳۸ و نیم هزار میلیارد تومان هم رسید وجود داشت و در یک مضیقه زمانی آیین نامه مصوب شد و کاری که باید در دوسال انجام می شد را مجبور شدیم به دلیل محدودیت زمانی اعتبار آن، سه ماهه تمام کنیم .

وی با بیان اینکه دراستان زنجان بیش از ۶۵هزار حکم و در سطح ملی بیش از ۶میلیون حکم صادر شد گفت: معلمان مهرآفرین در کل کشور ۶۵ هزار نفر بودند که قرار بود در جایگاه رتبه بندی قرار نگیرند که این تعداد هم اضافه شد و همچنین برای نومعلمان ورودی جدید هم قرار نبود رتبه بندی صادر شود که این تعداد هم اضافه شد و در کل کشور ۱۶۰هزار نفر بر ۸۰۰هزار نفری که بودند اضافه شد ولی اعتبار تخصیص یافته همان بود .

اسماعلی افزود: حول و حوش ۲۲ اسفند در استان و درکل کشور در قالب پرداخت ۱۴۰۱ به اضافه حقوق و کل مطالباتی که از رتبه بندی حاصل شد برای معلمان در نظر گرفته شده بود . رتبه یک رابرای معلمان از ۱۴۰۰ برقرار کردیم و به جز رتبه یک افرادی که دریافتی آنها باید در قالب نگارش رتبه بندی پرداخت می شد به دلیل یک تفاوت دیدگاه بین سازمان مدیریت و آموزش و پروررش به تاخیر افتاد که سازمان مدیریت معتقد بود ۵هزار میلیارد از آن ۳۸و نیم میلیارد تومان اختصاص به صندوق بازنشستگی دارد که باید اول اول این مبلغ به صندوق بازنشستگی اختصاص یابد و بعد رتبه بندی ها اعمال شود و این دلیل تاخیر پرداختی ها بود که شرمنده معلمان شدیم که بعد از اعتراضات و ورود هیئت دولت استعفای وزیر اتفاق افتاد و ۵ یا ۶ فروردین ۱۴۰۲ همان نگارش رتبه بندی به اضافه حقوق اسفندماه پرداخت شد.

وی گفت: ۶۵هزار حکم برای استان زنجان یعنی برای هر معلم ۴ یا ۵ حکم صادر شده است .

اسماعلی با بیان اینکه ۵رتبه آموزش یار معلم، مربی یار معلم ، استادیار معلم ، دانشیار معلم و استاد تمام در رتبه بندی معلمان تعیین شده است گفت: در استان زنجان میزان اشتغال همکاران ما در دو رتبه آموزش یار و مربی یار معلم از میانگین کشوری پایین تر است و در رتبه سوم یعنی استادیار معلم ۶ درصد بالاتر از میانگین کشور است و در رتبه دانشیار معلم هم ۳و نیم درصد بالاتر از میانگین کشوری هستیم و رتبه استاد معلم هم دراستان بالاتر از میانگین کشوری است که در این خصوص مرهون مدیران مدارس هستیم .

وی در خصوص اعتراضات معلمان به رتبه بندی خود نیز گفت: در کل کشور ۳۱ درصد اعتراض داشتند و در استان نیز ۳۰درصد از معلمان به حکم رتبه بندی اعتراض داشتند و این یعنی ۷۰درصد رضایتمندی وجود داشت.

وی همچنین تاکید کرد: شرایط و مسیرخوبی برای ارتقاء معلمان به وجود آمده و اگر معلمی در دومرحله ارزیابی رتبه بندی، ارتقاء نداشته باشد از مسیر رتبه بندی کنار می رود چون هدف این طرح ارتقاء معلمان است .

مدیر کل اموزش و پروررش استان زنجان در مورد حجاب و عفاف در مدارس و برنامه آموزش و پروررش نیز گفت: بحث حجاب و عفاف مختص الان نیست و ما تعهد تربیتی داریم و ضمن اینکه در یک جامعه فرهنگی و اسلامی و ایرانی زندگی می کنیم که یکی از الزامات آن حجاب و عفاف است .

وی افزود:بیانیه ۱۶ ماده ای حجاب و عفاف هم از وزارت آموزش و پروررش ابلاغ شد. ما مثل قبل مسیر خودمان را دراین موضوع پیش می بریم. و در این موضوع ارشادی و تبیین و هدایتی ورود می کنیم و به غیر این وظیفه دیگری نداریم . ممکن است در این جامعه گسترده دختران و پسرانی متفاو ت باشند ولی مسیری جز روش تربیتی و ارشادی در ابن خصوص نخواهیم داشت .

مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان در توضیح مسمومیتهای اخیر در مدارس نیز گفت: مدرسه امن ترین و قابل اعتمادترین محلی است که بچه ها را به انجا میسپاریم . با توجه به اتفاقاتی که از اوایل مهر درمدارس افتاد و شروع بدحالی دانش آموزان برای برهم زدن سکون روحانی جامعه از طریق نا امن نشان دادن مدارس خانواده ها دچار تشویش و نگرانی شدند. در چندمدرسه استان اتفاقاتی افتاد که بخش عمده آن ماحصل شیطنت های دانش آموزان درروزهای آخرسال بود. البته درآن بدحالی ها که برای دانش آموزان به وجود آمد حتی یک نفر هم برای ما نگران کننده بود ولی طراحی برای ناامن جلوه دادن مدارس و جامعه بود که خوشبختانه دراستان زنجان برخی از افرادی که دخالت داشتند شناسایی شدند و نهایتا به این رسیدیم که شیطنت درون مدرسه ای بود و بیشتر بدحالی ها به فضای روانی ایجاد شده بود که باعث تنش و اضطراب شده بود.

وی در خصوص مولد سازی نیز با بیان اینکه مولدسازی یکی از سیاست های کلی دولت برای ورود سرمایه های راکد دولت در چرخه تولید ثروت و حل مشکلات است گفت: در استان زنجان ۱۷ ملک از دارایی های آموزش وپرورش معرفی کرده اایم و با اداره اقتصاد و دارایی استان هماهنگیهای لازم انجام شده است .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست