• تاریخ: ۱۴۰۳-۰۲-۲۹
  • شناسه خبر: 38177

دانشگاه علوم پزشکی زنجان بودجه‌ای برای مرمت و ساخت موزه سلامت ندارد/ نیازمند اقدام خیرین هستیم

دانشگاه علوم پزشکی زنجان هیچگونه اعتبار و بودجه‌ای برای مرمت و برپایی موزه سلامت ندارد و تمام بودجه این دانشگاه برای بخش درمان لحاظ می‌شود. تحقق این امر نیاز به اختصاص بودجه‌ای مناسب دارد.

به‌گزارش«پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» محمدرضا جمشیدی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در جلسه هماهنگی تکمیل و افتتاح موزه سلامت ازافتتاح موزه سلامت زنجان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: گفت: هدف از راه اندازی موزه سلامت، حفظ و صیانت از دستاوردهای ارزشمند اساتید حوزه درمان، آشنایی با تاریخچه پزشکی در زنجان و حفظ و صیانت از دستاوردهای این حوزه است. 

وی افزود: از سال ۱۳۹۸تا ۱۳۹۹ مرمت و نجات بخشی روی سقف، دیوارها و شیروانی و ناودان‌های موزه سلامت زنجان توسط خیرین مرمت شده و ویترین‌ها برای قراردادن اشیاء مهیا شده است و با مرمت سقف، پنجره ها، کف ساختمان می‌توان ویترین‌ها و اشیاء را در آن قرار داد و موزه افتتاح شود. 
جمشیدی با بیان اینکه با فراخوانی که انجام شده است اشیاء و کتب و غیره از مردم جمع آوری شده است گفت: متاسفانه دانشگاه بودجه‌ای برای مرمت و ساخت موزه ندارد و باید این امر از طریق خیرین میراث‌فرهنگی و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان انجام شود. 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان افزود: برای دایر کردن موزه نیاز به بودجه مشخص و تعریف شده، و حمایت خیرین و ارگان‌های ذیربط داریم. دانشگاه علوم پزشکی زنجان در زمینه راه اندازی موزه تاریخ پزشکی استان مطالعاتی جامعی را انجام داده است. 

وی گفت: بیمارستان شهید بهشتی، اولین بیمارستان ساخته‌شده در شهر زنجان است و همچون بیشتر بناهای دوره پهلوی اول با سبک معماری تلفیقی سنتی ایران و معماری مدرن غربی ساخته شده است و حتی اتاق عمل این بیمارستان دقیقا مشابه به اتاق عمل‌های امروزی دربیمارستان‌های تازه تاسیس شده است و این نشان ابتکار عمل و دقت در ساخت این بیمارستان است. 
جمشیدی افزود: دانشگاه علوم پزشکی هیچگونه اعتبار و بودجه‌ای برای مرمت و برپایی موزه سلامت ندارد و تمام بودجه این دانشگاه برای بخش درمان لحاظ می‌شود. تحقق این امر نیاز به اختصاص بودجه‌ای مناسب دارد. 
سید سعید صفوی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه توسعه گردشگری تخصصی با هدف معرفی داشته‌های تاریخی و فرهنگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است گفت: این موضوع می‌تواند به تقویت روحیه خودباوری در جامعه علمی و فرهنگی کمک کند. اشیاء موزه سلامت می‌توانند به‌عنوان یک گنجینه ارزشمند معرفی شوند که مورد علاقه گردشگران داخلی و خارجی است و بخش مهمی از فرهنگ و هویت تاریخی ما به حساب می‌آید.
صفوی گفت: اطلاعات کامل و اقدامات اولیه برای تاسیس این موزه انجام شده است، اما مساله تامین بودجه برای مرمت و ادامه مسیر این موزه باید با تدبیر حل شود و این اداره کل در امر مرمت و همکاری کمک خواهد کرد. 

محمدرضا محمدپور، معاون میراث‌فرهنگی استان زنجان در این جلسه گفت: باید امین اموال و مسئول موزه به زودی توسط دانشگاه علوم پزشکی معرفی شوند تا ارتباط آن‌ها با معاونت میراث‌فرهنگی مشخص شود و دستورالعمل‌های موزه داری در اختیار آن‌ها قرار گیرد. 
وی افزود: موزه سلامت زنجان پس از دایر شدن و افتتاح می‌تواند در اختیار مجموعه‌داران قرار گیرد تا در بخشی از آن آثار خود را معرفی کنند. در حین ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در این موزه یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی باید نظارت کنند. 
محمدپور گفت: در این موزه فقط بحث سخت افزارها نیست؛ بلکه اهمیت انسان‌های فداکاری که در حوزه درمان و طبابت کار کرده اند، برای جوانان خیلی بیشتر از دیدن سخت افزارهاست. افرادی که اسناد و مدارکی پیرامون تاریخ پزشکی این استان در اختیار دارند می‌توانند با معاونت پشتیبانی تماس بگیرند و این مدارک و اسناد را با نام خویش به رسم امانت در اختیار موزه قرار دهند. 

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست