• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۳-۱۸
  • شناسه خبر: 16970

تک فرزندی حسن یا عیب؟

پیام ملّت-کارشناس ارشد روانشناس بالینی استان زنجان گفت: پدیده تک فرزندی محاسن و معایبی دارد که بسته به شرایط خانواده می تواند یک حسن یا یک عیب محسوب شود.

علیرضا کاظم لو در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» اظهار کرد: در برخی از خانواده ها خانم و آقا هر دو به علت نداشتن شرایط اقتصادی مساعد و وجود نیاز مالی در شرایط امروزی یا به علت اغنای نیازهای اجتماعی خود شاغل هستند و در نتیجه شرایط این خانواده داشتن تنها یک فرزند را می طلبد.

وی در ارتباط با مزایا و محاسن تک فرزندی تصریح کرد: در چنین خانواده هایی تبعیض میان فرزندان وجود ندارد همچنین به علت دارا بودن ویژگی های بچه های اول معمولاً فرزندان در چنین خانواده هایی مدیر، مدبر و موفق خواهند شد.

کارشناس ارشد روانشناس بالینی استان زنجان در خصوص معایب تک فرزندی عنوان کرد: در خانواده های تک فرزند به علت توجه بیش از حد به فرزند سطح توقعات بسیار افزایش می یابد و به علت نداشتن خواهر یا برادر در چنین خانواده هایی در صورت نبود ارتباط اجتماعی با دوستان و اقوام فرزند گوشه گیر و فاقد مهارت در برقراری ارتباطات اجتماعی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تک فرزندی تبعاتی نیز برای جامعه به دنبال خواهد داشت ادامه داد: رواج تک فرزندی موجب پیر شدن جمعیت جامعه و نبود نیروی انسانی به عنوان یک سرمایه خواهد شد و از این طریق شرایط اقتصادی جامعه را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد. در حقیقت گاهی اوقات تک فرزند بودن یک شاخصه به حساب می آید و به نوعی اپیدمی شده و در این صورت تبدیل به پدیده ای با تبعات منفی در جامعه خواهد شد.

کاظم لو با تأکید بر اینکه همه خانواده ها به ویژه خانواده های تک فرزند باید اصولی را در تربیت فرزندان خود لحاظ کنند تصریح کرد: خانواده ها می‌بایست ظرفیت نه شنیدن را در فرزندان خود تقویت کنند و این موضوع از طریق نه گفتن یا موکول کردن خواسته آنها به زمانی دیگر امکان پذیر خواهد شد.

وی به سن مناسب جهت بارداری در بانوان اشاره و عنوان کرد: در کتب روانشناسی معمولا سن مناسب برای بارداری را ۲۵ تا ۳۵ سال اعلام می کنند. سنین بالای ۳۵ سال میزان ریسک را در بارداری افزایش می دهد و منجر به بروز اختلالات سندروم دان و موارد دیگر برای کودک خواهد شد. از سوی دیگر مادر نیز در سنین بالاتر از صبر و حوصله کمتری جهت تربیت و پرورش فرزندان برخوردار است.

کارشناس ارشد روانشناس بالینی استان زنجان در خصوص ویژگی‌های بچه های اول عنوان کرد: این فرزندان به طور معمول دارای ویژگی هایی همچون سطح توقعاتی بالا، حساس و شکننده، اعتماد به نفس بالا، مدیر و مدبر و روابط اجتماعی خیلی خوب هستند و خصوصیات این افراد در بسیاری جهات مشابه خصوصیات تک فرزندان است./ش

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست