• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۷-۱۶
  • شناسه خبر: 34917

از ۱۶۶ هزار نفر مشمولین صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان در استان زنجان ۵۹ هزار نفر عضو صندوق هستند

تعداد کل مشمولین صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، ورستائیان و عشایر در استان زنجان ۱۶۶ هزار نفر است و در حال حاضر ۵۹ هزار نفر عضو صندوق در استان زنجان هستند که از این تعداد ۳۷ هزار و ۳۱۷ نفر اعضای فعال هستند و بیمه پرداخت ...

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت»محمد اسماعیلی، مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان زنجان در نشست خبری با خبرنگاران استان اظهار کرد: رسالت اصلی صندوق بیمه اجتماعی در اصل ۲۹ قانون اساسی ایجاد بیمه همگانی برای استفاده همه مردم است. این حمایت ۳ لایه دارد که یک لایه مربوط به بیمه خصوصی، یک لایحه مربوط به نهادهای کاملا حمایتی و یک لایحه نیز، لایه بیمه اجتماعی است که برای ایجاد رفاه شکل گرفته و در اصل ۲۹ و بعد از آن مکررا ذکر شده است و این مجموعه ذیل وزارت تعاون قرار دارد.

اسماعیلی گفت: سال‌ها تامین اجتماعی در کشور وجود داشت اما خلأیی در مورد کشاورزان احساس می شد که با صندوق بیمه اجتماعی این خلأ پر شد و در سال ۸۳ این صندوق تاسیس شد.

وی افزود: اکثر بیمه‌ها مبتنی بر کارگری و کارفرمایی هستند اما در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان زنجان، دولت خود را کارفرما معرفی کرده است.

اسماعیلی با اشاره به افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها گفت: با این شرایط در حال حاضر ۲۷.۵ درصد جمعیت کشور، روستایی است.

وی گفت: دو برابر آورده ریالی کشاورزان در صندوق بیمه روستائیان را دولت پرداخت می‌کند، به عبارتی از ۱۵ درصد حق بیمه؛ ۱۰ درصد بر عهده دولت و ۵ درصد بر عهده مردم است.

اسماعیلی گفت: چون سهم دولت در این محل زیاد است بنابراین گواهی سکونت شرط استفاده از مزایای صندوق است. مخاطب این صندوق، روستاها و ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر هستند و ساکنان شهرهای قیدار، خرمده، ابهر و زنجان نمی‌توانند از این صندوق بهره گیرند چون جمعیت این شهرها بالای ۲۰ هزار نفر است.

وی افزود: قانون استفاده از خدمات بازنشستگی ۱۸ تا ۵۰ سال است و بانوان و دختران نیز می‌توانند این حق بیمه را پرداخت کنند و در زمان بازنشستگی از مزایا استفاده نمایند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر در استان زنجان ۸۲ هزار نفر ساکنان روستا و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر در رنج سنی ۱۸ تا ۵۰ هستند که فاقد بیمه‌اند گفت: البته حدود ۲۵ درصد از این آمار از بیمه عمر استفاده می‌کنند.

وی افزود: ۱۶۶ هزار نفر تعداد کل مشمولین صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، ورستائیان و عشایر در استان است و در حال حاضر ۵۹ هزار نفر عضو صندوق در استان وجود دارد که باید تلاش مضاعف برای بیمه کردن این افراد انجام شود.

اسماعیلی کل کارکنان صندوق در استان زنجان که کارمند دولت محسوب می‌شوند را ۶ نفر اعلام کرد و گفت: اقدامات ۶۰ هزار نفر بیمه شده در زنجان از طریق کارگزاران بخش خصوصی در دهستان‌ها، شهر‌ها، روستاهای زیر ۲۰ هزار نفر انجام می‌شود. بنابراین اصل فرایند اطلاع‌رسانی بر عهده کارگزار است و دفتر استانی وظیفه و تکلیف ستادی کارگزار را انجام می‌دهد.

وی گفت: ۳۵ کارگزار فعال در استان وجود دارد، اما به علت ضعف عملکرد ۳ کارگزار لغو مجوز شده و هیچ کارگزاری نیز در طول یک سال اضافه نشده است، اما اگر متقاضی برای کارگزاری وجود داشته باشد در صورت داشتن شرایط می‌تواند اقدام به راه‌اندازی کارگزاری نمایند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان زنجان گفت: ۸ سطح اختیاری برای واریز بیمه در صندوق بیمه روستائیان وجود دارد که پایین‌ترین سطح ۷۰۰ و بالاترین سطح ۳ میلیون و ۶۰ هزار تومان است و انتخاب بر عهده خود فرد قرار داده شده و مبالغ می‌تواند بصورت یک‌جا یک بار در سال و یا اینکه به صورت ۶ و ۳ ماهه واریز شود.

وی با اشاره به اینکه ۳ وظیفه اصلی بر عهده صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر است، گفت: دریافت حقوق از بابت بازنشستگی، از کار افتادگی و مستمری ناشی از فوت از جمله آن‌ها است.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان زنجان گفت: در دنیا ایده‌آل صنادیق بیمه یک به ۱۰‌ است به این معنی که به ازای هر بازنشسته‌ باید ۱۰ نفر عضو صندوق باشند و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر زنجان این شرایط را دارد.

اسماعیلی با بیان اینکه دریافتی هر عضو حاصل میانگین دو سال آخر بیمه پردازی است افزود: در حال حاضر بازنشسته‌های استان به طور میانگین ۲ میلیون تومان ماهانه مستمری دریافت می‌کنند.این رقم پایین است، اما علاوه بر افزایش سالانه در اسفند ماه گذشته، با رایزنی‌های انجام شده حقوق‌ها ۳ برابر افزایش یافته است. به طوری که حداقل بگیرها ۲۰۰ درصد رشد حقوق داشته‌اند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان زنجان با بیان اینکه ۳ استان برای پایلوت بیمه تکمیلی این صندوق انتخاب شده‌اند، گفت: اگر ارزیابی ‌ها موفقیت‌آمیز باشد در کل کشور بیمه تکمیلی به اجرا خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه تعداد کل اعضای صندوق در استان زنجان ۵۲ هزار و ۱۹۹ نفر است، گفت: از این تعداد ۳۷ هزار و ۳۱۷ نفر اعضای فعال هستند و در حال حاضر بیمه پرداخت می‌کنند. همچنین ۵ هزارو ۸۶۲ نفر از صندوق استان مستمری‌ دریافت می‌کنند و از ابتدای سال تا ۶ ماهه نخست امسال تعداد ۱۴۰۳ نفر جذب صندوق شده‌اند. 

اسماعیلی مبلغ وصولی از مردم توسط بیمه روستایی را ۴۵ میلیارد و ۷۲۳ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: پرداختی‌ها نیز در طول سال گذشته ۶۳ میلیارد و ۷۵۶ میلیون تومان بوده و از نظر ریالی تعهدات بالاتری را انجام داده است.

اسماعیلی گفت: ۴ هزار و ۲۸۳ نفر از رانندگان حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان عضو بیمه صندوق اجتماعی هستند و ۹۲ کارگر، ۶۵۳ قالی‌باف نیز به عضویت صندوق درآمده‌اند. 

خبرنگار- سمیه مصطفوی

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست