• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۴-۱۵
  • شناسه خبر: 33409

با عضویت در پیمان شانگهای میتوانیم با ۴۰ درصد مردم دنیا وارد تبادلات اقتصادی شویم

دولت در خصوص ارتباطات خارجی گام های بزرگی برداشته است و با عضویت در سازمان همکاری های شانگهای که چند روزپیش محقق شد با ۴۰درصد جمعیت دنیا میتواند وارد تبادلات اقتصادی شود.

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» مصطفی طاهری نماینده زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در آیین تجلیل از اصناف و صنعتگران و معدنکاران استان زنجان اظهارکرد: بعد ازیک دهه که از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ رشد اقتصادی کشور صفر بود، جلوتر آمده ایم و رشد داشته ایم.

طاهری گفت: جبران یک دهه رشد اقتصادی صفر آسان نیست و حداقل ده سال پیاپی باید ۷ درصد رشد داشته باشیم که این ده سال جبران شود ولی در این دو سال در صنعت رشد ما ۳ تا ۴و نیم درصد بوده است و در حوزه ماشین آلات نیز که رشد آن مهم تر از کل صنعت است سال گذشته ۲۹درصد رشد داشتیم که خیلی امیدوار کننده است. در معدن هم که بعد از چند دهه که رشد منفی بود بالاخره ۲دهم رشد داشتیم و قانون برنامه توسعه هفتم هم عدد بزرگی را برای معدن در نظر گرفته است.

وی افزود: توانایی های بالقوه ای در نیروی انسانی در کشور وجود دارد که خیلی قابل توجه است و میتواند تولید ثروت کند ؛مثل ماشین سازی وخودروسازی که با همه انتقادات به آنها در یک نمایشگاه ۷۰۰میلیون دلار قطعه به روسیه فروختند و همینطور در هواپیماسازی که باید به آن توجه کنیم .

طاهری با بیان اینکه زنجان سومین استانی است که امسال اکتشاف های عمیق و حفاری های زیاد خواهد داشت که بتوانند بهره برداری ها را انجام دهد گفت: در یکی دوسال اخیر دیگر استعلام منفی مربوط به معدن از سازمان انرژی اتمی تقریبا صفر شده است در حالی که قبلا صد درصد استعلام ها منفی بود.

وی گفت: دولت در خصوص ارتباطات خارجی گام های بزرگی برداشته است و با عضویت در سازمان همکاری های شانگهای که چند روزپیش محقق شد با ۴۰درصد جمعیت دنیا میتواند وارد تبادلات اقتصادی شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه شعار سال رشد تولید و مهارتورم است که ابتدا باید کاری کنیم که رشد منفی نشود و بعد به مثبت شدن فکر کنیم گفت: ناترازی جدی در حوزه انرژی داریم که رشد را منفی می کند.

وی افزود: یکی از این ناترازی ها در گاز است و در واقع ابرچالش ما گاز است که بخش زیادی در زمستان خودش را نشان میدهد که از ناترازی برق هم خطرناکتر هست و همینطور اگر ناترازی ارزی در تولید حل نشود در تولیدات و رشد تولید مشکل خواهیم داشت.

طاهری با اشاره به ناترازی در تسهیلات بانکی نیز گفت: سال گذشتهتسهیلات بانکی در جهت تسهیلات تکلیفی در مسکن و موارد دیگر در نظر گرفتند که در حالی که تولید کننده های ما سرمایه در گردش ندارند که اگر این ناترازی ها را مرتفع کنیم حداقل رشد منفی نخواد شد و بعد می توانیم به رشد مثبت فکر کنیم .

وی با اشاره به رانت پذیر بودن دخالت دولت در رقابت با بخش خصوصی گفت: دولت بادی در جایی که بخش خصوصی نمی تواند ورود کند دخالت نکند وگرنه به دلیل وجود رانت رقابت را ناتراز می کند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست