• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۵-۲۲
  • شناسه خبر: 34197

سهم ۴۱ درصدی بخش خدمات در تولید ناخالص داخلی استان زنجان/ به دنبال توسعه اشتغال در بخش خدمات هستیم

بخش خدماتسهم مهمی از تولید ناخالص داخلی استان دارد بطوریکه ۴۱ درصد تولید ناخالص داخلی استان در بخش خدمات ایجاد می‌شود ولی آمار شاغلان بخش خدمات متناسب با این آمار نیست و سعی براین است که تناسب ایجاد شود.

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» طیب جعفری مدیر کل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در نشست خبری اظهار کرد: یکی از ایده‌آل‌های ما در استان کاهش تجمیع نیروی کار در بخش کشاورزی و توسعه بخش خدمات است.

جعفری با بیان اینکه یکی ازبرنامه‌های بلندمدت در استان توجه به بخش خدمات است گفت: بخش خدمات درحالی که سهم مهمی از تولید ناخالص داخلی دارد بطوریکه ۴۱ درصد تولید ناخالص داخلی استان در بخش خدمات ایجاد می‌شود ولی آمار شاغلان بخش خدمات متناسب با این آمار نیست و سعی براین است که تناسب ایجاد شود.

وی افزود: سهم بخش خدمات در اقتصاد استان زنجان در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۷.۶ درصد بود که در سال ۱۴۰۱ این آمار مرز ۴۰ درصد را رد کرد و در حال حاضر ۴۱ درصد شاغلان استان در بخش خدمات مشغول هستند که این نشان دهنده برنامه منسجم در این حوزه است.

جعفری با بیان اینکه یکی از رویکردهای اشتغال استان حمایت از توسعه بخش خدمات از جمله حمایت های بانکی و رفع موانع است گفت: این حمایت ها بگونه ای است که بخش خدمات از جهت ایجاد اشتغال سهم بیشتری در استان داشته باشد.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: در سال ۱۴۰۰ در استان ۳۴۸ هزار شاغل و ۲۴ هزار و ۴۰۰ نفر بیکار وجود داشت که در سال ۱۴۰۱ جمعیت فعال کشور رشد ۹ دهم درصدی داشت و در استان جمعیت فعال به ۴۰۵ هزار و ۲۰۵ نفر رسید که بسیار قابل ملاحظه است.

وی افزود: نسبت اشتغال در سال ۱۴۰۰ در استان ۴۲.۵ بوده که این رقم برای کشور ۳۷ درصد گزارش شده و در سال ۱۴۰۱ نسبت اشتغال استان ۴۵.۷ درصد ثبت شده است.

جعفری با اشاره به طرح کالابرگ الکترونکی نیز گفت: یک هزارو ۴۲۲ ترمینال فعال برای اجرای کالا برگ در استان زنجان فعال است و از آغاز طرح تا به امروز ۳۰ هزار و ۶۲۳ تراکنش در غالب خرید اعتباری در استان ثبت شده است.تعداد ترمینال فعال در استان از ابتدای طرح ۴۸۰ بود و الان به عدد یک هزارو۴۲۲  ترمینال فعال رسیده و تقریبا پوشش حداکثری در استان داریم.

وی افزود: به موجب این طرح اعتبار کالابرگ برای همه یارانه‌بگیران از یک ماه قبل واریز می‌شود اما برای سه دهک اول تا سوم وخانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره)، علاوه بر اعتبار موجود یعنی ۴۰۰ هزار تومان، ۳۰ درصد اعتبار اضافی به مبلغ ۱۲۰ هزار تومان واریز می‌شود.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان زنجان عنوان کرد: در صورت افزایش احتمالی قیمت سبد مبنا نیز مبلغ یارانه بدون سقف افزایش یافته به طوری که پرداختی خانوار ثابت بماند.

جعفری گفت: شرط تخصیص افزایش اعتبار و تثبیت قیمت استفاده حداقل ۲۰۰ هزار تومان از یارانه ۴۰۰ هزار تومانی خود برای خرید کالابرگ می‌باشد، که پس از خرید ۲۰۰ هزارتومانی امکان استفاده ۱۲۰ هزار تومان واریزی جدید برای آنها فراهم می‌شود این مبلغ جدید را نیز از سبد خریداری نمایند.

وی افزود: این طرح یک سبد ۱۱ قلمی برای تامین کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد (منطبق با نظر انستیتو تغذیه ایران) با قیمت‌های مبنا و برآورد تورم احتمالی تا پایان سال انتخاب شده است، به طوری که علاوه بر افزایش یارانه ۱۲۰ هزار تومانی، قیمت مبنا تا انتهای سال ثابت مانده و مابه التفاوت قیمت روز با قیمت مبنا توسط دولت (از محل یارانه فعلی و یارانه جدید) جبران می‌شود.

جعفری عنوان کرد: شبکه ملی اعتبار یکی از یادگارهای دولت فعلی خواهد بود که از طریق آن حمایت شفاف از مردم را انجام می‌دهد.

وی اضافه کرد: وزارت کار سامانه جستجوی شغل را راه اندازی کرده است که از این طیق یک بورس الکترونیکی برای پیدا کردن شغل و پیدا کردن نیروی کار در جامعه فراهم شود و همچنین کاریابی‌ها از سطح شهرحذف نشده بلکه به عنوان شتاب‌دهنده در سطح استان فعالیت می‌کنند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان زنجان تاکید کرد: بر طبق ماموریتی که بر عهده داریم باید روابط کارگر و کارفرما را ساماندهی کنیم و تشکل‌های کارگری در واحدهای مشمول حتما شکل خواهد گرفت که به توانمندی کارگر و کارفرما در رفع چالش‌ها کمک می‌کند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست