• تاریخ: ۱۴۰۱-۱۰-۱۸
  • شناسه خبر: 30539

افزایش استفاده از محصولات لبنی سنتی در زنجان/شیر خریداری شده از فروشگاه های لبنیات سنتی باید حداقل ۲دقیقه و حداکثر۵ دقیقه جوشانده شود

از پنج سال پیش که موضوع وجود روغن پالم در شیرهای پاستوریزه مطرح شد استفاده از فرآورده های لبنی سنتی افزایش پیدا کرد و به تبع آن فروشگاه های عرضه لبنات سنتی هم بیشتر شد.

محمد باقرحاج کاظمی، مدیر کل دامپزشکی زنجان در گفت و گو با خبرنگار« پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» اظهار کرد: از چند سال پیش که موضوع وجود روغن پالم در شیرهای پاستوریزه مطرح شد استفاده از فرآورده های لبنی سنتی توسط مردم افزایش پیدا کرد و به تبع آن فروشگاه های عرضه لبنات سنتی هم رونق بیشتری گرفتند.
حاج کاظمی گفت: موضع دامپزشکی در این مورد این است که استفاده از شیر پاستوریزه به دلایل متعدد بهتر است. از جمله اینکه شیر ورودی به کارخانه در چندین مرحله کنترل می شود و محصول انتهایی تاریخ تولید و انقضاء دارد. اما فروشگاه های عرضه محصولات لبنی سنتی مدتی هست که مورد اقبال مردم قرار گرفته است که یکی دیگر از دلایل آن افزایش قیمت محصولات لبنی پاستوریزه است، به هرصورت لازم است که توصیه ها و اقدامات لازم توسط فروشندگان و مصرف کنندگان مورد توجه باشد.

وی با بیان اینکه در پاستوریزاسیون، شیر در دمای ۷۲ درجه به مدت ۱۵ ثانیه حرارت می بیند و بلافاصله سرد می شود و در این ۱۵ ثانیه همه میکروبهای بیماری زا از بین می روند گفت: اما در شرایط جوشاندن سنتی وخانگی ارزش غذایی شیر شدیدا افت می کند، چرا که گاهی شیر را گاهی ۱۵ دقیقه و حتی بیشترمی جوشانند که در این حالت قسمت اعظم ویتامین ها و پروتئین های شیر از بین می روند.
حاج کاظمی گفت: به هرحال در شرایطی که مردم رغبت به استفاده از فرآورده های لبنی سنتی دارند آموزشهایی که با مرکز بهداشت و امور صنفی تدارک دیده ایم که فروشندگان انجام دهند و هم آموزشهایی برای مردم در استفاده از این محصولات داده شده است .
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان با تاکید بر اینکه شیر خام خریداری شده از فروشگاه های عرضه لبنیات سنتی باید حداقل ۲ دقیقه و حداکثر ۵ دقیقه جوشانده شود گفت: اگر بیش از این زمان شیر جوشانده شود کیفیت و ارزش غدایی آن شدیدا افت می کند. در مورد شیرهای سنتی که برای‌ تهیه ماست و سایر فرآورده های لبنی هم مورد استفاده قرار می گيرند این روش جوشاندن مورد توجه قرار گیرد. از نظر آلودگی به تب مالت معمولا درماست نگرانی وجود ندارد همچنین سایر محصولات مثل دوغ و کشک هم همینطور اما پنیرهای سنتی باید حداقل به مدت سه ماه در آب نمک ده درصد بماند و سپس مصرف شوند .

وی با اشاره به پوشش تقریبا کامل واکسیناسیون دامهای استان اظهار داشت : دام های استان بطور کلی از نظر سلامتی و کیفیت فعلا در وضعیت خوب و مناسبی هستند، اما همیشه باید جانب احتیاط را (به خاطر اندک دامهای بیماری که به عللی از نظر دور می مانند) نگه داشت.

حاج کاظمی گفت: متوسط گزارش کشوری در ابتلا به تب مالت انسانی ۱۵ الی ۲۰ هزار نفر در سال است و در استان زنجان هم هرساله ۴۰۰ الی ۵۰۰ مورد ابتلا به تب مالت گزارش می شود که تقریباً ۷۵ از این موارد روستایی هستند که به خاطر تماس با دام و فرآورده های دامی است ولی ۲۵ درصد بقیه که در شهرهای استان هستند به دلیل استفاده از محصولات لبنی آلوده است .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست