• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۲-۰۶
  • شناسه خبر: 14352

کرونا ساخت و سازهای غیرمجاز را کاهش داد

ساخت و سازهای غیرمجاز یکی از معضل های اجتماعی و اقتصادی مهم در کشور محسوب می شود که پیامدهای اقتصادی اجتماعی بسیاری را به دنبال خواهد داشت. یکی از این پیامدهای جدی تخلفات ساختمانی، افزایش آسیب پذیری شهر در برابر زلزله و ...

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» سازندگان ساخت و سازهای غیرمجاز شهری اهداف واحدی از احداث این بناها ندارند.به طور مثال ایجاد سرپناه یکی از اهداف ساخت و سازهای غیرمجاز است که به صورت حاشیه‌نشینی متجلی می‌شود.عده دیگر با هدف سود افزایی اقدام به ساخت و سازهای غیرمجاز می‌کنند. زیرا جرایم در نظر گرفته شده برای این ساخت و سازهای غیر قانونی با سودهای حاصل از آن مطابقت ندارداما آنچه که مهم است این است که باید تلاش ها نسبت به پیشگیری از بروز این ساخت و سازهای غیرمجاز و تخلفات ساختمانی افزایش یابد تا هزینه رفع آسیب های این ناهنجاری های شهری نیز کاهش یابد.

برای پیشگیری از وقوع تخلف های ساختمانی باید علل و زمینه‌های بروز آنها را که در بسترهای اقتصادی، حقوقی و اجتماعی نهفته است شناسایی و برای کنترل آنها برنامه‌ریزی شود.

یکی از علل اصلی در بروز چنین ساخت و سازهای وجود مشکلات اقتصادی و تقاضای بسیار برای مسکن است. لذا باید تقاضای رو به افزایش مسکن و ساختمان، سازماندهی و جهت دهی شود. برای این موضوع قطعا ضرورت دارد که مدیران شهری افزایش نیاز به مسکن را در برنامه‌ریزی‌های توسعه مورد توجه ویژه قرار دهند.چرا که همگام با رشد روز افزون جمعیت و توسعه شهرنشینی مردم با مشکلاتی از جمله کمبود مسکن و وسایل خدمات رفاهی روبرو هستند که این موضوع به نوعی باعث افزایش تخلفات ساختمانی در شهرها شده است.

از سوی دیگر علت بروز این تخلفات، نقص در قوانین ساخت و ساز شهری و عدم نظارت درست بر آن و ضعف دستگاه اجرایی مربوطه در مقابله با ساخت و ساز غیر مجاز است.یکی از این دستگاه های اجرایی مهم که وظیفه کنترل و نظارت بر هرگونه عملیات ساختمان سازی در محدوده شهر را بر عهده شهرداری است. به همین علت شهرداری ها در جلوگیری از ادامه عملیات ساختمانی بدون پروانه در محدوده های شهر دارای مجوز های قانونی هستند.

همانطور که گفته شد رسیدگی به تخلفات ساختمانی از لحاظ ضوابط شهرسازی و ایمنی است و اگر شهروندی در حوزه ساختمان سازی مرتکب تخلفی شود این تخلف مورد رسیدگی قرار می گیرد.

اصغر عزیزی؛ مدیر منطقه یک شهرداری زنجان در این خصوص به خبرنگار پیام ملت گفت:باتوجه به شیوع بیماری ویروسی کرونا ساخت و سازهای غیرمجاز تقریبا متوقف بوده است، تعداد اندکی هم که طی ایام نوروز قصد انجام این عمل ناپسند را داشتند متوقف شدند.

عزیزی ادامه داد: برخی از افراد سودجو در ایام تعطیلات نوروز اقدام به شروع ساخت و سازهای غیرمجاز کرده بودند اما به علت اینکه مشخصات و اخذ پروانه را رعایت نکرده بودند از انجام این کار توسط آنها جلوگیری به عمل آمد.

مدیر منطقه یک شهرداری زنجان با بیان اینکه افراد فوق که قصد انجام کارهای ساخت و ساز غیرمجاز را داشتند حدود ۲۰ نفر بودند و افزود: این افراد در محله شهرک کارمندان قصد انجام ساخت و سازهای غیرمجاز مذکور را داشتند اما آن اماکن پلمپ و به این ترتیب از این اقدام ممانعت به عمل آمد.

رحمان وزیری؛ مدیر منطقه ۳ شهرداری زنجان گفت: هیچ ساخت و ساز غیرمجازی در ایام نوروز انجام نشده است. خوشبختانه خود این افراد برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ویروسی کرونا نسبت به ساخت و سازهای غیرمجاز اقدام نکرده اند.

مدیر منطقه ۳ شهرداری زنجان با بیان اینکه ایام تعطیلات نوروز امسال به فرصتی برای سودجویان جهت اعمال ساخت و سازهای غیرمجازی تبدیل نشد و افزود: درصورت مشاهده با ساخت و سازهای غیرمجاز برخورد قانونی خواهد شد.

نظارت بر ساخت و سازهای غیرقانونی و لزوم تبعیت سازندگان از قوانین یکی از مهم ترین مولفه هایی است که می تواند شهر را در برابر معضلات اجتماعی و اقتصادی مصون داشته و تخلفات را به کم ترین حد خود برساند.

شناخت علل و زمینه های بروز این معضل و پیدا کردن مناسب ترین راه حل می تواند در کاهش ساخت و سازهای غیر قانونی موثر باشد. امید است سازندگان با رعایت اصول ساخت و ساز و رعایت قوانین، نهایت همکاری را با شهرداری انجام دهند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست