• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۱-۲۳
  • شناسه خبر: 14356

هنرقدسی ومردمی به بازگویی مظلومیت انسان هاو مقاومت آنها در برابر ظلم می پردازد

پیام ملّت؛زینب سودی- ۲۰ فروردین روز هنر انقلاب اسلامی را در حالی پشت سر گذاشتیم که هیاهو و سروصدای کرونا و مسائل مربوط به آن، فرصت درخوری برای توجه و دقت به این موضوع نگذاشت.

پیام ملّت– حوزه هنری یکی از نهادهایی است که در آن هنر انقلاب اسلامی که باید منجر به تعامل هنرمندان و هنر و واکنش های هنری نسبت به تحولات جامعه شود، به منصه ظهور می رسدکه تا کنون اثرات ماندگاری از خود به جای گذاشته است.

حوزه هنری استان زنجان نیز در همین راستا به ویژه در تعامل با هنرمندان و ارائه آثار آنها اقدامات قابل توجهی داشته که شاید عدم رسانه ای شدن آنها در سطح گسترده موجب می شود در میان فعالیت نهادهای مختلف استان زنجان کمتر دیده شود. در حالی که توجه به ظرفیت عمیق این نهاد می تواند مسائل مختلف استان را به تصویر بکشد.

در این خصوص با امیرنعمتی، مدیر حوزه هنری استان زنجان به گفتگو نشستیم که بخش هایی از آن را از نظر می گذرانید:

-در طلیعه صحبت، بفرمایید که حوزه هنری چه جایگاهی در معادلات فرهنگی استان دارد؟

حوزه هنری نهادی است انقلابی فرهنگی که از بطن انقلاب به وجود آمده و شکل گیری آن به آغازین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی بر می گردد. از همان ابتدای شکل گیری به عنوان نهادی فرهنگی هنری مأمنی بوده برای حضور هنرمندان فرهیخته و متعهد در بحث ترویج و نشر و توزیع و اشاعه مفاهیم ارزشی و دینی و انقلابی با زبان هنر همچنین وظیفه کشف و جذب و شناسایی و پرورش استعداد های جوان هنری و تولید آثار فاخر هنری مبتنی بر باورها و اعتقادات و ارزشهای اجتماعی و همچنین حفظ و پاسداری از هنر اصیل و تبیین و تحلیل این مفاهیم به زبان هنر را را بر عهده دارد.

حوزه هنری به عنوان یک دستگاه فرهنگی بسیار چابک ایده پردازی واکنش به موقع به اتفاقات و رویدادهای مهم داخلی و خارجی و جریان سازی در امر تبلیغ و توسعه و گسترش هنر مبتنی بر فضائل انسانی و اخلاقی و اصلاح رفتارهای انسانی با بهره گیری از هنر قدسی و هنر مردمی به بازگویی و نشان دادن مظلومیت انسان ها و ایستادگی و مقاومت انسان برابر ظلم و استکبار می‌پردازد

آشنایی مردم به ویژه جوانان با حوزه هنری چگونه است؟آیا هرسال متعاملین با حوزه هنری بیشتر می شوند؟کودکان و نوجوانان چطور؟

بیشتر هنرمندان و افراد فرهیخته ای که در زمینه تولید آثار هنری فعالیت دارند با حوزه هنری تعامل نزدیک و همکاری خوبی دارند قاعدتاً جنس و نوع کار حوزه ایجاب می کند که عموم مردم با محصولات فرهنگی بیشتر آشنا باشند تا خود حوزه و هنرمندانی که مستقیماً با حوزه چه در امر آموزش و چه در امر تولید همکاری دارند از نزدیک با حوزه تعامل و همکاری خوبی دارند. در فصل جدید فعالیت های حوزه افتخار این را داریم که اکثر هنرمندان زبده و توانمند و در تراز حوزه هنری با این نهاد همکاری نزدیک دارند و این امر رفته رفته تقویت می شود.

در حوزه هنری بر این باوریم که هنر بایددغدغه مند ودردمند و در خدمت جامعه انسانی و متعهد به حقایق و متعهد به ارزش‌ها و باورهای اصیل اخلاقی و اجتماعی آن جامعه بوده و در جهت اصلاح رفتارهای نادرست و تقویت فضائل اخلاقی گام بردارد حوزه هنری با اولویت مضامینی همچون دفاع مقدس با نگاه بومی و محلی انقلاب اسلامی خانواده و سبک زندگی با تاکید بر کودک و نوجوان و زنان فرهنگ و تمدن اسلامی عدالت و پیشرفت در جهت تولید آثار هنری در شاخه های مختلف همچون سینما ادبیات شعر و داستان نمایش هنرهای تجسمی ادبیات پایداری موسیقی و در استان فعالیت می کند.

بودجه حوزه هنری از کجا تأمین می شود؟

حوزه هنری در ساختار اداری و دولتی جزء دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی غیر دولتی محسوب می‌شود و دارای ردیف بودجه میباشد. هم افزایی و مشارکت همه جانبه دستگاه ها و سازمان ها در هر بخش قطعاً نتایج خوبی را در پی خواهد داشت در بخش فرهنگ و هنر نیز همچنین.

تعامل حوزه هنری زنجان با اداراه فرهنگ و ارشاد چگونه است؟ آیا فعالیت های شما تداخلی باهم دارد؟

در حال حاضر سازمان ها و دستگاه های متعددی در استان در زمینه ی فرهنگ و هنر با رعایت ماموریت ها و سیاست ها، اصول و خط و مشی سازمانی خود فعالیت می‌کنند که در صورت هم افزایی این دستگاهها با حفظ ماموریت های سازمانی خودشان می تواند بسیار موثر واقع شود که خوشبختانه در سال‌های اخیر در استان این امر محقق شده است.

در خصوص حوزه هنری هم طی حداقل یک سال گذشته خوشبختانه این فاصله بین دستگاه های فرهنگی از جمله اداره ارشاد و حوزه هنری بسیار کم شده و طی چندین برنامه فرهنگی هنری مهم و اثرگذار در استان شاهد مشارکت و هم افزایی خوب میان این دستگاه ها از جمله اداره ارشاد و حوزه بودیم که نتایج بسیار خوبی هم داشته که سالهای گذشته شاید به دلیل نوع نگاه مدیران و مجموعه آن اتفاق نیفتاده بود ولی به نظرم باید فرهنگ و هنر استان را فدای این فاصله گذاریها نکنیم و در کنار هم با حفظ مأموریت‌های سازمانی برای توسعه و تعالی فرهنگ بیندیشیم و تلاش کنیم که خوشبختانه این امر در زنجان به خوبی محقق شده است.

-مشکلات فرهنگی از نظر ما از کجا نشأت می گیرد؟و نقش حوزه هنزی در حل این مشکلات چیست؟

ببینید وقتی صحبت از فرهنگ می کنیم بسیاری از مسائل را در بر می‌گیرد.اگر بخواهیم فرهنگ را مجموعه‌ای از باورها، اعتقادات، علم و دانش، آیین ها و مناسک، ارزش های اجتماعی، هنر و غیره بدانیم که در طی سالیان و ادوار مختلف نسل اندر نسل تکامل یافته و یا دستخوش تغییر و تحولاتی شده و در یک جغرافیای خاص به عنوان میراث گذشتگان به دست امروزیان رسیده خب طبیعتاً علاوه بر مشکلات به اقتضای زمان محسناتی هم خواهد داشت.

کشور ایران دارای پیشینه فرهنگی بسیار غنی ایرانی و اسلامی است به اعتقاد من علیرغم مشکلات متعدد فرهنگی که شاید مد نظر شماست که به ساختار اجتماعی و یا دولتی و یا سیستم های سازمانی بر می گردد اما به نظر حقیر عمده این مشکلات از نوع رفتارها و اخلاقیات و خصوصیات انسانی هر جامعه‌ای شکل می گیرد این آدمها هستند که جامعه را شکل می دهند.

رشد خصایل نیکوی انسانی جامعه را بهبود و خصائل زشت انسانی جامعه را به انحطاط خواهد کشاند.لذا به عقیده من پیش از آنکه به دنبال مقصر بگردیم یا اعتبارات و بودجه وغیره را در مشکلات فرهنگی دخیل بدانیم باید نوع رفتارهای اجتماعی و انسانی را در این امر دخیل دانست باید بدانیم که برای اصلاح رفتارهای اجتماعی و فردی انسانها آیا فرهنگ در اولویت یک جامعه هست یا نه ، اگر فرهنگ در اولویت جامعه قرار بگیرد که ذاتاً انقلاب ما هم ماهیت فرهنگی داشت و از مظلومیت حاکم بر آن کاسته شود خوب طبعاً همه اقدامات در جهتی پیش می رود که از مشکلات آن کاسته شود، ولی وقتی صرفاً در حد حرف و شعار باقی بماند ناگزیر وضعیت خوبی نخواهیم داشت .

شکی نیست که در صورت اصلاح ساختار ها و رفع موانع اداری و بروکراسی حاکم بر عرصه فرهنگ اتفاقاً جایی مثل حوزه هنری که بارها نیز امتحان پس داده می‌تواند با جریان‌سازی در عرصه اصلاح رفتارهای اجتماعی و تقویت باورهای ارزشی و انسانی و هدایت جامعه به سمت اخلاقیات و ارزش ها با ابزار قدرتمند هنر تاثیر گذار عمل نماید علیرغم تمام توانمندی‌ها و قابلیت‌ها و پتانسیل های خوبی که در زمینه فرهنگ و هنر استان داریم لزوم توجه ویژه به بحث امکانات سخت افزاری و اعتبارات و حمایت ها از جانب دولت مردان به شدت احساس می شود.

-درخصوص ارتباط با هنرمندان و جذب و جلب نظر هنرمندان استان، حوزه هنری چقدر موفق بوده است؟

اتفاق مهمی که طی دو سه سال اخیر در حوزه هنری زنجان افتاده و فصل جدیدی از فعالیت‌های این حوزه آغاز شده است که نتایج و خروجی آن کاملاً مشهود و قابل مشاهده است.

حضور و ارتباط هنرمندان توانمند و در تراز حوزه هنری با قابلیت ها و توانمندی های بالا موجب ارتقاء کیفی تمام بخش ها و تولیدات آثار هنری شده است وهمینطور در بخش فضای اداری وفیزیکی واعتبارات و….. به جرأت می‌توانم بگویم که تولیدات و برنامه های حوزه هنری در طی دو سه سال اخیر قابل مقایسه با هیچ دوره‌ای در گذشته نبوده و خوشبختانه جهش و ارتقاء بسیار خوبی به لحاظ محتوا و کیفیت آثار هنری در حوزه رخ داده است که این همه مرهون تلاش ویاری هنرمندان خوب استان،مسئولین ومتولیان امور دراستان،مدیران محترم حوزه مرکز که حمایت ها وهمراهی بسیار خوبی با استان دارند وهمینطور تلاش مضاعف همکاران خوب من در حوزه زنجان می باشد.

حوزه هنری با چه چالش هایی روبروست؟

ضمن تقدیر و تشکر و سپاس از مجموعه استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و جهاد کشاورزی استان و دیگر دستگاه‌های متولی امر که سال گذشته مشکل فضای فیزیکی حوزه با در اختیار قرار دادند ساختمان مستقل حل شد در ادامه نیز نیاز به حمایت برای ایجاد و راه اندازی گالری هنری پلاتو و سالن نمایش و کارگاه های هنری می رود که از نیازها و ضرورت های استان محسوب می شودتا بیشتر از این بتوانیم در خدمت هنرمندان خوب مردم فهیم وهنر دوست زنجان باشیم.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست