• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۳-۲۶
  • شناسه خبر: 17372

کم‌توجهی به نکات بهداشتی به افزایش بیماران کرونایی در زنجان منجر شد

پیام ملّت- استاندار زنجان گفت: کم توجهی به نکات بهداشتی موجب افزایش شمار بیماران کرونایی سرپایی شد و تداوم این امر وضعیت ناخوشایندی را برای استان رقم زده و در واقع خدمات رسانی را با چالش جدی مواجه می‌کند.

به گزارش « پایگاه خبری –تحلیلی پیام ملّت» فتح الله حقیقی روز یکشنبه در جلسه ستاد کرونا با اشاره به خدمات بی شائبه کادر درمان استان برای مقابله با این بیماری افزود: مرام مسؤولان استانی در ارتباط با این بیماری صداقت با عموم مردم است بطوریکه تا به امروز ۲۱ هزارو ۶۸۱ تست از مبتلایان به کرونا در استان گرفته شده است.

وی اضافه کرد: از مجموع تست های گرفته شده بیش از ۱۷ هزار مورد به تست های سرپایی بیماری اختصاص دارد و این موضوع به معنای آن است که با انجام تست های سرپایی از ورود بیش از چهار برابر افرادی که در بیمارستان ها بستری شده اند، به مراکز بیمارستانی جلوگیری شده است.

این مسؤول ادامه داد: از تست های انجام گرفته به تعداد یکهزار و ۲۷۱ نفر شامل افرادی است که در بیمارستان ها بستری شده اند و سه هزارو ۵۶۲ نفر را تست های سرپایی مثبت تشکیل می دهند که از این تعداد فقط  ۶۵ نفر در بیمارستانها بستری شدند و این کارها بیانگر حجم بزرگی از اقداماتدر این استان است.

وی اظهار داشت: اگر تست هایی سرپایی کرونا انجام نمی گرفت، ۵۰ درصد کل این تعداد باید در مراکز بیمارستانی استان بستری می شدند و بخش های زیادی به این امر مهم اختصاص می یافت.

استاندار زنجان ادامه داد: اینکه گفته می شود آمار درستی از وضعیت کرونایی های این استان ارائه نمی شود، حرف درستی نیست، چرا که بزرگترین هنر و کار انجام گرفته همان، تست سرپایی بر گروههای هدف بوده که نباید از آن غافل شد و این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی اضافه کرد: با تست سرپایی بیماران کرونایی در این استان فقط ۳۰ درصد تخت های بیمارستانی اشغال شد که در غیر اینصورت این رقم به ۲۰۰ درصد می رسید و خدمات رسانی را با مشکل و چالش جدی مواجه می کرد.

این مسؤول با اشاره به اینکه تا ۲۰ روز گذشته با کار تست سرپایی فقط ۲۰ درصد افراد مثبت  بودند، اما اکنون این رقم به ۳۰ درصد رسیده است، ادامه داد: در این کار نزدیکان فرد آلوده نیز مورد تست قرار گرفتند و در پایش ها مشخص شد که ۴۱ درصد افراد نزدیک به این بیماران دچار شده اند.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر شدت شیوع ویروس افزایش یافته و عموم مردم به این توجه داشته باشند که با بازگشایی کسب و کارها بیماری به پایان نرسیده و همچنان  پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

حقیقی افزود: این استان انجام تست آنتی بادی از بیماران بهبود یافته به تعداد سه هزارو ۵۰ نفر را مورد توجه قرار داده که این کار مهم توسط مسؤولان بهداشتی به مردم تبیین شود چرا که علاوه بر سطح ایمنی بدن و میزان انتقال بیماری، با دریافت نمونه ها وضعیت ابتلای زنجانی ها نیز مشخص می شود.

وی اضافه کرد: با افزایش تجمعات به ویژه در آرامستان ها و  مکان های پرتردد علاوه بر انتقال ویروس کرونا، مرگ و میر نیز افزایش می یابد که بسیاری بدون توجه به این مساله اشاعه دهنده شده اند که مقابله با این بیماری را دشوار می کند.

این مسؤول با بیان اینکه سلامت مردم همواره در اولویت قرار داشته و دارد، ادامه داد: اجازه نمی دهیم برخی برنامه ها و تجمعات گوناگون سلامت عموم را با مشکل مواجه کند.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که نسبت به بازگشایی مراکز تجمعی اقدام می کنند، باید بصورت کتبی مفاد و پروتکل های یاد شده را به مرکز بهداشت شهرستان اعلام کنند، گفت: در غیر اینصورت تخلف بوده و از طرفی فردی که مسؤول صنف بوده باید تعهد دهد.

استاندار زنجان ادامه داد: استان در مقوله مهم کرونا با هیچ صنفی شوخی ندارد و همگان ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند و از طرفی پیک دوم بیماری در کشور آغاز نشده است.

حقیقی افزود: در صورت بروز کوچکترین خطا و  اشتباهی باید منتظر بروز پیک بالای بیماری کرونا در این استان بود و این به معنی صرفا در خانه ماندن نیست، بلکه توجه به نکات بهداشتی و رعایت آن در زندگی روزمره است.

این مسؤول ادامه داد:همین رعایت نکردن ها موجب شده شهرهای سفید همانند ایجرود و طارم اکنون به وضعیت زرد پررنگ بازگشته اند، این در حالی است که متوسط بستری های بالینی در مراکز استانی بین ۳۰ تا ۴۰ نفر اعلام شده که در صورت افزایش این رقم به تخت های بیشتری نیاز است که حتی احتمال بحران وجود دارد.

وی اظهار داشت: طی ماههای گذشته مدیریت خوب موجب شد این استان در زمینه بیماری کرونا عملکرد خوبی داشته باشد اما وضعیت فعلی بیانگر آن است که رعایت نکردن نکات بهداشتی تصویری دیگری را رقم زده که توجه جدی مردم به این مهم ضروری است و اطلاع رسانی باید مستمر باشد.

حقیقی افزود: همه دستگاه‌های متولی در استان نیز در زمینه این بیماری به مسوؤلیت اجتماعی خود عمل کرده و طبق تصمیم گیری های انجام گرفته نیز امتحانات دانشگاه آزاد زنجان بصورت مجازی برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با فعال کردن کمیته بازرسی و اکیپ های نظارت، به نظارت های مستمر در ارتباط با بازگشایی ها اقدام و در صورت تخلف برخورد لازم انجام شود./ ا

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست