• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۸-۱۵
  • شناسه خبر: 29556

تعرفه جدید در قبوض تلفن/ مخابرات زنجان پاسخگو نیست!

مشترکان تلفن ثابت در پیامک جدید صورتحساب تلفن خود در قبوض دوماه گذشته با افزایش مبلغ قبض مواجه شدند که گویا به عنوان هزینه خدمات صوتی یا همان هزینه نگهداری است.

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» قبوض جدید تلفن ثابت در دوماه گذشته که باعث شگفتی برخی مشترکان شده و حکایت از دریافت آبونمان اجباری دارد.

در پیامک جدید صورتحساب تلفن های ثابت در قبوض دوماه گذشته مبلغ ۱۵ هزارتومان گنجانده شده است که گویا به عنوان هزینه خدمات صوتی یا همان هزینه نگهداری است.

این ماجرا به نامه فاطمی امین وزیر صمت مربوط می شود که شهریورماه در قامت دبیر ستاد تنظیم بازار، با درخواست مخابرات برای تغییر شیوه محاسبه قبوض تلفن ثابت موافقت کرد، تصمیمی که کف هزینه ماهانه مشترکان تلفن ثابت در تهران را ماهیانه ۲۰ هزارتومان و سایر شهرها ۱۵ هزارتومان کرد. 

با توجه به اینکه استفاده از خط تلفن ثابت در سالهای اخیر کاهش پیدا کرده، این حرکت به نوعی برای جبران درآمد های شرکت مخابرات ارزیابی شد.

با شیوه جدید، مشترکان تلفن ثابت باید حداقل ماهی ۱۵  هزار تومان قبض پرداخت کنند؛ این یعنی اگر یک مشترک شهرستانی دو شاخه را از پریز بکشد و هیچ تماسی برقرار نکند، باز هم سالانه ۱۸۰ هزارتومان آبونمان پرداخت می  کند. این هزینه برای افرادی که استفاده از خط تلفن ثابت خود را به کمترین میزان ممکن رسانده  اند و از آن بیشتر برای اینترنت پر سرعت خانگی استفاده می  کنند، محسوس تر است.

دراین خصوص خبرنگار پایگاه خبری پیام ملّت به سراغ مسئولان شرکت مخابرات زنجان رفت تا پاسخ مدیران این شرکت درخصوص گران کردن هزینه های مشترکان تلفن ثابت را جویا شود که شرکت مخابرات زنجان سکوت را بر پاسخ ترجیح داد.

اما لطف اله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره افزایش تعرفه تلفن ثابت در گفت وگو با خانه ملت گفته بود : امروزه مردم با اپلیکیشن ها تقریبا به  رایگان تصویری صحبت می  کنند؛ حال ما نرخ تعرفه تلفن را گران کرده ایم! با کدام محاسبه تعرفه تلفن ثابت را افزایش دادند و در توجیه این افزایش، اقداماتی را تشریح می  کنند؟ کدام موضوعات را به هم مرتبط می کنند؟ مگر درآمد افزایش یافته است که مردم بتوانند هزینه گران شدن تعرفه تلفن ثابت را پرداخت کنند؟ تعرفه تلفن ثابت باید تعیین تکلیف شود؛ نباید بخشی از دولت میزان افزایش تعرفه را مشخص کند.

بیدخام مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران نیز در توضیح ابن موضوع با اشاره به برخی گلایه های مطرح شده در خصوص افزایش هزینه مکالمه تلفن های ثابت گفته است : آن چه به عنوان افزایش هزینه مشاهده می شود، اخذ حداقل هزینه نگهداری بر اساس دستورالعمل هزینه ماهانه خدمات مکالمه صوتی برطبق مصوبه ستاد تنظیم بازار بوده و هیچ گونه افزایش تعرفه ای در تلفن ثابت رخ نداده است.

به گفته وی مکالمات تلفن ثابت تا سقف هزینه نگهداری در کل کشور برای مشترکان رایگان است.تعرفه شامل نرخ مکالمات می شود که هیچ افزایشی نداشته است و بر اساس بررسی های انجام شده، اجرایی شدن این مصوبه، در کاهش هزینه های سبد خانوار نیز نقش مهمی بر عهده دارد.

بیدخام با بیان اینکه همانند سال های گذشته، نرخ مکالمات درون استانی ۴۵ ریال، بین استانی۳۳۰ریال و ارتباط از ثابت به همراه حدود ۶۰۰ ریال است گفت: بر این اساس، مشترکان تهرانی از ابتدای شهریور، با پرداخت ۲۰ هزارتومان هزینه ماهانه خدمات مکالمه، ۴هزار و ۴۴۴ دقیقه مکالمه رایگان درون شهری یا معادل همان مبلغ، مکالمات بین استانی و همراه دریافت می کنند.این طرح برای سایر مراکز استان ها ، ۱۵هزار تومان و ۳هزار و۳۳۳ دقیقه مکالمه رایگان و سایرشهرها، ۱۰ هزار تومان و ۲هزار و ۶۶۶ دقیقه مکالمه رایگان است.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه تعرفه های مخابراتی ۱۲ سال تغییر نکرده است گفت: این مصوبه در توسعه زیرساخت های مخابرات هم تاثیرگذار است، زیرا هر خط تلفن به طور میانگین ماهانه ۳۰ هزار تومان هزینه نگهداری بوده و مبلغ دریافت شده، همچنان فاصله قابل توجهی با حداقل هزینه نگهداری هر خط تلفن ثابت دارد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست