• تاریخ: ۱۴۰۳-۰۳-۲۲
  • شناسه خبر: 38434

نمک های رنگی مورد تایید وزارت بهداشت نیست/ نمک تصفیه نشده حاوی فلزات سنگین است

هرنمکی که تصفیه نشده باشد، ممکن است حاوی انواع آلودگی ها از جمله فلزات سنگین باشد. وقتی نمک تصفیه می شود این املاح حذف می شوند، ولی نمک های غیرمجاز این مراحل را طی نمی کنند و حاوی آلودگی ها و ناخالصی هستند.

لاله احرامی، مدیر نظارت بر فرآورده های خوراکی و آشامیدنی و بهداشتی و آرایشی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت»  در خصوص رواج مصرف نمک های رنگی اظهار کرد: مردم باید نمکی را خریداری کنند که بسته بندی شده و دارای مجوزهای بهداشتی لازم از جمله درج شماره پروانه بهداشتی و نشان سیب سلامت و دارای تاریخ مصرف باشد.

احرامی با بیان اینکه نام محصول حتما  باید نمک تصفیه شده یددار باشد گفت: نمک غیر یددار برای استفاده مردم توصیه نمی‌شود.

وی افزود:  وزارت بهداشت سال ها تلاش کرده که نمک را با ید غنی سازی کند که ید از این طریق به مصرف مردم برسد.  در نتیجه تنها گزینه ای که وزارت بهداشت برای مردم توصیه می کند نمک یددار است.

مدیر نظارت بر فرآورده های خوراکی و آشامیدنی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان تاکید کرد: نمک ید دار هم باید تصفیه شده و مورد تایید معاونت های غذا و دارو باشد و شماره پروانه بهداشتی ساخت، تاریخ تولید و مصرف، آدرس تولید کننده و نام محصول در آن درج شده و مورد تایید باشد. 

احرامی با بیان اینکه همیشه افراد سودجو از ناآگاهی مردم استفاده می کنند گفت:  مدتی در فضای مجازی به غلط می گفتند که نمک یددار مشکل دارد درحالی که مردم نباید از روی اطلاعات غلط فضای مجازی خرید کنند.

لاله احرامی افزود: دلیل نمی شود یک نفر تجربه شخصی خود را به دیگران توصیه کند.
هر ادعایی باید سند داشته باشد و باید علم و استدلال پشت سر یک توصیه باشد، متاسفانه سودجویی پشت این توصیه ها است.

وی با بیان اینکه هرنمکی که تصفیه نشده باشد و  مراحل لازم را در خطوط تولید بهداشتی طی نکرده باشد ممکن است حاوی انواع آلودگی ها از جمله فلزات سنگین باشد گفت: وقتی نمک تصفیه می شود و از منابع معتبر تهیه می‌شود این املاح حذف می شوند یا به حداقل می رسند، ولی نمک های غیر مجاز متاسفانه این مراحل را طی نمی کنند و حاوی آلودگی ها وناخالصی ها هستند. 

مدیر نظارت بر فرآورده های خوراکی و آشامیدنی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به شهروندان توصیه کرد که هنگام خرید به برچسب محصول نگاه کنند و اگر در صحت مجوز درج شده شکی داشتند
میتوانند از سامانه استعلام پروانه های بهداشتی سازمان غذا و دارو fdacrm.ir  استعلام کنند و شماره بهداشتی درج شده روی محصول را  در این سامانه وارد کنند و اطلاعات محصول را دریافت کنند. 

وی همچنین تاکید کرد: توصیه های اشتباهی که در فضای مجازی رایج هست را جدی نگیرند و سعی کنند با خرید محصول سالم به سلامتی خود اهمیت بدهند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست