• تاریخ: ۱۴۰۳-۰۱-۲۱
  • شناسه خبر: 37767

 طوفان الاقصی کل معادلات منطقه را به هم ریخت

هدف اسرائیل از حمله به کنسولگری ایران در سوریه این بود که ایران بلافاصله دست به اقدام سریع بزند تا پای ایران و ایالات متحده را به جنگ مستقیم باز کند. اما به نظر می رسد ایران صبر استراژیک را در پیش گرفته است که معقول هم ...

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت»واکنش ها به نحوه پاسخ دهی ایران بعد از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه زیاد است و تحلیل‌های زیادی در این ایام می‌شود، برخی از شرایط اجتماعی و اقتصادی داخلی می‌گویند و برخی اینکه کدام مسیر منطبق با استراتژی اسرائیل است، زدن یا نزدن؟ مثلاً می‌گویند اگر پاسخ بدهیم در راهبرد اسرائیل عمل کرده‌ایم و او به دنبال بهانه برای گسترش جنگ است. می‌توان به سادگی استدلال کرد که پاسخ ندادن هم به گسترش جنگ می‌انجامد. اما مسئله اصلی به نظر چیز دیگری است. تجربه نشان داده اگر جواب ندهی مجدداً ضربه خواهی خورد. اگر پاسخ متعادل بدهی باز هم  رژیم اسراییل بی‌خیال نمی‌شود و معرکه ادامه می‌یابد .  تنها راهی که می‌ماند ضربه محکمی است که محاسبات طرف مقابل را به هم بریزد. در این معرکه  هرکه بزدل باشد باختش قطعی است ولی در ضربه سخت شاید گشایش‌های مهمی هم حاصل شود. چه اینکه بسیاری از مردم  پس از جنایات اسرائیل در غزه انتظار واکنش جدی و موثر از سوی ایران را داشتند که هنوز پاسخی از راهبرد ایران در این خصوص دریافت نکرده اند.

 برای بررسی این موضوع، فرشید جعفری استاد روابط بین الملل دانشگاه آزاد زنجان در گفت و گو با پیام ملّت، با بیان اینکه موازنه قدرت در غرب آسیا با برقراری ارتباط اسرائیل با دولت های عربی خلیج فارس به ضرر جمهوری اسلامی ایران تغییر می یافت و حتی بر قراری روابط دیپلماتیک اسرائیل با این دولت ها در سطح سفارت مطرح بود گفت: در آن صورت جمهوری اسلامی ایران بازیگری و نقش خود را در غرب آسیا از دست می داد. اما عملیات طوفان الاقصی توسط حماس کل معادلات منطقه را به هم ریخت و تمامی تلاش های دولت نادولت و ناپاک اسرائیل را نقش بر آب کرد.

جعفری گفت: واکنش اسرائیل کاملا مشخص بود. این رژیم تمامی دستاوردهای خود را از کف داده بود و موازنه قدرت با فرو ریختن چشم انداز بهبود روابط با اعراب خلیج فارس بعد از تهاجم وحشی اسرائیل به غزه ، به نفع جمهوری اسلامی ایران تغییر یافت. اسرائیل در حد توان خود تهاجم خود را در غزه با هدف محو حماس ادامه داد و به لحاظ حقوق بین الملل مرتکب جنایت جنگی در این باریکه شد.

وی افزود: اما حماس و به طور کلی محور مقاومت در منطقه غرب آسیا ماهیتی متفاوت از دولت ها دارد و آن این است که ققنوس وار از خاکسترش ققنوس دیگری پرورش می یابد و به هیج وجه از طریق جنگ های منظم متعارف نمی توان به آسانی حماس و محور مقاومت را محو کرد، این موضوع باعث شد که رژیم جعلی اسراییل در حصول هدف ناکام بماند. بنابراین، برای بر قراری مجدد موازنه  قدرت به نفع خود، در غرب آسیا دست به اقدامی نظامی علیه رقبب خود یعنی جمهوری اسلامی ایران زد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اقدام اسرائیل این بود که کنسولگری جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار دهد و تا خوی وحشیگری خود را بیشتر در معرض جهانیان به نمایش بگذارد گفت: هدف این بود تا پای ایران و ایالات متحده آمریکا را به جنگ باز کند تا التیامی برای ناکامی هایش در شکست حماس باشد. در این میان ایران باید چه تصمیمی را در قالب اقدام تلافی جویانه انجام دهد؟ دو دیدگاه وجود دارد :الف: اقدام سریع و سخت ب: صبر استراتژیک.

جعفری گفت: هدف اسرائیل این بود که ایران بلافاصله دست به اقدام سریع بزند تا پای ایران و ایالات متحده را به جنگ مستقیم باز کند. اما به نظر می رسد ایران صبر استراژیک را در پیش گرفته است که معقول  هم به نظر می رسد . چرا که این صبر، اسرائیل را در یک وحشت دائمی امنیتی قرار می دهد و این می تواند این دولت نادولت را بیشتر به سمت استحاله در جنگ با حماس سوق دهد. اما به هر حال این صبر در یک زمان مناسب باید به سر آید تا خون شهیدان عزیز سپاه قدس پایمال نگردد و به قول مقام معظم رهبری پشیمانی را برای این رژیم وحشی به بار آورد که البته در روزهای آینده این اتفاق خواهد افتاد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست