• تاریخ: خرداد ۲۴, ۱۴۰۳
  • شناسه خبر: 38485

بیش از ۷۸ درصد واحدهای سرب و روی استان زنجان در محدوده غیرمجاز محیط زیستی قرار دارند/ صدورمجوز توسعه ای واحدهای سرب وروی ممنوع است

صدور جواز تاسیس های توسعه ای (سرب وروی و ..)ممنوع بوده و تا فراهم شدن زمان انتقال صرفاً با چشم انداز کاهش پسماندهای ویژه خود واحد صنعتی، بدون افزایش در مساحت وفق ضوابط محیط زیست قابل بررسی می باشد.

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» احمدخداوردی، مدیرکل سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان در جلسه برنامه ریزی و توسعه استان اظهار کرد: از مجموع واحدهای سرب و روی موجود در پهنه استان، بیش از ۷۸ درصد در محدوده غیرمجاز محیط زیستی قرار گرفته اند.

خداوردی گفت: در حال حاضر ۸۲ واحد سرب وروی در شهرک ها و  31 واحد هم خارج از شهرک ها در حال فعالیت هستند.

خداوردی با اشاره به  مصوبات پیشنهادی سیاست گذاری برای فعالیت سرب و روی در استان گفت: در سیاست گذاری در خصوص واحدهای استقرار یافته مقرر شده اداره کل صمت، شرکت شهرک های صنعتی، اداره کل مدیریت و برنامه ریزی و استانداری با همکاری ذینفعان نسبت به پیشنهاد مشوق ها و الزامات لازم در جهت انتقال واحدهای صنعتی مستقر در پهنه استان به شهرک های صنعتی جدید اقدام نمایند.

وی با بیان اینکه واحدهای استقرار یافته به پنج گروه تقسیم شده اند افزود: در مورد واحدهای دارای پروانه بهره برداری با عملکرد یکسان، در صورتی که واحدهای فعال دارای پروانه بهره برداری در پایش های محیط زیستی نتواند استانداردها و شاخص های مدنظر محیط زیست را فراهم نمایند. پس از صدور اخطارهای لازم و عدم اقدام مورد تایید اداره کل محیط زیست طبق قانون، واحد مربوطه را به مراجع قضایی معرفی نماید. تمامی واحدهای سرب و روی دارای پروانه بهره برداری، موظف به ثبت آمار تولید در سامانه جامع تجارت هستند.

خداوردی گفت: صدور جواز تاسیس های توسعه ای (سرب وروی و ..) برای واحدها ممنوع بوده و تا فراهم شدن زمان انتقال صرفاً با چشم انداز کاهش پسماندهای ویژه خود واحد صنعتی،  بدون افزایش در مساحت، زیربنا و تاسیسات، بدون تغییر در میزان ظرفیت محصول نهایی وفق ضوابط محیط زیست قابل بررسی می باشد.

وی در مورد واحدهای استقرار یافته براساس جواز تاسیس که هنوز موفق به اخذ پروانه بهره برداری نشده اند نیز گفت: واحدهای فعال دارای تولید دارای محوز استقرار زیست محیطی که فعلا  پروانه بهره برداری را اخذ  نکرده اند ملزم هستند طی یکسال آینده نسبت به پیگیری امور اخذ پروانه بهره برداری اقدام نمایند. در صورت عدم اخذ موافقت محیط زیست و متعاقباً عدم اخذ پروانه بهره برداری خط تولید باید متوقف شود. در صورت ادامه تولید بدون اخذ پروانه نیز پرونده های ان ها از سوی محیط زیست به مراجع قضایی ارجاع داده می شود.

مدیرکل سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: واحدهای صعتی دارای جواز تاسیس و فاقد مجوز استقرار از محیط زیست مستقر در داخل شهرک صنعتی باید براساس سابقه ضرورت انجام استعلام استقرار زیست محیطی توسط شهرک صنعتی در کارگروه تصمیم گیری  گردند.

وی همچنین افزود: واحدهایی که در پهنه استان به جز شهرک های صنعتی جدیدالاحداث به هر دلیلی غیر فعال شوند بعد از  2 سال از زمان توقف تولید و بعد از دو مرحله اخطار به فاصله یک ماه، به صورت خودکار پروانه بهره برداری برای آنها توسط دستگاه های متولی ابطال می شود.

خداوردی گفت: با توجه به تخصصی بودن شهرک صنعتی غیردولتی ناجی، هر گونه مجوز برای تولید سرب روی و سایر محصولات وابسته و مرتبط از خاک و کنسانتره پسماند و ضایعات حاوی سرب ور وی تحت هر عنوان ممنوع است.

خداوردی تاکید کرد: همچنین مقرر شده است ورود پسماند سرب وروی و پسماندهای حاوی کلر از خارج از کشور و استان های دیگر جهت فراوری یا دفن در لندفیل های موجود استان ممنوع شود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست