• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۳-۲۹
  • شناسه خبر: 33119

افزایش تراکنش های کالابرگ الکترونیکی در زنجان/ مشوق ۸۰ هزار تومانی کالابرگ الکترونیکی برای همه افراد سه دهک اول قابل استفاده است

ازدیروز اعلام شد که مشوق ۸۰ هزار تومانی در کالابرگ الکترونیکی برای همه افراد سه دهک اول قابل استفاده است یعنی علاوه بر افراد مشمول کمیته امداد و بهزیستی همه افراد در سه دهک اول می توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» طیب جعفری مدیر کل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان زنجان در نشست خبری اظهار کرد: با توجه به تکانه های تورمی که در سال گذشته و امسال اتفاق افتاد اگرچه مکانیزم های فرادستگاهی کنترل تورم را انجام می دهد اما در کنار آن هشدارهای توسط دستگاه های متولی داده شد که ممکن است این تورم درمصرف کالاهای دهک های پایین اثرگذار باشد و سبب کاهش مصرف مواد غذایی به ویژه پروتئین در خانوارها شود.

جعفری گفت: برای جلوگیری از این مشکل دولت سال گذشته اعلام کرد که حدود ۱۱ قلم کالا به عنوان کالای مشمول کالابرگ الکترونیکی در نظر گرفته است که سرپرستان خانوار می توانند معادل یارانه ماه بعدی خود را به صورت اعتباردر ماه جاری استفاده کنند و معادل یارانه، اعتبار به آنها تخصیص داده می شود که به خرید کالا در ایام پایانی سال کمک می کرد .

وی افزود: این طرح در ابتدا در سه استان به صورت آزمایشی اجرا شد و بعد اعلام شد که برای کل کشور اجرا می شود تا اینکه در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد، طرحی رونمایی شد که براساس آن قرار شد شامل سه دهک اول و در گام اول از این سه دهک اول کسانی که گروه هدف کمیته امداد و بهزیستی هستند، علاوه برآن خرید اعتباری که پیش بینی شده بود و میتوانستند از آن استفاده کنند اگر ۳۲۰ هزار تومان از هر یارانه ۴۰۰هزار تومانی در فروشگاه هایی که مشمول طرح هستند خرید های خود انجام دهند و از این ۱۱ قلم کالا ۳۲۰ هزار تومان به صورت اتوماتیک در سابقه خرید آنها دیده می شد ، دولت براساس آن ۲۰درصد یعنی ۸۰هزار تومان به یارانه آنها اضافه می کرد.

جعفری با بیان اینکه شروع طرح از ۱۳ خرداد اعلام شد و همزمان با پرداخت یارانه ها این خریدها هم در کشور اتفاق افتاد گفت: براساس گزارش ها روزانه نزدیک به ۴۰ هزار تراکنش از طریق کالا برگ الکترونیک در کشور ثبت می شود و دولت تلاش دارد این عدد افزایش یابد چون از کاهش مصرف مواد غذایی در سبد خانوار جلوگیری می کند.

وی گفت: ازدیروز اعلام شد که مشوق ۸۰ هزار تومانی برای همه افراد سه دهک اول قابل استفاده است یعنی علاوه بر افراد مشمول کمیته امداد و بهزیستی همه افراد در سه دهک اول می توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

جعفری گفت: براساس آنچه که در جلسات کشوری بیان شده این طرح مرحله به مرحله تقویت خواهد شد و در طول سال بنابر وضعیت از ظرفیت کالابرگ الکترونیکی برای حمایت بیشتر از گروه های هدف که مورد حمایت دولت هستند استفاده خواهد شد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه کل یارانه بگیران استان زنجان ۳۴۲ هزار و ۶۷۵ خانوار هستند که یک میلیون و ۱۹هزار و ۶۱ نفر را شامل می شوند گفت: تعداد یارانه بگیران سه دهک اول در استان زنجان نیز ۱۲۳هزار و ۱۳۹خانوار هستند که ۳۴۲ هزار و ۶۷۵ نفر را شامل می شود.

جعفری گفت: تعداد خانوار های مراجعه کننده به فروشگاه ها تا امروز ۵هزار و ۱۲۲ خانوار بوده و تعداد تراکنش هایی که دراستان ثبت شده نیز ۸ هزار و ۳۲۰ تراکنش بوده است .

وی گفت: میزان فروش کالا و یا الگوی مصرف خانوارها نیز به ترتیب روغن، برنج و ماکارونی بیشترین میزان فروش را داشته است.

جعفری تعداد ترمینال هایی که در شهرها و دهستانهای استان فعال هستند را ۱هزار و ۸۸ ترمینال عنوان کرد و گفت: تعداد ۲۲ دهستان غیرفعال که متصل به سامانه نبودند اکنون به ۶ دهستان رسیده است که فاقد فروشگاه و پایانه فروش هستند که پیگیر حل مشکل آن هستیم .

وی با بیان اینکه ترمینال های غیر فعال ۳۵ مورد اعلام شده است که این عدد در ابتدای طرح ۲۲۰ مورد بود گفت: آمارها نشان می دهد استقبال مردم از این طرح در حال افزایش است و با اطلاع رسانی بیشتر ، مردم بیشتر از این طرح استفاده می کنند.

جعفری گفت: استفاده از این طرح اختیاری است و مردم احساس نکنند که با عدم استفاده از این طرح یارانه آنها قطع می شود که البته با مشوق ها و اعتبارات بیشتر تمایل مردم هم به استفاده از این طرح بیشتر خواهد شد که این تعداد هرچه بزرگتر شود به تامین معیشت و تامین کالای اساسی در سبد خانوارها کمک می کند.

وی افزود: تا کنون از طریق خرید اعتباری در استان زنجان ۵میلیارد و ۲۵۰میلیون تومان خرید انجان شده است و این رقم مدام د رحال افزایش است . ابتدای طرح تراکنش روزانه زیر ۱۰۰ مورد بود که الان بالای ۸۰۰ تراکنش است و اطلاع رسانی استفاده از این فرصت را برای مردم بیشتر فراهم می کند.

جعفری گفت: در ابتدای طرح تعداد فروشگاه های پایانه فروش در استان ۴۸۰ مورد بود که الان به بیش از یک هزار و ۸۰ مورد رسیده است .

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه نسبت جمعیت استان به جمعیت کل کشور ۱/۳ است و این نسبت در یارانه بگیران استان نیز برقرار است گفت: طبق بررسی ها کل تراکنش ها درکشور ۴۰هزار بود که حدود ۸۰۰ مورد یعنی دو درصد تراکنش ها به زنجان اختصاص داشت .

وی با بیان اینکه در این طرح سرپرست خانوار حتی با ارائه کد ملی خود در فروشگاه می تواند خرید خود را انجام دهد و نیازی به کارت بانکی هم نیست گفت: این طرح تکانه ای برای فروشگاه ها ایجاد نمی کند و تغییری هم در قیمت کالاها ایجاد نمیوشد فقط فروش این کالاها افزایش خواهد یافت.

لازم به ذکر است ؛ شیر کم چرب، پنیر، ماست ، گوشت منجد گوساله ، مرغ ، تخم مرغ، روغن، ماکارونی، قند و شکر و حبوبات ،۱۱ قلم کالای اساسی است که مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست