• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۸-۱۳
  • شناسه خبر: 24760

لزوم استفاده از ظرفیت فرهنگی و معنوی هیئات مذهبی استان زنجان در تقویت دیگر بخش ها/مسایل اجتماعی و فرهنگی دور از هم نیستند

ازظرفیت هیئات مذهبی که تعظیم شعائر فرهنگی و دسته های عزداری یکپارچه و آیین های ملی است می توان در تقویت دیگر بخش ها استفاده کرد.

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» محمدرضا باقری نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی،در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان بااشاره به تاریخچه شکل‌گیری و تصویب سند مهندسی فرهنگی کشور و ابلاغ برش های استانی آن به ۱۲ استان کشور و نقش مدیران فرهنگی اجتماعی استان‌ها در پیشبرد نقشه ترسیم شده، افزود: این نقشه باید در استانها بومی سازی شده و برای برنامه های آن در بازه زمانی ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۵ بودجه تعیین شود.

مسئول اجرایی سازی سند نقشه مهندسی فرهنگی در استان‌ها گفت: مسایل اجتماعی و فرهنگی دور از هم نیستند و با جداسازی این ۲ حوزه آسیب‌های زیادی به کشور وارد می‌شود در حالیکه با هم دانستن آنها بسیاری از مشکلات هر ۲ حوزه را رفع می‌کند.

وی با اشاره به بودجه های تخصیص یافته به حوزه های مختلف و مغفول ماندن حوزه فرهنگی در این زمینه یادآورشد: همین بودجه های کم اختصاص یافته به حوزه فرهنگ نیز به حوزه های سخت افزاری این حوزه اختصاص می یابد و نظام برنامه ریزی با مسایل نرم فرهنگی اُخت ندارد که این باید اصلاح شود.
باقری بابیان اینکه استان زنجان دارای ظرفیت های فرهنگی و معنوی بسیار بالایی است، تاکید کرد: از این پتانسیل ها که هیئات مذهبی تعظیم شعائر فرهنگی و دسته های عزداری یکپارچه و آیین های ملی است می توان در تقویت دیگر بخش ها استفاده کرد.

وی با بیان اینکه این برنامه های قوی نباید محدود به ایام محرم باشد، اظهار داشت: باید طبق سند مهندسی فرهنگی ملی در برش استانی برنامه های فرهنگی در این خصوص تدوین، تصویب، برنامه ریزی و اجرایی شود.

استاندار زنجان نیز در این جلسه، با بیان اینکه مسایل فرهنگی منتج به آسیب های اجتماعی در استان باید احصاء شود گفت: بسیاری از آسیب ها با ریشه یابی و یافتن راهکارهای مناسب برای آنها رفع می شود.


محسن افشارچی استاندار زنجان نیز در این جلسه با تاکید بر لزوم پرهیز از کلی گویی جهت رسیدن به اهداف ترسیم شده، افزود: موارد مختص استان باید احصا، دلایل آن بررسی سپس راه های رفع آنها به کار گرفته شود.

وی هیئات مذهبی زنجان را نقطه قوت این استان عنوان کرد و گفت: باید بررسی شود که با استفاده از این ابزار قدرتمند، کدام آسیب ها را می توان رفع کرد.

افشارچی با بیان اینکه حوزه فرهنگی نیازمند اقدامات بسیاری است و در این بخش در کل دنیا خلاء وجو دارد، افزود: کار فرهنگی از کار در همه حوزه های دیگر سخت تر است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست