• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۵-۳۰
  • شناسه خبر: 19180

زنجان نیازمند طرح جامع پسماند است

پیام ملّت: مدیرعامل انجمن آرامان زنگان از نبود یک طرح جامع پسماند در زنجان خبر داد.

یوسف نازک کار ماهر در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری تحلیلی پیام ملّت» بر اهمیت وجود طرح جامع پسماند در زنجان تاکید و اظهار کرد: یک طرح در این خصوص طراحی شده اما نیاز به بررسی‌ها و همکاری‌های بیشتر دارد.

وی در خصوص مزایای تهیه طرح جامع پسماند در زنجان عنوان کرد: مشکلات موجود در راه تجمیع لندفیدها در این طرح قابل بررسی است. به عبارت دیگر از آنجایی که لندفیدها یا محل دفن زباله ها در استان تجمیع نشده است از طریق اجرای این طرح می‌توان به بررسی و رفع مشکلات در این مسیر پرداخت.

مدیرعامل انجمن آرامان زنگان به سایت مهتر زنجان اشاره و عنوان کرد: متاسفانه سایت مهتر زنجان که جهت دفن زباله در نظر گرفته شده است بر اساس اصول محیط زیست ساخته نشده است.

نازک کار ماهر در خصوص مخاطرات سایت مهتر افزود: فاصله نزدیک سایت مهتر با زنجان و روستاهای همجوار خطر تهدید شیرابه ها را برای آب های زیرزمینی، باغات، محصولات باغات و ماهیان پرورشی آن اطراف به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه بررسی‌های انجام شده نشان داده است که میوه های باغات و ماهیان پرورشی اطراف سایت مهتر حاوی فلزات سنگین و خطرناک هستند ادامه داد: علت آغشته بودن میوه های باغات و ماهیان پرورش به فلزات سنگین تماس با شیرابه زباله حاوی فلزات سنگین و انتقال آن از این طریق بوده است.

مدیرعامل انجمن آرامان زنگان به تولید گاز متان در کوله بار زباله‌ها اشاره کرد و هشدار داد: در سایت مهتر زباله ها تولید گاز اشتعال زای متان می کنند و این گاز از میان زباله ها نشت پیدا میکند در نتیجه این موضوع آلودگی شدید هوا را در پی خواهد داشت.

نازک کار ماهر با اشاره به اینکه تفکیک زباله از مبداء در زنجان به چند روش انجام می‌شود افزود: اولین روش تفکیک زباله در زنجان به روش سنتی و توسط زباله‌گرد ها است که در این روش زباله گردها نسبت به جمع آوری و تفکیک زباله اقدام می‌کنند و سپس آن را به کارگاه‌های ضایعات انتقال می‌دهند اما در روش دوم پیمانکاران شهرداری نسبت به تفکیک زباله اقدام می‌کنند.

وی تفکیک زباله در خانه را اقدامی نوین و اصولی اعلام کرد و گفت: در صورت عملیاتی شدن تفکیک زباله در خانه و رواج آن حجم تولیدات زباله ها نیز کمتر خواهد شد اما این اقدام همکاری و مساعدت آموزش و پرورش و صدا و سیما را در زمینه آموزش و اطلاع رسانی می طلبد./ش

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست