• تاریخ: ۱۴۰۳-۰۳-۱۳
  • شناسه خبر: 38326

کسی نباید در انتخابات تماشاچی باشد/اگر فضای سیاسی مهیا شود مشارکت بالا خواهد بود

در انتخابات نباید کسی تماشاگرباشد، تماشاگر فقط باید کسی باشد که بیرون از کشور است.

به گزارش«پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در حالی برگزار می شود که بعد از اتفاق دلخراشی که برای رئیس جمهور و همراهانش افتاد جریانات سیاسی مجبور به آمادگی برای ورود زودهنگام  به انتخابات هستند. در حالی که تازه انتخابات مجلس را پشت سر گذاشته بودیم و هنوز برای صحبت از انتخابات ریاست جمهوری زود بود. هیچکدام ازجریانات سیاسی این آمادگی را نداشتند اما در این چند روز تحرکات شتاب زده قابل توجهی حتی از ساعات اولیه پس از اعلام خبر شهادت رئیس جمهور نیز از سوی اطرافیان برخی از گزینه های احتمالی شاهد بودیم. به نظر می رسد با اینکه این انتخابات ناباورانه و زودهنگام است ولی شاهد انتخابات متفاوتی باشیم. رسول بیات فرماندار اسبق زنجان و رئیس خانه احزاب استان در گفت و گو با خبرنگار پیام ملّت به تشریح وضعیت موجود پرداخته است که در ادامه می خوانید؛

وی با اشاره به سانحه بالگرد رئیس جمهور و همراهانش اظهار کرد: من هم به نوبه خودم این اتفاق ناگوار را تسلیت عرض می کنم و امیدوارم که همه شهدایی که در این مسیر به شهادت رسیدند، مورد رحمت خداوند قرار بگیرند.

رسول بیات با بیان اینکه طبیعی است که همه احزاب و گروه ها و جریایانات سیاسی خودشان را برای سال بعد ۱۴۰۴یعنی  مهیا می کردند گفت: این اتفاق باعث شد که یک شوک سیاسی به همه احزاب و جریانات وارد شود  و علی القاعده هیچ کدام از جریانات، آمادگی لازم را برای انتخابات زودهنگام نداشتند، اما اتفاقی است که افتاده و بالاخره یک ماه آینده انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود و گریزی از آن نیست.

وی گفت: علی رغم تمام محدودیت های زمانی و فرصت اندکی که هست، برداشت من این است که جریانات سیاسی برای انتخابات آماده می شوند، خبرهایی هم که از احزاب و جریان های سیاسی مختلف دارم این است که خودشان رابرای انتخابات آماده می کنند. امیدواریم انتخابات پر شوری هم باشد.

رسول بیات با بیان اینکه ما در ایران و در طول سی سال گذشته ریاست جمهوری یک دوره ای  نداشتیم و ریاست جمهوری معمولا دو دوره ای بوده گفت: گرچه با توجه به وضعیت موجود جهانی اصلاح طلبان هم نیم نگاهی به انتخابات در سال  1404 داشتند یعنی تمام تلاششان بر این بود که بالاخره در عرصه حضور جدی داشته باشند. این اتفاق باعث شد که عملا آن زنجیره هشت سال قطع شد و علی القاعده یک تحرک و جنب و جوشی هم در بین جریای های اعتدال گرا و اصلاح طلب هم به وجود آمده است.

وی افزود: همین طور چند روز پیش جلسه اصلاحات بود و چند حزب دیگر هم جلساتی برگزارکرده اند. مثل شورای همبستگی ایران اسلامی و همینطور در جریانات دیگر جلسات تصمیم گیری  پشت سرهم دارد برگزار می شود.

این فعال سیاسی با بیان اینکه این انتخابات برای همه غافلگیرکننده بود گفت: اما اگر روزنه ای برای ورود به افراد تاثیرگذار باشد قطعا تمام جریانات در این انتخابات مشارکت جدی خواهند داشت.

بیات با اشاره به اینکه انتخابات نوعی بازی است، یعنی درش بازیگردان و بازی ساز و بازیگر هست گفت: این بازی باید به سرعت شکل بگیرد  و در انتخابات نباید کسی تماشاگرباشد لذا تماشاگر فقط باید کسی باشد که بیرون از کشور است.

وی گفت: انتظار این است که بازیگران همه مردم باشند و بازیگردانان کسی باشند که  همه مردم به آن ارزش قائل باشند، براین اساس من معتقدم به سرعت باید فضای سیاسی کشور آماده مشارکت همه جانبه باشد. از جمله اصلاح طلبان؛ چون اصلاح طلبان یا اعتدالیون جزو همین مردم هستند و خودشان را صاحب خانه می دانند و من معتقدم اگر فضای سیاسی مهیا شود ما شاهد مشارکت بالایی در انتخابات خواهیم بود.

وی در خصوص پیش بینی گزینه هایی که برای  رقابت در انتخابات ثبت نام  می کنند نیز گفت: در ثبت نام هم باید بگویم گزینه های فرضی و آنهایی که تقریبا همیشه در صحنه بودند، هستند. علی القاعده کسی که در خودش توانایی اداره دولت را ببیند و کسی که امکان رای آوری دارد تعدادشان بین تمام گروه ها و تمام جریان ها مشخص است، لذا از این نظر خیلی فرق نمی کرد که این انتخابات امسال برگزار شود یا سال بعد. اما مهم این است که اجازه ورود به افراد مختلف داده شود. اگر افرادی که رای بالایی دارند به صحنه حضورمردم هم قابل توجه خواهد بود، البته معلوم نیست شورای نگهیان با آنها چگونه برخورد کند برخی افراد هم خواهندآمد ولی رأی لازم را ندارند.

وی گفت:  اینجا اقدامات هیئت های نظارت و اجرایی خیلی مهم است و در راس همه، عملکرد شورای نگهبان مهم خواهد بود که آیا فضا را آنقدر باز خواهد کرد که نفرات اول جریانات مختلف ورود پیدا کنندیا نه؟ اگر امکان ورود باشد  امکان یک جهش سیاسی و امکان نشاط سیاسی به سرعت ایجاد می شود. درست است که یک ماه زمان کمی است ولی در فضای انتخاباتی در کشور ایران به سرعت تسری پیدا خواهد کرد. علی رغم ضایعه دردناکی که کشور به آن دچار شده  شاهد یک نشاط سیاسی مجددی هم خواهیم شد.

رئیس خانه احزاب با بیان اینکه گزینه هایی که جریانات مختلف هم به آن رسیده اند همان هایی است که در رسانه ها مطرح شده است. ولی دوستان ما در جریان اصلاح طلب متتظر اجماع هستند. البته چهره های جدیدی هم هستند که مطرح شده اند حتی جلسه ای که اخیرا آقای خاتمی با مشاورانش داشته و لیستی برده اند  که بررسی شود و در حال رصد هستند ولی همه اینها معطوف به نحوه برخورد شورای نگهبان است و بستگی به آن دارد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست