• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۹-۱۸
  • شناسه خبر: 35938

پویش مردمی کودکان سایبری اجرا میشود/ افزایش ۵۶ درصدی جرائم سایبری در زنجان/عمده سایت های همسریابی کلاهبرداری است

آمار جرائم سایبری در زنجان نسبت به سال گذشته ۵۶ درصد افزایش داشته است، با این حال ۹۷ درصد جرایم را کشف کرده ایم. ۷۴ درصد جرائم سایبری در استان در حوزه های مالی است و مابقی در حوزه های جرائم اخلاقی و... است.

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» احمد موسوی رئیس پلیس فتای استان زنجان در نشست خبری با موضوع چهارمین پویش مردمی کودکان سایبری با بیان اینکه سهم استفاده کودکان از فضای مجازی روزبه روز بیشتر می شود اظهارکرد: به ویژه بعد از محدودیت های دوران کرونا وابستگی به اینترنت بیشتر شده است و بخش عمد ه ای از آموزش ها به فضای مجازی منتقل شده است که حضور بیشتر کودکان و نوجوانان را در این فضا رقم زده است.

موسوی گفت: نسل کودکان و نوجوانان امروزی دانش فنی بالاتری نسبت به نسل های قبل دارند و همین باعث شکاف عمیقی بین والدین و متولیان فرهنگی و آموزشی شده است که همین موجب کمترشدن نقش خانواده و مدرسه در تربیت کودکان شده است. ضمن اینکه کسانی هم هستند به صورت سرمایه گذاری شده در این فضا تولید محتوا می کنند که رفتارها و دیدگاه ها و بینش کودکان متاثر از آنها تاثیر می گیرد.

وی افزود: در فضای غبارآلود که فرهنگ دینی و سنتی ما را هم در معرض تهدید قرار داده درحالی که حفظ آن برای همه مهم است، وقتی در موضع انفعال قرار بگیریم تاثیر پذیری بیشتر خواهد بود برای همین لازمه اش این است که آسیب ها و خطرات این فضا را جدی گرفته و نحوه صحیح استفاده از این فضا را یاد بگیرند.

موسوی با اشاره به چهارمین پویش مردمی کودکان سایبری گفت: در این پویش سعی کرده ایم که با استفاده از متولیان فرهنگ و آموزش و خانواده ها و همه کسانی که نقشی در آموزش کودکان دارند تلنگری بزنیم تا نسبت به استفاده صحیح کودکان از این فضا حساسیت بیشتری داشته باشند.

وی گفت: یکی از اهداف ایم پویش افزایش دانش والدگری درفضای مجازی است و شناخت خطرات و آسیب ها و همچنین نحوه استفاده صحیح و امن ازفضای مجازی به کودکان است.

رئیس پلیس فتای استان زنجان با بیان اینکه کودکان باید پلیس فتا را به عنوان امین خود بدانند و پلیس فتا حامی کودکان در فضای مجازی است و اگر درگیر هر تنشی در این فضا هستند می توانند با پلیس فتا در میان بگذارند گفت: ازطریق سایت پلیس فتا و شماره ۰۹۶۳۸۰ می توانند با ما در ارتباط باشند.

موسوی با اشاره به جرائم سایبری نیز گفت: آمار جرائم سایبری در زنجان نسبت به سال گذشته ۵۶ درصد افزایش داشته است، با این حال ۹۷ درصد جرایم را کشف کرده ایم.

وی با بیان اینکه ۷۴ درصد جرائم سایبری در استان در حوزه های مالی است و مابقی در حوزه های جرائم اخلاقی و… است گفت: نسبت به سال گذشته جرائم اخلاقی در فضای مجازی در زنجان ۱۸درصد کاهش داشته است.

رئیس پلیس فتای استان زنجان همچنین با اشاره به اینکه عمده سایت های همسریابی کلاهبرداری است گفت: اکثریت قاطع سایت های همسریابی کلاهبرداری است که از تمایل افراد بوسیله ثبت مشخصات آنها سوء استفاده می کنند و مبالغ متعدد از افراد به بهانه های مختلف دریافت میشود.مردم باید بدانند که سایتهای همسریابی جای همسریافتن نیست و دام است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست