• تاریخ: ۱۴۰۳-۰۳-۲۱
  • شناسه خبر: 38417

طرح کاشت یک میلیارد درخت نتیجه قابل توجهی نخواهد داشت/ پتانسیل اجرای این طرح را در کشور نداریم

طرح کاشت یک میلیارد درخت در چهارسال، نتیجه قابل توجهی نخواهد داد، چون اصلا پتانسیل اجرای این طرح را در کشور نداریم.

تقی سالک، فعال محیط زیست در زنجان در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» در خصوص طرح کاشت یک میلیارد درخت اظهار کرد: روزی که این طرح مطرح شد ما به عنوان کارشناسان، نامه ای به سازمان نوشتیم که این طرح کارشناسی نشده است و مواردی از جمله نحوه تامین آب در این طرح دیده نشده است.

سالک با بیان اینکه برای کاشت یک میلیارد درخت در عرض چهارسال باید تدابیری اندیشیده شود گفت: اولا که فکر آب مورد نیاز برای آبیاری این درختان را نکرده بودند و همینطور اقلیم بندی هم باید در نظر گرفته می شد، چون گونه های درختی ما متفاوت هستند و از جنوب کشور تا غرب کشور گونه های درختی زیادی داریم که نمی توانیم گونه ای که مخصوص جنوب است را در غرب کشور بکاریم یا بالعکس.

وی افزود: فکر نهال چهار میلیارد درخت را هم نکرده بودند، ما در سطح کشور اصلا امکان تولید نهال در این تعداد نداریم. در طول سال باید ۲۵٠ میلیون نهال تولید شود که بتوانیم در چهارسال یک میلیارد درخت بکاریم.

سالک با بیان اینکه بخش خصوصی ما تولید نهال می کند که بیشتر هم نهال مثمر هستند گفت: اما در خود زنجان در سال های ۷۳و ۷۴ نزدیک به ۴میلیون اصله نهال تولید می شد که این اواخر به ۳٠٠ و ۴٠٠ هزار اصله رسید و الان با شروع این طرح و اعتبار اختصاص یافته به سه یا چهارمیلیون رسیده است.

این فعال محیط زیست گفت: یکساله که نمی شود مثلا نهال صنوبر را تحویل داد، حداقل باید دوسال این نهال در زمین باشد تا آماده شود. حتی اگر یک ساله هم تحویل بدهند، باز هم درطول چهارسال به چهار میلیارد نمی رسیم، یعنی با تولید  ۵ میلیون نهال در سال میشود ۲٠ میلیون.

وی با بیان اینکه با مصرف نهال مثمر و غیرمثمر هم در بخش کشاورزی و باغبانی و هم زراعت و چوب و هم فضای سبز در استان زنجان درطول سال نزدیک به ۲٠ میلیون است گفت: بنابراین سازمان منابع طبیعی هم در این طرح خیلی کار کارشناسی انجام نداده و علی رغم اینکه ما مخالفت کردیم به هرحال ناچار بودیم این طرح را ترویج هم بکنیم.

تقی سالک گفت: قرار بود این طرح برای افزایش و توسعه پوشش جنگلی انجام شود، ولی الان اگر کسی در خانه خودش هم یک درخت می کارد هم در قالب این طرح میاورند، در حالی که اینها به هر صورت کاشته می شود و ارتباطی به توسعه پوشش جنگلی ندارد.

سالک افزود: علی رغم اینکه ما هم مردم را توصیه به مشارکت در این طرح می کنیم و الان هم برای اجرای آن کار کنیم، ولی نتیجه قابل توجهی نخواهد داد چون اصلا پتانسیل اجرای این طرح را در کشور نداریم.

وی گفت: البته گونه هایی که در زنجان کاشته می شود برای زنجان خوب است ولی کافی نیست. در سال ۳میلیون نهال در نهالستان کوشکن تولید میشود که میتواند ۲٠ درصد نیاز استان را تامین کند.

این فعال محیط زیست تاکید کرد: اگر بتوانیم در طول سال نزدیک به ۲٠ میلیون نهال تولید کنیم میتوانیم بگوییم که توسعه پوشش چنگلی را هم میتوانیم به درصد قابل قبول برسانیم ولی متاسفانه این اتفاق نمی افتد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست