• تاریخ: ۱۴۰۳-۰۳-۱۶
  • شناسه خبر: 38333

کولرهای گازی آلودگی محیط زیستی ایجاد می کنند/از کولرهای آبی استفاده کنید

حدوداً ۱۰ میلیون کولر گازی در کشور فعال است که۲۰ هزار مگاوات از مصرف برق را به خود اختصاص داده است.کولرهای گازی با توجه به وجود گاز «مبرد» و استفاده از قطعات پلاستیکی در ساخت آنها، آلودگی‌های محیط زیستی ایجاد می کنند.

ابراهیم علی آبادی معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه ای استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّ» در پاسخ به این سوال که ادعایی که می گوید در ایران انرژی ارزان است درست است یا غلط؟ و اینکه حتی وقتی انرژی ارزان است نحوه مصرف چگونه باید باشد، اظهار کرد: یک پاسخ برای مصرف برق این است که وقتی در ایران منابع انرژی فراوان است و بالاخره منابع فراوانی دارد باید مصرف مردمش هم فرقی با کشورهای دیگر داشته باشد. ولی قبل از پاسخ به این سوال به عنوان مقدمه لازم می‌دانم توضیحاتی را داشته باشم. در ایران مشترکان برق به طور کلی در چهار گروه مشترکین خانگی، صنعتی ،کشاورزی و سایر تقسیم می‌شوند. یکی از شاخص‌های مقایسه‌ای مورد استفاده، سرانه مصرف کل برق کشورها است که در عمل مقایسه صحیحی نیست، زیرا ممکن است تولید ناخالص داخلی یک کشور علاوه بر تامین نیاز مردم آن کشور از طریق صادرات کالاهای تولید شده، بخش قابل توجهی از نیاز مردم سایر کشورها را نیز تامین کند که در محاسبات منظور نشده است. با توجه به این اشکال وارد شده شاخص شدت انرژی که تعریف آن میزان انرژی مصرف شده معادل یک بشکه نفت خام برای یک واحد تولید ناخالص داخلی هر کشوری است می‌تواند معیار مناسبی برای مقایسه کشورها باشد.

نظام تعرفه گذاری غلط  عامل افزایش نجومی مصرف برق در ایران است

علی آبادی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد شدت انرژی در ایران تقریباً ۴ برابر کشورهای توسعه یافته نظیر آلمان است. به عبارتی دیگر برای تولید کالا و خدمات مشابه در ایران حدود ۴ برابر انرژی مصرف می‌شود، شدت انرژی در ایران حدوداً دو برابر متوسط جهانی است. از طرفی آمارها نشان می‌دهد سرانه برق خانگی در ایران به مراتب بالاتر از متوسط جهانی و حتی کشورهای همسایه با شرایط آب و هوایی مشابه است که یکی از علل آن نظام تعرفه گذاری غلط است که عامل افزایش نجومی مصرف برق شده است. البته می‌توان با سیاست‌های تعرفه گذاری صحیح،  زمینه اصلاح الگوی مصرف را فراهم نمود و مشترکان پرمصرف را به بهینه‌سازی انرژی تشویق کرد و از طرفی پایش تمامی شاخص‌های مرتبط با حامل‌های انرژی بیانگر وضع نامتعارف مصرف در کشور است و ساماندهی این مسئله در قالب ساز وکارهای موثر باید جز اولویت‌های دولت برای کاهش ناترازی تولید و مصرف باشد.

انرژی در ایران با هزینه کمتری به مردم تحویل می شود

وی افزود:  بنابر آنچه گفته شد با توجه به اینکه میزان شدت انرژی در ایران بالا است، لذا انرژی با هزینه کمتری به مردم تحویل می‌شود که بیانگر عدم استفاده صحیح انرژی و اتلاف منابع است، یارانه پرداختی در بخش‌های حامل انرژی کاملاً به طور مستقیم بوده و انرژی برق در مقایسه با کشورهای دنیا با قیمت بسیار پایینی در حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد قیمت تمام شده با توجه به میزان مصرف برق به مردم تحویل می‌شود.

ناترازی تولید و مصرف، چالش جدی صنعت برق کشور

وی همچنین در پاسخ به این ادعا که مصرف خانگی بخش کمی از مصرف برق را در کشور و در زنجان دارد و وقتی مصرف عمده برق در کشاورزی و صنعت است، کنترل مصرف در خانه ها موثر نیست و همچنین تشریح انرژی مصرفی کولرهای گازی و افزایشی که در خرید و استفاده از کولرهای گازی در حال اتفاق افتادن است گفت: یکی از چالش‌های جدی صنعت برق کشور ناترازی تولید و مصرف است که عمدتاً در ایام گرم سال خود را نشان می‌دهد. دلیل عمده آن استفاده از سامانه‌های سرمایشی به ویژه کولرهای گازی توسط مشترکین است.

بخش ساختمان ۳۰ هزار مگاوات  از برق کشور را مصرف می کند

علی آبادی با بیان اینکه بر اساس آمار آژانس بین‌المللی انرژی، بخش ساختمان بیش از ۴۲ درصد مصرف برق جهان را به خود اختصاص داده است گفت:  در ایران این رقم در فصل گرم سال بیشتر از ۵۰ درصد و در فصل سرد سال نزدیک ۴۰ درصد است. بنابراین نیمی از مصرف برق کشور در فصل گرم سال به بخش ساختمان یعنی تجاری و خانگی اختصاص دارد که نزدیک به ۳۰ هزار مگاوات از برق کشور را استفاده می‌کند.

۱۰ میلیون کولر گازی در کشور سال فعال است

وی افزود: مطابق آمارهای برآوردی حدوداً ۱۰ میلیون کولر گازی در کشور در فصل گرم سال فعال است که نزدیک به ۲۰ هزار مگاوات از مصرف برق را به خود اختصاص داده است. این در شرایطی است که طراحی شبکه‌های تامین برق در سطح توزیع و بالاتر بر اساس شرایط آب و هوایی انجام شده است و هرگونه مصرف غیر متعارف موجب افزایش فشار بر شبکه تحت بهره‌برداری و افزایش محدودیت‌های تامین برق خواهد شد.

در طراحی ساختمان ها از کولرآبی استفاده شود

علی آبادی با بیان اینکه برای برون رفت از این موضوع توصیه می‌شود در طراحی ساختمان‌ها در استان به ویژه مناطق سردسیری استان از کولرهای آبی استفاده شود گفت: اگر چنانچه مشترکین به هر دلیلی اصرار بر استفاده از کولرهای گازی دارند از کولرهای گازی با تکنولوژی روز که «اینورتری» یعنی مبدل جریان مسقیم به متناوب هستند و نسبت به مدل‌های قدیمی از بهره‌وری بالاتری برخوردار هستند استفاده نمایند. برای کولرهای آبی از دور کند کولرها و در کولرهای گازی دمای آن را در ۲۴ درجه تنظیم نموده و حتی المقدور در ساعات غیر اوج بار روز و شب استفاده نمایند تا امکان استفاده همگانی از انرژی برق در فصل گرم سال فراهم شود.

کولرهای گازی آلودگی محیط زیستی ایجاد می کنند

 در صورت استفاده مشترکین از کولرهای آبی در دور کند و کولرهای گازی در دمای آسایش ۲۴ درجه امکان صرفه جویی برق در ایران تا ۹۰۰۰ مگاوات در فصل گرم سال فراهم می‌شود که معادل ۶ برابر هزینه احداث یک نیروگاه ۱۵۰۰ مگاواتی است .

کولرهای گازی با توجه به وجود گاز «مبرد» و کاهش لایه اوزون در صورت نشت آن و همچنین استفاده از قطعات پلاستیکی در ساخت آنها ‌میتوانند آلودگی‌هایی را برای محیط زیست ایجاد نماید.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست