• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۱-۲۴
  • شناسه خبر: 13994

سفر مجازی به بزرگترین گنبد خشتی جهان در روزهای کرونایی

پیام ملّت– رییس پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه گفت: از سوی میراث جهانی و مسئولان امر مسیری جهت معرفی سایت تاریخی سلطانیه و سایر سایت ها در فضای مجازی طراحی شده است. میر موسی انیران در گفت و گو با خبرنگار “پا ...

پیام ملّت– رییس پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه گفت: از سوی میراث جهانی و مسئولان امر مسیری جهت معرفی سایت تاریخی سلطانیه و سایر سایت ها در فضای مجازی طراحی شده است.

میر موسی انیران در گفت و گو با خبرنگار “پایگاه خبری_تحلیلی پیام ملت” اظهار کرد: در حال حاضر کلیپ های چند دقیقه ای از مجموعه سلطانیه تهیه و در میان سایت ها پخش شده است تا از این طریق امکان بازدید سایت تاریخی سلطانیه و سایر سایت های جهانی فراهم شود و علاقمندان به بازدید از این امکان تاریخی از این شرایطی که مهیا شده است استفاده کنند.

وی افزود: گزارش های هفتگی و ماهانه نیز آماده شده و در فضای مجازی منتشر می شود حتی کلیپ هایی نیز در این خصوص آماده شده و به سازمان میراث جهانی ارسال شده است تا آنها نیز بتوانند کلیپ های تهیه شده را در فضای مجازی منتشر کنند و امکان بازدید برای افرادی که در سراسر دنیا هستند فراهم شود.

رییس پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه با بیان اینکه عوامل و اقدامات فوق به علت ایجاد آشنایی با مجموعه تاریخی سلطانیه قطعا بر دوران پسا کرونایی موثر خواهد شد ادامه داد: چرا که تبلیغاتی صحیح و واقعی از بافت ها و سایت های تاریخی یکی از شروط مهم مقصد گردشگر شدن است.

انیران خاطر نشان کرد: معرفی سایت های گردشگری در چند سال اخیر منجر به شناخت بیشتر سایت های گردشگری از جمله گنبد جهانی سلطانیه و رشد گردشگری آن شده بود.

وی با اشاره به اینکه عواملی همچون معرفی منطقی و واقعی گنبد سلطانیه در سایت آن، تمییز کاری محیط آن، فعال شدن کارگاه ها، مرمت های درست، منجر به مجاب کردن مخاطب جهت قدم گذاشتن به سوی مقصد گردشگری می شود عنوان کرد: در صورت رضایت گردشگر خود او معرف آن مکان شده و موجب جذب و هدایت گردشگران دیگر به سوی آن مقصد گردشگری می شود و به نوعی از این طریق نیز تبلیغ دهان به دهان برای مقاصد گردشگری خواهد شد.

رییس پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه ادامه داد:گنبد سلطانیه مجهز به دوربین هایی است که امکان رصد پلاک ها را جهت ارزیابی تعداد دفعات مراجعات بعدی گردشگران را فراهم میکند. نتایج پایش دوربین های فوق نشان حاکی از بازگشت مجدد برخی از مسافرین به سوی گنبد سلطانیه بود.

انیران با بیان اینکه تغییر منطقی و درست محل گردشگری منجر به بازگشت مجدد گردشگران می شود، افزود: گردشگران سلطانیه شامل گردشگران عمومی، علمی، مذهبی هستند.وی با اشاره به اینکه تعداد گردشگران از گنبد سلطانیه براساس تعداد بلیط در سال ۹۵ و در بازه زمانی ۲۷ اسفند تا پایان فروردین ماه حدود ۲۴ هزار نفر بود و در سال ۹۶ به حدود ۲۷ هزار نفر رسید، اظهار داشت: این در حالی است در سال ۹۸ به حدود ۶۵ هزار گردشگر رسید و این نشان از یک روند رو به رشد گردشگری از بنای سلطانیه است.

رییس پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه تصریح کرد: علت رشد گردشگری در حقیقت استفاده از موسیقی های محلی، لباس های محلی، دایر کردن فروشگاه صنایع دستی، جشنواره اش، دعوت از اساتید و دانشجویان جهت بازدید کلاسی یا برگزاری همایش های دانشگاهی است.

انیران با بیان اینکه گنبد سلطانیه آسمان خراشی۶ طبقه ای، ۸ضلعی و دارای ۸ منار است که در زمان ایلخانیان و به دست سلطان محمد خدابنده با هدف انتقال قبور مقدس امام علی و امام حسین احداث شده است افزود: اما به علت حرام بودن نقش قبر انتقال قبور فوق اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: به همین علت در ضلع جنوبی گنبد سلطانیه فضایی را با عنوان فضای تربت خانه الحاق کرده است. فضای مذکور متبرک شده از خاک کربلا است و نام گذاری این فضا به به نان تربت خانه نیز به همین علت است.

رییس پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه با اشاره به اینکه سلطان محمد خدا بنده ابتدا سنی بود اما در نهایت شیعه شدن را پذیرفت عنوان کرد: اسامی مقدس الله، محمد و علی به وفور در این بنای عظیم تاریخی قابل مشاهده است. گنبد سلطانیه نقطه عطفی نه به جهت تنها بزرگ بودن این بنای عظیم بلکه به علت تزیینات داخلی به کار رفته در آن است.

انیران افزود: گنبد سلطانیه سبک آذری است و سبک سوم معماری اسلامی است. سبک خراسانی غالب مصالح به کار رفته خشت، در سبک رازی غالب مصالح به کار رفته آجری و در آذری غالب مصالح گچی است. شروع تزیینات وابسته به معماری اسلامی ایرانی را می توان از دوره ایلخانی و در سبک آذری دانست.

وی تاکید کرد: پیش از دوره ایلخانی سازه و تزیینات را همزمان باهم کار می کردند و در دوره ایلخانی سازه و تزیینات را جدا از هم کار میکردند و بعد از اتمام تزیینات را بر روی سازه انتقال می دادند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست