• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۹-۲۹
  • شناسه خبر: 30237

کمرنگ شدن شأنیت شاگرد پروری برای اساتید زنگ خطری برای حوزه و دانشگاه است

کمرنگ شدن شأنیت شاگرد پروری برای اساتید زنگ خطری برای حوزه و دانشگاه است. شاگرد پروری یکی از شأنیت های مهم حوزه به شمار می رود. ارتباطی که بین استاد و شاگرد وجود دارد نقش پررنگی در علم آموزی دانشجو ایفا می کند و این موض ...

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» حجت الاسلام سعید احمدی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان در نشست اساتید حوزه و دانشگاه در حوزه علمیه امام صادق علیه السلام شهرستان خدابنده با تبریک روز وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: اساتید حوزه و دانشگاه باید رویکردهای مختلف در مسائل فرهنگی را مورد توجه قرار داده و بر تدوین پیوست فرهنگی در حوزه مسائل روز همت نمایند.

احمدی گفت: البته اگر در ابتدا در حوزه مسائل فرهنگی نگاه پیشینی داشتیم و برنامه ریزی برای عدم وقوع برخی از مسائل می شد، اکنون نیاز به پیوست های فرهنگی نبود.

وی با اشاره به ضرورت تدوین پنج رویکرد مادر در مسائل فرهنگی گفت: رویکرد اول، رویکرد توحیدی است، ما باید نسبت حوزه با دانشگاه با توحید را تبیین کنیم؛ رویکرد دوم، رویکرد تربیتی است. در این رویکرد شأنیت شاگرد پروری حوزه و دانشگاه باید مورد توجه قرار گیرد.

احمدی افزود: سومین رویکرد، رویکرد فرهنگی است که بروز اجتماعی و تربیتی و توحیدی در رویکرد فرهنگی نمایان خواهد شد و رویکرد چهارم، رویکرد تمدنی است. تمدن سازی در شمار کلان ترین حوزه های اثرگذاری و اثرپذیری بشری است و رویکرد پنجم نیز رویکرد حکومتی است که عملیاتی سازی رویکردهای پیشین است.

حجت الاسلام احمدی در ادامه انقلاب اسلامی را وحدت گفتمانی حوزه و دانشگاه نام برد و افزود: در مسائل و جهت گیری ها، انقلاب اسلامی می تواند یک گفتمان مشترک بین حوزه و دانشگاه باشد. مسئله انقلاب اسلامی چیست ؟ با طرح این سوال حوزه و دانشگاه می توانند با اساتید و ظرفیت هایی که دارند باعث ایجاد تضارب آراء و تولید علم شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با اشاره به شأنیت شاگرد پروری اساتید، کمرنگ شدن این شأنیت برای اساتید را زنگ خطری برای حوزه و دانشگاه دانست و گفت: شاگرد پروری یکی از شأنیت های مهم حوزه به شمار می رود. ارتباطی که بین استاد و شاگرد وجود دارد نقش پررنگی در علم آموزی دانشجو ایفا می کند و این موضوع را اساتید مورد توجه ویژه قرار بدهند .

وی در پایان تصریح کرد: دانشجویان جدا از دریافت اطلاعات علمی استاد، به اخلاق، رفتار، منش شخصیتی و جایگاه اجتماعی استاد توجه می‌کنند. اساتید باید به صورت عملی به دانشجویان آموزش دهند، همانطور که سعدی در کتاب گلستان و در باب درونگری و درویشی اظهار کرد نباید فقط نمایش باشیم.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست