• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۴-۰۵
  • شناسه خبر: 33243

با کمبود تکنسین ماهر در صنعت استان زنجان مواجهیم/ به دنبال تاجر سازی و برند سازی هستیم

موضوع مهارت و نبود تکنسین ماهر آفتی در صنایع استان است به طوری که ما در حسابداری هم نیروی ماهر و مسلط نداریم و به شدت در صنایع استان نیازمند تکنسین ماهر به ویژه در حوزه ماشین آلات سنگین هستیم .

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» مجید گلشنی منفرد مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در نشست خبری با اصحاب رسانه های استان اظهار کرد: با توجه به شاخص پروانه های بهره برداری اشتغال ایجاد شده در حوزه صنعت ۴۸ هزار و ۵۰۰نفر است و ۲ هزار و ۲۷۱ مورد هم جواز تاسیس در زنجان صادر شده است و که حجم سرمایه گذاری آن نیز ۱۰۶هزار میلیارد تومان است.

گلشنی گفت: معمولا ۱۵ تا ۲۰ درصد جواز تاسیس ها به پروانه بهره برداری تبدیل می شود.

وی افزود: در حوزه معدن ۴۴۷ فقره معدن در کاداستر زنجان ثبت است که از این تعداد ۳۷۴ مورد آن پروانه بهره برداری دارد و مابقی سلب صلاحیت شده است. یعنی به هردلیلی یا بازار نداشته و یا انصراف داده و یا به دلایل دیگر سلب صلاحیت شده و الان دیگر بهره بردار ندارد.

گلشنی با بیان اینکه استخراج اسمی که در پروانه های بهره برداری از معادن نوشته شده است ۱۴ میلیون تن است گفت: سرمایه گذاری آنها نیز ۴۵۲ میلیارد تومان است که این مبلغ صرفاً هزینه اکتشاف است و هزینه ماشین آلات و غیره جزء سرمایه گذاری در حوزه معدن محسوب نمی شود.

وی تعداد اتحادیه های استان زنجان را ۹۴ مورد عنوان کرد که ۴ مورد ادغام خواهد شد و به ۹۲ مورد خواهد رسید و گفت: بیشتر اتحادیه ها در زنجان هستند با ۴۰ مورد و بعد در ابهر ۲۰ مورد و در خدابنده ۱۴مورد و خرمدره هم ۱۴ مورد و باقی شهرستانها هم یک مورد است.

گلشنی در مورد تعداد اصناف استان نیز گفت: ۴۲ هزار و ۸۰۰ مورد پروانه کسب برای اصناف صادر شده است که یا عادی و یا ایثارگری، توزیعی، خدماتی ، خدمات فنی و یا تولیدی است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: در حوزه فرش دستباف نیز بیش از ۴هزار و ۵۰۰ نفر بیمه اشتغال در حوزه فرش دستباف داریم. ولی براساس برآوردهای سازمان صنعت و معدن و بازدید های نظارتی و مشترک با بیمه های روستایی و تامین اجتماعی حداقل ۳۰هزار نفر به صورت دائم و ۶۰ هزار نفر به صورت فصلی در استان فرش بافی می کنند. میزان تولید فرش دستباف دراستان نیز براساس بازدید از کارگاه های متمرکز و غیر متمرکز در استان ۱۵۰هزار مترمربع در سال است.

گلشنی با بیان اینکه درحوزه صادرات نیز سال گذشته هدفگذاری ۴۹۱ میلیون دلاری در استان داشتیم و ۵۷۰ میلیون دلار صادرات تحقق یافته استان بود گفت: برای امسال هدفگذاری صادرات برای استان به دلیل اختلاف با اتحادیه صادرکنندگان و اتاق بازرگانی هنوز صورت نگرفته است .به این دلیل که پیشنهاد ما ۶۵۰ میلیون دلار است و بقیه میزان کمتری مد نظر دارند که هنوز در کارگروه توسعه صادرات به توافق نرسیده ایم، درحالی ما نمی خواهیم میزانی را تعیین کنیم که امکان آن نباشد و در عین حال باید طوری باشد که ما را به تحرک وادارد.

وی با بیان اینکه ۶ کارگروه مهم در سازمان صنعت و معدن و تجارت استان فعال است گفت: از جمله کارگروه تنظیم بازار، توسعه صادرات، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید،کارگروه فرش ،شورای معادن استان و کمیسیون نظارت که امسال مقرر شده در هر فصل حداقل یکبار این کارگروه ها تشکیل شود ضمن اینکه کارگروه رفع موانع تولید ماهانه یک جلسه برگزار میشود.

گلشنی با بیان اینکه هدفگذاری ما در حوزه صنعت و معدن استان رشد ۱۰٫۹درصدی است گفت: این میزان به دلیل تاثیرگذاری در سایر حوزه ها است . برای اینکه استان به رشد اقتصادی ۸/۵ درصدی برسد باید در حوزه صنعت و معدن به این میزان رشد برسیم که برای آن هم باید ۱۳هزار و ۵۰۰میلیارد تومان جذب سرمایه داشته باشیم و همینطور باید حداقل ۴۵۰ میلیارد تومان هم در معدن جذب سرمایه گذار داشته باشیم که به رشد ۱۰/۹برسیم.

وی گفت: تاثیر گذاری هر یک ریال سرمایه گذاری در معدن ۲۰ برابر درحوزه صنعت است و در اشتغال هم این نسبت یک به ۱۷ است. به خاطر همین است که در معدن هدف اشتغال نیست بلکه توسعه زیرساختهای بنیادی است که میتواند در صنعت ما تاثیر گذار باشد. درواقع معدن نیروی محرکه است.

گلشنی گفت: در حوزه صادرات و بازرگانی و تجارت نیز نگاه ما کیفی تر است و دنبال تاجرسازی و برندسازی هستیم . در استان یک تاجر که واقعا کار او تجارت باشد نداریم . صنعتگرانی بودند که نیاز داشتند محصولات خود را صادرکنند وصادر کننده شده اند. در حالی که شهری مثل قم پر از تاجر است و هیچوقت هیچ محصولی روی زمین نمی ماند. اگر ماهم بتوانیم تاجرهای خوبی در استان داشته باشیم محصولی در استان بدون مشتری نمی ماند.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه موضوع دوم ما ایجاد تنوع در سبد صادرات است در حالی که فقط ۸ یا ۹ محصول همیشه از استان صادر می شود گفت: برای همین دنبال تنوع سبد صادراتی استان هستیم و همچنین دنبال صادرات محصولات زنجان از خود استان هستیم نه از استانهای دیگر .

وی افزود: سند سرمایه گذاری استان نیز با هدف ایجاد عدالت اقتصادی و توازن سرمایه گذاری در زنجان تدوین شده است که سرمایه گذاری در شرق و غرب زنجان که تا کنون متوازن نبوده است به صورت متوازن صورت بگیرد و سرمایه گذار را ببریم به جایی که نیاز به سرمایه گذاری و تسهیلات دارد .

وی گفت: تکمیل حلقه های تولید و زنجیره های ارزش در استان در سرمایه گذاری های جدید و توجه به صنایع مادر و دانش بنیان با مصرف کم انرژی و آب از دیگر برنامه ها و اولویت های استان است .

گلشنی با بیان اینکه برای همه اولویتهای بیان شده سه راهکار کوتاه مدت و میان مدت و بلند داریم گفت: در راهکارهای کوتاه مدت دنبال گره گشایی از واحدهای تولیدی هستیم ودر راهکارهای میان مدت پیگیر احیاِی واحدهای راکد و تکمیل واحدهای نیمه کاره و برگزاری مزایده و در راهکاربلند مدت نیز جذب سرمایه گذار را خواهیم داشت.

مدیرکل صنعت،معدن و تجارت استان در خصوص کمبود نیروی کار و نیاز به واردات نیروی کار به استان نیز گفت: یکی از مشکلاتی که در این حوزه داریم عدم توازن است. به طوری که در هیدج حتی کارگر ۴شیفته هم کار می کند در حالی که در مناطق دیگرمثلا در غرب زنجان نیروی کار دنبال کار است . در مجموع در استان ما مشکل اشتغال نداریم البته منظورم کیفیت کار نیست بلکه کمیت آن است. در واقع دو ایراد عدم توازن و عدم تناسب کیفی در نیروی کار وجود دارد . یعنی در حوزه تخصصی خود فرد کار نیست و دررشته های دیگر باید کار کند. برای حل این مشکل امسال برای اولین بار ۷۳ نیروی بورسیه وارد صنعت خواهند شد.

موضوع مهارت و نبود تکنسین ماهر آفتی در صنایع استان است به طوری که ما در حسابداری هم نیروی ماهر و مسلط نداریم و به شدت در حوزه صنایع نیازمند تکنسین ماهر به ویژه در حوزه ماشین آلات سنگین هستیم .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست