• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۸-۲۵
  • شناسه خبر: 35616

برگزاری مانورهزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است/۱۵۳ روستا در استان زنجان در حریم گسل زلزله قراردارند

۱۵۳ روستا در استان زنجان در حریم گسل زلزله قراردارند که حدود ۱۸ هزار و ۷۳۴ واحد مسکونی در این روستاها مستقر است. تا کنون ۷۰ درصد واحد ها یعنی ۶ هزار و ۸۵۷ واحد مقاوم سازی شده است.

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» عباس بابایی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری زنجان در نشست خبری با رسانه های استان زنجان اظهار کرد: هدف اصلی مدیریت بحران، نجات جان انسان ها است و مدیریت بحران با مدیریت حوادث، سوانح و مخاطرات طبیعی می خواهد جان انسانها را نجات دهد و حفظ و صیانت از اموال مردم هم در مرحله بعدی است.

بابایی با بیان اینکه از بین از ۶۴ بحران شناخته شده، ۴۶ بحران در کشور ما شناسایی شده است که به لحاظ تلفات هم در رتبه ۹ دنیا و از لحاظ تنوع بحران ها هم در رتبه پنجم دنیا هستیم گفت: در ۱۰۰ سال گذشته جمعیت ایران یک درصد جمعیت دنیا بوده اما تلفات جانی در ایران ۶ درصد کل دنیا است که باید به دنبال راه حل بود و سازمان مدیریت بحران متولی این موضو ع در کشور است.

وی افزود: مساحت استان زنجان ۲۲هزار و ۱۶۴ کیلومتر مربع است که ۱/۳۴ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده و از مخاطراتی مثل سیل، زلزله، آتش‌سوزی، صاعقه، ریزگرد ها و سایر موارد متأثر است.

بابایی با بیان اینکه تقریباً ۲ هزار کیلومتر طول رودخانه ها و مسیل های استان است گفت: ۶۶ درصد مساحت کشور در محدوده گسل زلزله قرار دارد و کشور ما به طور بالقوه با بحران زلزله مواجه است.

وی افزود: دو گسل بزرگ در استان زنجان نیز داریم، یکی گسل بزرگ شمال زنجان که از روستای وننق آغاز و از جاده تبریز به جنوب استان میرسد و دیگری گسل سلطانیه است که تا ابهر و خرمدره ادامه دارد.

مدیر کل مدیریت بحران استان زنجان افزود: موضوع مهم این است که استان ۱هزار و ۲۰۰ هکتار بافت فرسوده دارد که ۵۱۱ هکتار آن در شهر زنجان است.سهم بافت فرسوده هم نسبت به مساحت استان ۱/۸ درصد است و مقاومت بافت فرسو.ده در مقابل زلزله پایین است .

وی با اشاره به برگزاری مانور بزرگ سیل و زلزله در استان زنجان گفت: این مانور روز شنبه ۲۷ آبان‌ماه در سد تهم برگزار خواهد شد و بیش از یک هزار نیرو در قالب ۱۱۰ تیم عملیاتی در آن حضور خواهند داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان با بیان اینکه تمرین و برگزاری مانور هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است گفت: بیش از ۱۰ سال است که مانور استانی به صورت متمرکز در استان انجام نشده است و چون این مانور با حضور دستگاه های اجرایی است هزینه خاصی ندارد و از امکانات خود دستگاه ها استفاده خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ دستگاه سنگین، بیش از ۲۰۰ دستگاه سبک و تجهیزات مختلف مثل ۵۵ پمپ تخلیه آب برای این مانور آماده‌سازی شده است،افزود: طیق سناریو برای همه دستگاه‌ها وظایفی مشخص شده است و در بخش تاب‌آوری نیز از ظرفیت بهزیستی استفاده خواهد شد.

بابایی با بیان اینکه ۴۴ درصد از مساحت استان زنجان در پهنه با خطر بالای زلزله قرار داد گفت: ۴۸ درصد از مساحت استان در پهنه با خطر متوسط و ۸ درصد نیز در پهنه با خطر پایین زلزله است. که نشان می‌دهد استان متأثر از حوادث طبیعی است.

بابایی با اشاره به اینکه ۱۵۳ روستا در استان زنجان در حریم گسل زلزله قراردارند که حدود ۱۸ هزار و ۷۳۴ واحد مسکونی در این روستاها وجود دارد گفت: تا کنون تقریباً ۷۰ درصد واحد ها یعنی ۶ هزار و ۸۵۷ واحد مقاوم سازی شده و امیدواریم برای ۱۳ هزار واحد دیگر هم مقاوم سازی انجام شود.ضمن اینکه ۴۰ گسل نیز در پیرامون استان زنجان وجود دارد که استان زنجان از آنها متاثر است.

وی درخصوص سیل نیز گفت: شهرستانهای زنجان،ماهنشان،طارم و خدابنده هم آنگونه که پهنه بنی نشان می دهد بیشار در معرض سیل قرار دارند.

خبرنگار: زینب سودی

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست