• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۴-۲۰
  • شناسه خبر: 28234

عدم توزیع متوازن استعدادها در کشور شخصیت علمی کشور را کاریکاتوری خواهد کرد

یک تغییر اقلیمی در آموزش عالی را شاهد هستیم که دلیل اصلی آن، نگاه داوطلبان به آینده شغلی رشته‌ها است که باعث شده تمایل به تحصیل در سایر رشته‌ها از جمله رشته ریاضی و فیزیک وجود نداشته باشد.این کاهش، نشان‌دهنده این است ک ...

به گزارش« پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه سفر یک‌روزه به استان زنجان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای آشنایی با ظرفیت‌های دانشگاه زنجان در راستای توسعه علم، آموزش، پژوهش و فناوری، بازدیدی از مراکز دانشگاهی، دانشکده‌ها و سایت‌های مختلف دانشگاه زنجان انجام شد. خوشبختانه پردیس دانشگاه زنجان شرایط بسیار مناسبی برای توسعه دارد و از طرف دیگر، مدیریت کلان استان هم کاملا با مدیریت دانشگاه هماهنگ است که دانشگاه از این ظرفیت می‌تواند برای توسعه خود استفاده کند.

زلفی‌گل با اشاره به کلنگ‌زنی خوابگاه متاهلین دانشگاه زنجان گفت: برای ساخت این خوابگاه ۱۰ درصد از درآمد اختصاصی دانشگاه و ۱۰ درصد از اعتبارات تملک دارایی‌ها باید هزینه شود، این تکلیفی است که مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای دانشگاه‌ها تعیین کرده است.

زلفی‌گل افزود: خوشبختانه دانشگاه زنجان از نظر امکانات رفاهی و ورزشی، جزء دانشگاه‌های توسعه‌یافته قلمداد می‌شود. اگر چه این دانشگاه هنوز کمبودهایی دارد که سعی می‌کنیم کمک کنیم و با مدیریت شایسته‌ای که این دانشگاه را هدایت می‌کند، کمبودها را در حداقل زمان برطرف کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ۵ اولویت در این دوره برای توسعه آموزش عالی در کشور تعیین کرده‌ایم، گفت: مرجعیت و دیپلماسی علمی و فناوری و نوآوری، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، آموزش و پژوهش و برون‌داد هدفمند، شاگرد و فناور و نوآورپروری و در نهایت تولید خدمت و ثروت و سرمایه از دانش، اولویت‌ها هستند.

زلفی‌گل در خصوص دلایل تغییر علاقه داوطلبان و گرایش بیشتر آن‌ها به رشته‌های علوم تجربی در آزمون سراسری نیز گفت: واقعیت این است که یک تغییر اقلیمی در آموزش عالی را شاهدیم که البته دلیل اصلی این تغییر اقلیم، نگاه داوطلبان به آینده شغلی رشته‌ها است. داوطلبان به جای اینکه رشته را بر اساس علاقه و توانمندی ذاتی خود انتخاب کنند بر اساس آینده شغلی انتخاب می‌کنند، این باعث شده که برخی رشته‌های پرطرفدار در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشته باشیم و خیلی تمایل به تحصیل در سایر رشته‌ها از جمله رشته ریاضی و فیزیک وجود نداشته باشد که میزان داوطلبان در این رشته‌ها کاهش پیدا کرده است. این کاهش، نشان‌دهنده این است که توزیع متوازن استعدادها در کشور را نداریم و این تغییر اقلیم آموزشی، شخصیت علمی آینده کشور را کاریکاتوری خواهد کرد و شخصیت هارمونیک و متوازنی نخواهیم داشت.

وی افزود: طبیعی است که ما برای اینکه شرایطی رقم بزنیم که این تغییر اقلیم را متناسب با منافع ملی رقم بزنیم در حال برنامه‌ریزی هستیم که شیوه پذیرش دانشجویان را بتوانیم توسعه دهیم. به عنوان مثال؛ داوطلبانی که رتبه خوبی در رشته علوم تجربی می‌آورند، رشته‌های پرمتقاضی را نمی‌توانند انتخاب کنند که در حال برنامه‌ریزی هستیم تا آن‌ها نیز بتوانند در سایر زیرنظام‌های آموزشی، انتخاب رشته داشته باشند و توزیع متوازنی بتوانیم در افراد مستعد بین سایر رشته‌ها داشته باشیم.

وزیر علوم گفت: امیدواریم در آینده با مطالعاتی که انجام می‌دهیم و با استفاده از ظرفیت موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی بتوانیم راهکارهای مناسب و عملیاتی برای برگرداندن این اقلیم آموزشی به حالت هارمونیک و متوازن، گام‌های موثری برداریم.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست