• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۷-۳۰
  • شناسه خبر: 19905

جولان کرونا در صف نان!

پیام ملّت- بازار اقلام کالای اساسی روزهای حساسی را سپری می‌کند و به گفته شهروندان اقلام مورد نیاز آنها در بازار کمیاب شده است.


به گزارش پایگاه «خبری – تحلیلی پیام ملّت» کنترل و ثبات بازار یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر به شمار می‌رود. از این‌رو وزارت صنعت، معدن و تجارت با تدوین نقشه راه تنظیم بازار به میدان آمده است در حالی که کارشناسان ادامه این راه را مشروط به تغییر اساسی دراجرای سیاست های اقتصادی دولت می دانند.
از سال گذشته تاکنون که نوسانات قیمت‌ها در ارتباط با بسیاری از کالا‌ها به تنش‌های قیمتی منتهی شده و به تعبیری قدرت خرید مردم کاهش یافته است، عملیاتی ساختن تدابیر و تمهیدات مقتضی برای حصول تنظیم بازار بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.
در واقع هدف طرح تنظیم بازار، اول کاهش قیمت و دوم توزیع همه‌گیر کالا در سراسر کشور با یک قیمت تعیین شده است و به علت آشفتگی که در قیمت‌ها وجود داشت، طی دو هفته اخیر جلسه تنظیم بازار چند بار تشکیل جلسه داده و نسبت به قیمت کذاری اقدام کرده است.
در همین راستا طی چهار روز گذشته قیمت مرغ گرم دو بار افزایش یافته و به ۲۰ هزار تومان رسیده است، با این حال کمبود مرغ در بازار محسوس است.
رئیس سازمان صمت استان زنجان با اشاره به اینکه تلاش مسؤولان تامین کالاهای اساسی و مورد نیاز شهروندان است، گفت: کمبود کالایی در استان وجود ندارد، فقط در برخی موارد افزایش قیمت را شاهد هستیم.
ناصر فغفوری از توزیع روزانه ۱۵ تا ۲۰ مرغ منجمد در استان خبر داد و افزود: علاوه بر این مرغ تازه نیز با همکاری اتحادیه مرغداران در حال توزیع است.
وی تصریح کرد: با توجه به شرایط بهداشت عمومی و اجتماعی که پس از شیوع بیماری کرونا در سطح جامعه ایجاد شده است لذا مقرر شده تا مراکز عرضه محصولات طرح تنظیم بازار در سطح جامعه افزایش یابند تا علاوه بر کاهش صف دریافت کنندگان شاهد سرعت بخشیدن به توزیع محصولات طرح تنظیم بازار در جامعه باشیم.
رئیس سازمان صمت استان زنجان گفت: در این راستا نیز سعی شده تا با استفاده از ظرفیت بسیج اصناف، بازرسان افتخاری در کنار همکاری با تعزیرات حکومتی نظارت جامعی بر بازار در راستای افزایش کیفیت خدمات ارائه شده صورت بگیرد.
فغفوری درباره مشکل کمبود ارد نیز گفت: مشکلی در زمینه تامین آرد مورد نیاز استان نداریم و توزیع آرد نانوایی‌های یارانه پز و آزادپز به صورت مستمر انجام می‌شود.
وی همچنین با رد شایعات مربوط به گرانی نان نیز گفت: هیچ بنایی برای افزایش قیمت نان نداریم چون امسال نان افزایش قیمت داشت.
رئیس اتاق اصناف استان زنجان نیز از انجام نظارت مستمر بر اصناف به منظور جلوگیری از تخلفات واحدهای صنفی خبر داد و افزود: کالاهای اساسی مورد نیاز شهروندان در حال توزیع است و مشکلی از این بابت وجود ندارد.
سید محمود موسوی گفت: از امروز شکر در بسته‌های سه کیلیویی به قیمت ۲۵ هزار تومان، قند در بسته‌های سه کیلویی به قیمت ۹ هزار تومان، روغن مایع ۶۵۰‌ گرمی‌ به قیمت ۴ هزار و ۹۰۰ تومان و همینطور برنج‌ ۱۰ کیلویی به قیمت ۱۶۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.
یکی از شهروندان زنجانی با رد ادعای مسؤولان در ارتباط با وجود اقلام غذایی گفت: مرغ در بازار بسیار نایاب است و اگر هم باشد، قیمت آن بالاست.
فاطمه احمدی با اشاره به اینکه مرغ تازه در فروشگاه‌ها وجود ندارد و فقط مرغ منجمد توزیع می‌‎شود، تصریح کرد: یک موضوع دیگر نیز که به آن بی توجهی شده، صف شلوغ نانوایی‌هاست.
وی با اشاره به اینکه مشکل کمبود آرد موجب تجمع مردم در مقابل نانوایی‌ها شده است، گفت: این در حالی است که طی چند ماه گذشته مشکلی برای تهیه نان در نانوایی وجود نداشت.
رئیس اتحادیه نانوایان زنجان با اشاره به اینکه مشکلی از نظر توزیع آرد در نانوایی‌ها وجود ندارد، گفت: سهمیه هر ۷۵۰ واحد نانوایی فعال به صورت مستمر در حال انجام است و مشکلی از این بابت وجود ندارد.
کمال الماسی با اشاره به اینکه در ارتباط با کم فروشی نانوایان نیز نظارت مستمر وجود دارد، افزود: مشکلی از این بابت وجود ندارد و دستگاه‌های مرتبط نیز نظارت لازم را انجام می‌دهند.
این در حالی است که برخی از شهروندان می‌گویند، نانوایی‌ها بیشتر از ۵ نان به هر فرد نمی‌دهند اما اکثرا نان نیست و مردم یا با در بسته و تعطیلی نانوایی‌ها مواجه‌اند یا باید دو تا سه ساعت در صف بمانند، برخی دیگر می‌گویند نان بسته‌ای در فروشگاه‌ها هم پیدا نمی‌شود.
شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی از نانوایان آرد سهمیه‌ای که دولت به آنها می‌دهد را فروخته و از این طریق سود می‌کنند.
از همین رو به خاطر اینکه پخت و فروش نان با آرد آزاد هم حتی برای نانوایی‌ها سود چندانی ندارد . پس آنها ترجیح می‌دهند به جای نان، آرد را در بازار آزاد بفروشند. اما فروش آرد سهمیه‌ای در بازار آزاد، ۳۰۰ درصد سود دارد و یک نانوا می‌تواند فقط از محل فروش آرد، سودی بیشتر از پخت نان را داشته باشند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست