• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۷-۲۷
  • شناسه خبر: 24620

ما جنگ را شروع نکردیم، اما تاریخ باید گواهی بدهد که ۱۸۸ هزار شهید درجنگ تحمیلی از کشوردفاع کردند

ما جنگ را شروع نکردیم.ما به فکر ویرانه های کشور بودیم که یک مرتبه در ۳۱ شهریور ۵۹ از زمین و هوا و دریا مورد هجوم دشمن قرار گرفتیم .اما باید تاریخ گواهی بدهد که ۱۸۸ هزار شهید در دفاع مقدس دفاع کردند.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» امام جمعه زنجان در یادواره شهدای دانش آموز و فرهنگی استان زنجان  با بیان اینکه اصلی ترین سرمایه کشور سرمایه نیروی انسانی است گفت: برای اداره یک کشور تنها چیزی که غیر قابل جایگزین است سرمایه انسانی است .در این چند سال گام های بزرگی در آموزش و پرورش برداشته شده که البته خود مسئولین هم اذعان دارند که هنوز تا نقطه مطلوب خیلی فاصله دارند.

نماینده ولی فقیه در زنجان با بیان اینکه  امروز نوجوان دانش آموز ما حق دارد که این سوال رابپرسد که چرا جنگ کردیم ؟ افزود: بله ما هم قبول داریم که جنگ ذاتاً خوب نیست ، ویرانی و نابسامانی و از هم پاشیدن خانواده و داغ سنیگن و فراموش نشدنی و بسیاری خسارت دیگر دارد. ولی ما جنگ نکردیم. جنگ به ما تحمیل شد و ما دفاع کردیم .

آیت الله خاتمی  با اشاره به تاریخ ایران گفت:‌ ما جنگ را شروع نکردیم. ما کشوری شاه زده و وبا زده و بودیم .به تغبیر خودشان ۲۵۰۰ ساله ولی به تعبیر تاریخ مدنیت در این کشور ۸۵۰۰ سال سابق دارد . ۲۰۰ سال قبل عهدنامه گلستان آذربایجان و تاجیکستان را از ما جدا کرد و عهدنامه ترکمانچای ۱۷ شهر بزرگ و  قفقاز را از ما جدا کرد . ۱۶۰ سال قبل با یک معاهده افغانستان و پاکستان از ما جدا شد و در یک خوش رقصی کوه های آرارات حاتم بخشی شد و ۳۲ جزیره زیبا که مروارید آنها بحرین است از ما جداد کردند.

وی گفت: ما جنگ را  شروع نکردیم. امام به پا خواست و ملت هم پشت او بودند. ما به فکر ویرانه های کشور بودیم که یک مرتبه در ۳۱ شهریور ۵۹ از زمین و هوا و دریا مورد هجوم دشمن قرار گرفتیم . روز سوم تهاجم وزیر امورخارجه عراق مصاحبه کرد و گفت در کنار ما ۳تا ایران باشد بهتر از یک ایران است . روز ششم رییس جمهور عراق مصاحبه کرد و گفت ادامه مصاحبه هفته آینده در تهران . شرق و غرب امریکا و شوروی ارشد ترین ژنرالهای خود را در اختیار صدام گذاشتند. ۴۳ کشور از این تهاجم رسما دفاع کردند و در پایان جنگ حداقل از ۱۷ کشور دنیا در کشور ما اسیر بودند . دشمنان در شبکه های ماهواره ای  تلاش می کنند که جوانان ما را از ریشه اش جدا کنند. نتوانستند با قدرت نظامی این کشور را شکست دهند الان در این محور کارمی کنند که جنگ اقتصادی و فرهنگی راه انداخته اند. در جنگ اقتصادی بیماری و دارو تحریم را هدف قرارداده اند و در جنگ فرهنگی هویت این ملت را .

امام جمعه زنجان گفت: هر ملتی که ریشه خود را بشناسد تاریخ و هویت خود را بشناسد.هرگز ستم پذیر نخواد بود. یکی از کارهایی که ستمگران می کنند این است که سعی کنند بین نسل جدید ملت ها و ریشه تاریخی شان فاصله بیندازند. کشوری که احساس کند ریشه در تاریخ دارد و قهرمان و سرداران و اندیشمندانی دارد و این افراد مملو از افتخار هستند احساس پوچی نمی کند و کسی نمی تواند برآنها مسلط شود.

آیت الله خاتمی افزود: ما در جنگ دو راه بیشتر نداشتیم یک راه این بود که به صدام خوش آمد بگوییم که اگر قرار بود این گونه باشد که محمدرضا  پهلوی که حداقل ایرانی بود با همان کنار می آمدیم .

را ه دوم هم این بود دست به دست هم بدهیم در قالب و نام مقدس بسیج در قالب بسیج سازندگی و دانشجویی و طلبه و دانش آموز و شهری و روستایی و زن و مرد وارد میدان شویم و دفاع کنیم. پس ما جنگ نکردیم اما باید تاریخ گواهی بدهد که ۱۸۸ هزار شهید در دفاع مقدس دفاع کردند.

و ی خطاب به دانش آموزان گفت: آینده مال شما ست . اگر آینده ایران را زیبا  و سربلند می خواهید بایداز امروز شروع کنید. باید خانه و ریشه و هویت خود را بشناسید و از جان عزیز تر بدارید  که اگر چنین کردیم خداوند وعده داده که کمک مان می کند و قدم هایمان را ثبا ت می بخشد. امروز سنگر دانش و دین و غیرت و مهارت آموزی و کارآموزی را قدر بدانید که  قطعا آینده در دستان ماست .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست