• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۲-۱۷
  • شناسه خبر: 32424

پیش بینی افزایش ۶درصدی مصرف برق در سالجاری/ ساعت کار ادارت در روزهای اوج مصرف برق تغییر می کند

درسال جاری پیش بینی میشود حداکثر ۶درصد افزایش مصرف برق داشته باشیم .عدم تغییر ساعت رسمی کشور هم مزیت بر علت است. چون یک ساعت به ساعات شب افزوده میشود .همینطور عدم وجود تعطیلات در پیک بار در سالجاری هم مصرف را افزایش خوا ...

به گزارش« پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت»پیام جوادی مدیرعامل شرکت توزیع برق زنجان در آیین تجلیل از صنایع و دستگاه های اجرایی همکار درکاهش پیک بار برق تابستان ۱۴۰۱ اظهار کرد: سال گذشته دو مرحله ناترازی در تولید و مصرف داشتیم یکی در تابستان و دیگری زمستان که علت ناترازی در این دوفصل متفاوت است. در تابستان به علت مصرف بارسرمایشی این ناترازی ایجاد میشود و در زمستان که ظرفیت نیروگاهی کفایت دارد ولی محدودیت از لحاظ تامین سوخت است و اولویت درتامین گاز خانگی است که نهایتا این مشکل در ناترازی تولید و مصرف دیده میشود. ولی سال گذشته تلاش شد با برنامه ریزی ها و همکاری با دستگاههای مختلف این پیک بار با عارضه کمتری سپری شود و اگر این همکاری نبود وضعیت سخت تر می شد.

بیات مدیردفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق استان زنجان نیز در این مراسم گفت: از لحاظ تعداد، بیشترین تعداد مشترکین در بخش خانگی است که ۱۸ درصد برق مصرفی استان راشامل میشود و در بخش صنعت که یک درصد تعداد مشترکان را دارد ولی ۵۲درصد مصرف برق و در بخش کشاورزی که دو درصد تعداد مشترکین و ۱۹درصد مصرف برق را دارد.

بیات گفت: انرژی برق در دنیا از گرانترین انرژی ها است ولی چون برق در کشور ما ارزان است مدیریت مصرف آن هم جدی گرفته نمی شود و همین ارزان بودن تبعاتی از جمله افزایش نامتعارف رشد مصرف انرژی الکتریکی،عدم توجه به ممیزی مصرف انرژی، مشکل استفاده از رمز ارزها و استفاده از تجهیرات صنعتی و تکنولوژی های قدیمی را دارد.

وی افزود: در سال گذشته ۲۵ مرداد پیک باراتفاق افتاد که اگر مدیریت مصرف صورت نمی گرفت قطعا شاهد خاموشی های متعدد بودیم .در زنجان صرفه جویی ۶۹هزار و ۱۰۴مگاوات ساعت بود که در بخش های مختلفی از جمله کشاورزی و صنعت و خانگی و روشهای دیگر از جمله تغییر ساعت کاری اتفاق افتاد.

بیات با بیان اینکه درسال جاری پیش بینی میشود حداکثر ۶درصد افزایش مصرف داشته باشیم گفت: عدم تغییر ساعت رسمی کشور هم مزید بر علت است چون یک ساعت به ساعات شب افزوده میشود و از طرفی هم یک ساعت از روز هم زودتر شروع میشود و همینطور عدم وجود تعطیلات در پیک بار در سالجاری هم مصرف را افزایش خواهد داد.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق استان زنجان افزود:البته باید گفت تا امروز ۶هزار و ۱۰۰مگاوات تولید برق داشتیم و بارندگی در سالجاری نیز بیشتر بود و اکنون ذخیره آب پشت سدها وضعیت بهتری دارد و همچنین تجربه گذر موفق از پیک بار سال گذشته نیز پیش روی ما است که کمک می کند امسال هم با برنامه ریزی هماهنگ همان برنامه ها را دنبال کنیم . همچنین هوشمندسازی و کنترل پذیری کنتورهای اداری و کشاورزی و جابجایی ساعات شروع و خاتمه کار ادارات استان را نیز خواهیم داشت .

مرتضی شهامی معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی استانداری نیز در این مراسم با بیان اینکه اگرچه تغییر ساعت امسال انجام نشد اما باید تلاش کنیم با همکاری دستگاهها حداقل در زمان پیک مصرف این تغییر ساعت کاری را اعمال کنیم . ضمن اینکه یکی از راهکارهای کاهش مصرف برق افزایش نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس خانگی است که در ادارات نیز باید شرایط آن مهیا شود درحالی که محدودیت های بودجه ای و سیاستگذاری ها از این سرمایه گذاری ممانعت می کند که باید اصلاح شود.

در پایان این مراسم از تعدادی از شرکتها و اداراتی که در کاهش مصرف برق در تابستان ۱۴۰۱ همکاری کردند تجلیل به عمل آمد. شرکت کالسیمین،کارخانه سیم و کابل ابهر،شرکت روی پرور ، شرکت نوین پژوهان شمس زنجان،شرکت پوشینه ابهر،کارخانه ذوب روی سدید،شرکت جی تی آی پارسیان،کارخانه ترکیب پردازان،کارخانه فرش سهند،شرکت کشتارگاه طیور زنجان،دادگستری زنجان،شهرداری زنجان،اداره پست زنجان،شرکت گاززنجان،سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه ای زنجان و سرپرستی بانک تجارت زنحان از جمله این شرکتها و ادارات بودند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست