• تاریخ: ۱۴۰۱-۱۰-۱۹
  • شناسه خبر: 30546

۳۶ دستگاه شتاب نگار زلزله در استان زنجان نصب شده است

۳۶ دستگاه شتاب نگار زلزله در استان زنجان نصب شده است.نصب دستگاه‌های شتاب نگار از طرف مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی پیگیری می‌شود و ایستگاه‌های شتاب نگار به تناسب مراکز حساس در سطح کشور، شهرهای پر جمعیت، محل هایی باوج ...

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» مسلم کرمی رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل راه و شهرسازی زنجان در جمع خبرنگاران  از وجود ۳۶ دستگاه شتاب نگار زلزله در استان زنجان خبر داد و گفت: از سال ۷۲ و بعد از زلزله رود بار و منجیل نصب دستگاه شتاب نگار در استان زنجان آغاز و همچنین از سال ۹۹ به بعد هم نصب دستگاه‌های  نسل جدید بر خط در استان زنجان شروع شده است.

کرمی گفت: در شهرستان زنجان ۱۱ ایستگاه نصب است، شهرستان طارم پنج ایستگاه، شهرستان خدابنده هشت ایستگاه، ابهر چهار ایستگاه، ایجرود سه ایستگاه، ماهنشان و سلطانیه هر کدام دو ایستگاه و شهرستان خرمدره هم یک دستگاه شتاب نگار نصب شده است.

وی افزود: موضوع نصب دستگاه‌های شتاب نگار از طرف مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی است پیگیری می‌شود و ایستگاه‌های شتاب نگار به تناسب مراکز حساس در سطح کشور، شهرهای پر جمعیت، محل هایی باوجود نیروگاه‌ها، سدها و شهرک‌های صنعتی بنا به تناسب این نیازها و جمعیت ساکن و اهمیت محدوده‌ها، نصب می‌شوند.

کرمی با بیان اینکه یکی از مولفه‌های مهمی که در نصب ایستگاه های شتاب نگار خیلی اهمیت دارد بحث لرزه خیزی منطقه و سابقه زلزله‌ است گفت:در شهرستان طارم وقوع زلزله های پر اهمیت باعث شده تا پنج ایستگاه زلزله نگار در شهرستان طارم نصب شود. 

کرمی افزود: همه ۵ ایستگاه زلزله نگار در شهرستان طارم برخط هستند و در صورت وقوع زلزله بلافاصله با توجه به ویژگی  شتاب نگارهای نسل جدید که بر خط هستند بلافاصله فعال شده و شدت، بزرگی و عمق زلزله ثبت شده و به مرکز تحقیقات که اطلاعات را پایش می‌کند ارسال می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دو نوع نسل دستگاه شتاب نگار زلزله وجود دارد، افزود: دستگاه شتاب نگار زلزله آنالوگ از نسل قدیمی و دستگاه‌های برخط که نسل جدید هستند. دستگاه شتاب نگار زلزله از نسل آنالوگ اطلاعاتی که مورد نیاز است در نوارهایی مثل فیلم عکاسی ذخیره و در صورت وقوع زلزله بعد آنها را برداشت کرده و آنالیز می‌کنند.ولی ایستگاههای برخط، اطلاعات را بعد از ثبت به صورت آنلاین به مرکز تحقیقات جهت پایش ارسال می‌کنند.

کرمی گفت: در شرکت شهرک‌های صنعتی و همچنین شرکت آب منطقه‌ای هم که سدها را مدیریت می‌کند، به طور مستقل دستگاه‌های شتاب نگار نصب کرده و پایش را هم خودشان انجام می‌دهند و از طرف مرکز تحقیقات هیچ داده‌ای از آنها دریافت نمی‌شود و آنالیزی هم صورت نمی‌گیرد.

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل راه و شهرسازی زنجان افزود: در پروژ های نهضت ملی مسکن و سایر ساخت و سازها، طراحی و اجرا در چارچوب مقررات ملی ساختمان و مباحث تخصصی آن می‌باشد و از مراحل ابتدایی مانند تعیین نوع خاک تا نمونه گیری آزمایشات بتن و پایان اجرای پروژه تحت طراحی و نظارت مهندسان مشاور مجرب انجام می شود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست