• تاریخ: ۱۳۹۹-۱۱-۲۹
  • شناسه خبر: 22030

ثبت ۸۸۶ اثر تاریخی زنجان در فهرست آثار ملی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان از ثبت ۸۸۶ اثر تاریخی زنجان در فهرست آثار ملی خبر داد.

امیر ارجمند در گفت‌وگو با خبرنگار «پایگاه خبری- تحلیلی، پیام ملت» گفت: طبق آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مصوب، شورای ملی ثبت آثار، بررسی و تصویب شرایط و ارزش ثبت آثار در چهار حوزه آثار غیرمنقول (اماکن تاریخی فرهنگی)، آثار منقول (اموال فرهنگی و اشیا تاریخی)، آثار طبیعی (مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه‌های طبیعی – تاریخی، پدیده‌ها و نمونه‌های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه‌ها) و آثار ناملموس (رویدادها مراسم و آیین‌های معنوی و فرهنگی، آواها و .. .) در فهرست ملی را در بر می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۶۲ اثر میراث ناملموس و ۷۷۶ اثر غیرمنقول تاریخی اعم از بنا و تپه در شورای ملی ثبت آثار ثبت شده است، اضافه کرد: همچنین ۲۸ اثر منقول تاریخی (اشیا) استان زنجان در فهرست میراث ملی ثبت ‌شده است.

ارجمند با بیان اینکه اخیرا هم سه اثر تاریخی منقول این استان شامل سنگ‌نگاره‌های گرده داغ زنجان، تکیه فاطمیه زنجان و تکیه لطفعلی‌خان زنجان است در فهرست آثار ملی ثبت شد، اضافه کرد: حفاظت و نگهداری از این بناهای تاریخی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان تصریح کرد: عملیات ساماندهی و مرمت آن به همت کارشناسان این سازمان در سال جاری انجام شد و با ثبت آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی در فهرست آثار ملی زمینه صیانت و حفاظت بهتر از آن‌ها و معرفی بیشترشان به جامعه فراهم می‌شود.

وی افزود: ثبت این آثار تاریخی زمینه حفاظت قانونی را از این آثار فراهم می‌کند. و با ثبت این سه اثر در فهرست آثار ملی تعداد آثار ثبت شده استان زنجان به ۸۸۶  اثر ارتقاء یافت./۱۰۵

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست