• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۹-۱۶
  • شناسه خبر: 35896

افتتاح اولین مرکز توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی در زنجان

اولین مرکز توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی در زنجان افتتاح شد و دیگر نیازی نیست خانواده ها جهت آموزش کودک ناشنوای خود به استانهای دیگر بروند.

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» روح اله خدابنده لو، سرپرست بهزیستی استان زنجان با اعلام خبر افتتاح اولین مرکز توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی اظهار کرد: خدمات گفتار درمانی، شنوایی شناسی، روانشناسی، مربی آموزشی و هنری و ورزشی برای کودکان بدو تولد تا ۱۰ سال در این مرکز ارائه می شود و دیگر نیازی نیست خانواده ها جهت آموزش کودک ناشنوای خود به استانهای دیگر بروند.

خدابنده لو گفت: این مرکز با ظرفیت ۵۰ نفر و در بخش غیردولتی و تحت نظارت بهزیستی فعالیت خواهد کرد.

 وی افزود: در این مجموعه اقدامات و خدمات برای کودکان با اختلالات شنوایی جهت آسان نمودن ارتباط دریافتی و بیانی مناسب با استفاده از وسیله تقویت کننده مناسب( سمعک یا کاشت حلزون) و آموزش های ویژه این افراد انجام می شود.

خدابنده لو با بیان اینکه در این مرکز کودک دارای اختلال شنوایی از نظر سطح شنیداری، میزان افت شنوایی، سطح زبان بیانی و درکی و اختلالات تلفظی ارزیابی می شود گفت: برای هر کودک برنامه درمانی اختصاصی تهیه و تدوین شده و مربی های آموزشی بر اساس برنامه اختصاصی با کودک تمرین می کنند.

سرپرست بهزیستی گفت: بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ فرد دارای معلولیت شنوایی و بیش از ۸۰۰ فرد دارای اختلالات گفتاری، تحت پوشش بهزیستی هستند و دو کانون ناشنوایان در شهرستان‌های زنجان و ابهر با هدف خدمت رسانی فرهنگی، ورزشی و توانبخشی به افراد دارای معلولیت شنوایی فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه ۸ پایگاه غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان ۳ تا ۵ سال تحت نظارت بهزیستی با هدف پیشگیری از معلولیت شنوایی و ارتقاء سطح سلامت شنوایی در استان فعالیت می کنند، افزود: در نیمه اول سال بیش از ۵ هزار نوزاد تازه متولد شده  غربال و بیش از ۵۰۰ کودک ۳ تا ۵ سال شنوایی سنجی شده اند.

خدابنده لو گفت: توصیه می شود خانواده ها به سلامت شنوایی نوزادان  توجه بیشتری نشان دهند چرا که اختلالات شنوایی نوزاد حتما باید قبل از ۳ ماهگی تشخیص داده شود و همچنین مراحل درمانی تا قبل از رسیدن به ۶ ماهگی انجام شود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست