• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۱-۱۵
  • شناسه خبر: 13719

۶۵ درصد ظرفیت مخزن سد تالوار خالی است/لزوم تغییر روش آبیاری، جهت کاهش مصرف در دشت ها

پیام ملّت– معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به مصرف بیش از ۹۰ درصد منابع آب در بخش کشاورزی گفت: تنها در بخش شرب ۶ درصد و صنعت ۴ درصد آب مصرف میشود که به این جهت طرح توسعه اراضی طی دو س ...

پیام ملّت– معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به مصرف بیش از ۹۰ درصد منابع آب در بخش کشاورزی گفت: تنها در بخش شرب ۶ درصد و صنعت ۴ درصد آب مصرف میشود که به این جهت طرح توسعه اراضی طی دو سال گذشته به خاطر افت آب های زیرزمینی، ممنوعه اعلام شده و طرحی با عنوان سازگاری با کم آبی مطرح شده و باید در آن کشت از شکل سنتی به حالت تحت فشار، قطره ای جهت کاهش مصرف آب در دشت ها اعمال شود.

اسماعیل افشاری در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملت» اظهار داشت: بارندگی های استان در سال آبی گذشته حدود ۲۹۰ میلی متر بود که این موضوع همراه شد با وقوع سیل و طغیان رودخانه های استان که توانستیم نهایت بهره را از این نعمت الهی ببریم، چنانکه آب در اغلب سدهای استان بطور قابل توجهی ذخیره گردید.

افشاری به بارندگی امسال تا ۱۲ فروردین اشاره کرد و افزود: حدود ۲۵۰ میلی متر بارندگی تا مدت مذکور ثبت شده که این میزان نسبت به دراز مدت ۶ درصد افزایش را نشان می دهد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای زنجان، به مصرف بالای ۵۰ درصدی آب در بخش مصارف خانگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته در شهر زنجان اشاره کرد و عنوان داشت: متاسفانه تقارن بیماری کرونا با خانه تکانی پایان سال باعث بالا رفتن مصرف آب تا این میزان شد.

وی به آمادگی سدهای استان برای مهار آب حاصل از بارندگی های شدید در استان تاکید کرد و افزود: سدهایی مثل تالوار که حدود ۶۵ درصد مخزن آن خالی است، در صورت بروز چنین سیلابهایی می تواند بهره لازم را برای جبران کسری مخزن خود ببرد.

افشاری به برنامه شرکت آب منطقه ای استان برای سال ۹۹ که سال جهش تولید است نیز اشاره کرد و گفت: در سال جاری براساس بخشنامه اواخر سال گذشته وزارت نیرو در بخشنامه ای  به مساعدت لازم براساس ماده ۲۷و ۲۸ اشاره کرده که در آن به ارایه مجوز به برخی مشاغل مرتبط با بخش کشاورزی که آب لازم دارای مجوز در زمین مربوطه دارند با هماهنگی و موافقت وزارت صنعت و معدن و تجارت جهت ایجاد شغل در سال جهش تولید موافقت نموده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای زنجان با تاکید بر اینکه سطح آبهای زیرزمینی به طور متوسط سالانه در سطح استان زنجان ۷۷ سانتی‌متر افت می‌کند بیان کرد: در استان زنجان هفت دشت داریم که وضعیت ۵ دشت استان در شرایط بحرانی است و در بعضی از دشت های استان آب های زیرزمینی همچنان تا ۱۵ متر افت دارند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در اثر بارندگی‌های چند سال اخیر تنها ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر از آبهای زیرزمینی بالا آمده است افزود: امیدواریم با رعایت الگوهای کشت و کاهش مصرف کشاورزان و بهره برداران شاهد بهبود وضعیت دشت‌های بحرانی باشیم.

این مقام مسئول همچنین به مصرف بیش از ۹۰درصد منابع آب در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: تنها در بخش شرب ۶ درصد و صنعت ۴ درصد آب مصرف میشود که به این جهت طرح توسعه اراضی طی دو سال گذشته به خاطر افت آب های زیرزمینی ، ممنوعه اعلام شده و طرحی با عنوان سازگاری با کم آبی مطرح شده و باید در آن کشت از شکل سنتی به حالت تحت فشار ، قطره ای جهت کاهش مصرف آب در دشت ها اعمال شود .

افشاری به قوانین و طرح وزارت نیرو در بحث سازگاری با کم آبی و فرهنگ سازی در استفاده از آبیاری به صورت تحت فشار اشاره کرد و گفت: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال ۸۹ چاه های غیر مجاز باید هر چه سریعتر تعیین  تکلیف شده و حتی بهره‌بردارانی که تخلف می‌کردند جرایم سنگینی در نظر گرفته شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای زنجان به هدف گذاری و تخصیص یک میلیون متر مکعب آب به متقاضیان جدید در بخش صنعت و صنایعی که کم آب بر هستند اشاره نمود و از ارجحیت اختصاص آب به اشتغالزایی در صنایع کم آببر و طرح توسعه با هدف اشتغالزایی برای ۲۵۰ متقاضی در سال جدید خبر داد و گفت: صد فقره پرونده افراد متقاضی در بخش صنعت در سال جهش تولید وجود دارد که امیدواریم بتوانیم نیاز آبی صنایعی را که کم آب بر هستند در بحث اشتغالزایی جامعه عمل بپوشانیم./ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست