• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۴-۳۰
  • شناسه خبر: 33678

شهرک روی در بلند مدت باید به جای دیگری منتقل شود/ هیچ ارتباطی بین بیماریهای مختلف و فعالیت شرکت روی اثبات نشده است

شهرک روی جایگاه نامناسبی برای واحدهایی که در حال حاضر در آن فعالیت می کنند نیست و باید جابجایی انجام شود. این جابجایی کار امروز نیست ولی ضروری است که در بلند مدت باید انجام شود که البته آن هم نباید بیش از ۱۰ سال طول بک ...

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» محمدرضا یافتیان مدیر کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در نشست خبری با موضوع پسماندهای شرکت تخصصی روی زنجان اظهار کرد: ذهنیت های متفاوتی راجع به فعالیت های این شرکت وجود دارد و اقدامات زیادی چه از سوی محیط زیست و چه از سوی سازمان صمت و شرکت شرکهای صنعتی و دادگستری و سایر حوزه های مرتبط انجام شده است ولی هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم .

یافتیان گفت: شهرک صنعتی روی به عنوان پاشنه آشیل محیطی زیستی استان مطرح است و باید از جهات مختلف به آن پرداخته شود چون برخی اطلاعات ناقص باعث گمراهی و تصورات غلط در مورد آن شده است .

وی افزود: این شهرک در ۵ کیلو متری حریم شهر واقع شده است و صنایع تا رده ۶ در آن حضور دارند درحالی که طبق قانون نهایتا صنایعی تا رده ۳ می توانند در حریم شهر مستقرشوند که باید در بلند مدت به فکر مکانی برای این شرکت باشیم که البته این کاری نیست که به راحتی انجام شود.

یافتیان با بیان اینکه مساحتی که برای فعالیت این شرکت مجوز دارد ۱۶۰ هکتار است که بعضاً مشکلاتی در رابطه با انتقال به زمین های کشاورزی هم داشته ایم که مستمراً پیگیری می شود گفت: کاربری اولیه این شرکت با مساحت ۲۴ هکتار برای واحدهای سنگبری بوده که الان بخش عمده آن در خارج از استان فرآوری می شود تا اینکه به شرکت روی تغییر کاربری می دهند و اثرگذاری زیادی در حوزه های محتلف دارد .

وی افزود: این شرکت در سال ۷۸ با تبدیل شدن به شهرک صنعتی روی شروع به فعالیت کرد و تقریباً ۶۳ واحد فعال روی و ۳۶ واحد غیرمرتبط با روی و ۴۲۰ نفر اشتغال مستقیم دارد .ضمن اینکه شرکت شهرکهای صنعتی استان مدیریت آن را به شرکت خدماتی شهرک صنعتی تخصصی روی زنجان داد.

یافتیان با اشاره به اینکه ۴ واحد در این شهرک، خدمات تولید روی ارائه می کنند و نزدیک به ۱۹۶ تن تولید سالیانه روی توسط این واحدهای مستقر است گفت: روزانه ۵ هزار تن پسماند حاصل از صنایع روی است که آن را به لندفیل یا محل دفن پسماندهای صنعتی انتقال می دهند و امیدواریم سازمان صمت با تمهیدات خود این محل را برای سایر صنایع هم توسعه دهد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: طبیعتاًهر واحدصنعتی میتواند تبعاتی داشته باشد و در مسیری قرار بگیرد که آلودگی های زیست محیطی ایجاد کند اما با مدیریت و سرمایه گذاری لازم در راستای رفع مشکلات زیست محیطی می تواند در آن صنعت قرار بگیرد و فعالیتش ادامه داشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه چرا بعد از این همه سال حالا سخن از آلودگی شرکت روی شده است گفت: تا کنون کسی نگفته است که شهرک روی مشکلی ندارد. این موضوع حرف امروز نیست و اقدامات زیادی تا کنون در این خصوص انجام شده ولی تا نقطه مطلوب فاصله داریم و اینکه الان هم به این رسیده ایم که باید فکری به حال پسماند آن بکنیم هم در همین راستا است .

یافتیان با بیان اینکه آلایندگی در صنایع وجود دارد ولی وقتی کنترلش کنیم که مشکلی ندارد گفت: ولی اینکه آنقدر این موضوع را بزرگ کنیم که هرچه بیماری در این شهر هست ناشی از فعالیت این شرکت است اینگونه نیست . هیچ آمار دقیقی در اثبات ارتباط بین بیماریهای مختلفی که مطرح می کنند با فعالیت این شرکت نداریم، یعنی هیچ مستندات و محکماتی در این خصوص نداریم.ولی این مانع از این نیست که بگوییم فعالیت این شرکت ها فاقد اشکال است . اساساً آلایندگی در صنایع وجود دارد ولی اگر کنترل شود اشکالی ندارد و پایش های ما در این شهرک بسیار جدی است .

وی در خصوص آلودگی که در اطراف این شرکتها دیده می شود نیز گفت: آلودگی که در اطراف این شرکتها دیده می شود ناشی از بخارات اسیدی در محل الکترولیز است و اقدامات لازم برای عدم خروج این بخارات از این واحد ها خواسته شده است ولی مشکل اصلی این است که اصلا استانداردی برای این بخش نداریم . ضمن اینکه فعلا قانوناً هم نی توانیم اقدامی بکنیم فقط می توانیم درخواست کنیم. ولی یکی از مسائلی است که ما تمرکز و توجه برای حل آن داریم. همچنین نصب ایستگاه های سنجش آلودگی هوا از این واحد ها خواسته شده که ذرات گرد و غبار زیر ۲و نیم میکرون و گازهای آلاینده را نشان می دهد.

یافتیان با بیان اینکه مهم ترین اقدام و خواسته ما عدم توسعه شهرک روی بوده و به جد پای آن ایستاده ایم گفت: از زمان شروع کار ما هیچ مجوز توسعه ای به واحدهای روی نداده ایم مگر قانون مدیریت پسماند صنعتی که به طور مشخص مسئولیت پسماند تولیدی را بر عهده تولید کننده گذاشته است و اگر تولید کننده پسماند را بی خطر سازی کند می تواند به لندفیل های شهرداری تحویل دهد . تاکید می کنم که فقط در صورتی که پسماند را بی خطر سازی کند و چون قانون مدیریت آن را برعهده تولید کننده گذاشته است واحدهای تولیدی این اجازه را دارند که در شرایطی که آلایندگی آن را کاهش دهند آن را مدیریت کنند البته فقط برای پسماندهای خودش نه واحد های دیگر. اما هرگونه توسعه چه در مساحت و چه در تجهیزات واحد صنعتی اتفاق نخواهد افتاد. تا کنون هم فقط یک واحد درخواست داده است برای بازیابی نیکل و کادمیوم که آن هم تا کنون اجرایی نشده است.

یافتیان با تاکید بر اینکه شهرک روی جایگاه نامناسبی برای واحدهایی که در حال حاضر در آن فعالیت می کنند نیست و باید جابجایی انجام شودگفت: این جابجایی کار امروز نیست و خیلی زمانبر است و مسائل و موارد مختلف باید انجام شود تا این جابجایی صورت بگیرد. این جابجایی ضروری است ولی نه در کوتاه مدت و حتی نه در میان مدت بلکه در بلند مدت باید انجام شود که البته آن هم نباید بیش از ۱۰ سال طول بکشد.

وی با بیان اینکه انتقال خود این واحد میسر نیست چون همه این واحد ها به روزآمدشدن نیاز دارند این جابجایی باید حین به روز رسانی انجام شود گفت: درخواست ما این است که یکی از مطالعات جدی کارگروه آبفن موضوع انتقال شهرک روی باشد که اگر از لحاظ مطالعاتی کار عمیق و دقیقی انجام شود برای جابجایی ان می توانیم جدی تر اقدام کنیم .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست