• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۵-۲۹
  • شناسه خبر: 34360

۹۴درصد خانوارهای روستایی استان زنجان گازرسانی شده اند/ ۸ درصد مشترکان خانگی پرمصرف هستند

طبق رصد های انجام شده ۶۰ درصد مشترکان خانگی در ۳ پلکان اول هستند. ۸ درصد مشترکان خانگی در استان پرمصرف هستند که البته در مشترکان خانگی روستایی این افزایش مصرف اتفاق افتاده بود.

به گزارش«پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» رحیم سلیمانی‌نژادمدیرعامل شرکت گاز استان زنجان در نشست خبری در آستانه هفته دولت با بیان اینکه شدت مصرف انرژی در ایران ۲ و نیم برابر کشورهای دیگر است گفت: شرکت گاز در طول سال اقداماتی برای بهینه سازی مصرف گاز انجام می دهد که پیگیری سوخت جایگزین شرکتهای صنعتی نیز از آن جمله است.

سلیمان نژاد گفت: در گازرسانی در وضعیت مطلوبی هستیم به طوری که گازرسانی در شهرهای استان صددرصدی و در روستاهای استان نیز از میانگین کشوری بالاتر است.

وی افزود: تعداد کل مشترکان گاز استان زنجان ۳۹۷ هزار و ۸۸۷ مشترک است که از این تعداد ۲۴۷ هزار و ۸۵۶ مشترکان خانگی شهری و ۱۱۳ هزار و ۲۸ مشترک روستایی و ۲ هزار و ۴۶۵ واحد صنعتی و ۳۲ هزار و ۵۳۸ در واحدهای تجاری مصرف‌کننده گاز هستند.

سلیمان نژاد با بیان اینکه ۸۹۲ واحد مصرف کننده عمده و فوق عمده صنعتی در استان داریم گفت: ۱۵ نیروگاه برق شامل ۱۳ نیروگاه کوچک مقیاس و ۲ نیروگاه بزرگ در استان فعال است همچنین ۴۳ جایگاه CNG و ۲نیروگاه بزرگ برق سلطانیه و آرین ۲ را داریم و در کنار آنها احداث دو نیروگاه ۱و ۳ را هم خواهیم داشت که زیرساختهای آن آماده است.

مدیر عامل شرکت گاز استان زنجان با اشاره به اینکه صد درصد ۲۱ شهر استان گاز دارند گفت: در حوزه گاز شهرها تمرکز بر اقدامات توسعه ای است و همینطور بر اجرای زیرساختهای واحدهای نهضت ملی مسکن که در همه انها پیمانکاران فعال هستند و هیچ مشکلی در تامین گاز این واحد ها نداریم .

سلیمان نژاد گفت: از ۹۱۱ روستای استان ۷۱۲ روستا معادل ۹۴ درصد خانوارهای روستایی گازرسانی شده اند و ۳۷ روستا نیز در هفته دولت امسال گازرسانی میشوند.همچنین گازرسانی به ۶۹ روستا در دست اجرا است و احتمالا در دهه فجر به بهره برداری می رسند که در صورت بهره‌برداری از این طرح‌ها در گازرسانی به روستاها به بیش از ۹۷ درصد می‌رسیم و جزء استانهای سبز محسوب می شویم . ضمن اینکه ۸۲ روستا نیز در بحث امکان‌سنجی داریم که با اخذ محوز ، اجرای آنها نیز آغاز خواهد شد.

وی افزود: تعداد روستاهای باقیمانده در طرح گازرسانی ۱۳۰ مورد است و ۴۸ روستا نیز در مرحله اخذ مجوز و آماده پیمان‌سپاری است.

سلیمان نژاد با بیان اینکه واحدهای صنعتی با استاندارد بالا کار نمی‌کنند که باعث هدر رفت انرژی میشود و با بهینه‌سازی مصرف انرژی سود این کار به جیب خودشان می‌رود گفت: در گازرسانی به شهرکهای صنعتی مشکلی نداریم و همچنین تامین و تکمیل گازرسانی به چند شهرک صنعتی از جمله شهرک شهید شهریاری را نیز در برنامه داریم.

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان از اجرای ۵۹۳ کیلومتر خطوط انتقال گاز در استان زنجان در طول چهار دهه از انقلاب اسلامی خبر داد و افزود: در این مدت ۲۰۵ هزار و ۸۰۴ انشعاب گاز شهری و روستایی ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه در هفته دولت امسال ۸ پروژه کلنگ‌زنی می‌شود: گفت این پروژه‌ها شامل ۷ روستا در زنجان با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان و یک روستای ایجرود با اعتبار ۴ میلیارد تومان می‌شود.

سلیمانی‌نژاد با اشاره به افتتاح پروژه‌های گازرسانی در ۳۷ روستا با اعتبار ۸۷ میلیارد و ۴۳۵ میلیون تومان افزود: ۱۸ روستا زنجان، خدابنده ۱۱ روستا، طارم ۴ روستا، ایجرود ۳ روستا و یک روستای ماهنشان از نعمت گاز برخوردار می‌شود.

وی با بیان اینکه در بخش واحدهای صنعتی نیز پروژه های گازرسانی در حدود ۲۱ واحد صنعتی به بهره‌برداری خواهد رسید که نزدیک به ۱۳ هزار و ۳۲۰ مترمکعب مصرف گاز آن‌ها خواهد بود و آلودگی زیست محیطی نیز به دلیل استفاده از سوخت مایع کمتر می‌شود.

وی گفت:در هفته دولت افتتاح و عملیات اجرایی ۶۸ طرح گازرسانی با بیش از ۳۲۱ میلیارد و ۷۷۱ میلیون تومان آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان اعتبار هزینه شده برای تأمین گاز واحدهای صنعتی را بیش از ۶ میلیارد و ۲۱۱ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: ۱۰۰ واحد تولیدی – صنعتی نیز در دست گازرسانی داریم.

 سلیمان نژاد با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون دو هزار و ۷۸۸ مشترک جدید به جمع مشترکان شرکت گاز استان زنجان اضافه شده است گفت: شرکت گاز به هیچ عنوان قطع گاز خانگی را در برنامه نداردو هدف و تمرکز ما آموزش مصرف بهینه و کاهش مصرف بی رویه است .

وی با بیان اینکه طبق رصد های انجام شده ۶۰ درصد مشترکان خانگی در ۳ پلکان اول هستند و افزایش تعرفه گاز برای مصرف کنندگان در پلکان ها بالاتر بود گفت: ۸ درصد مشترکان خانگی در استان پرمصرف هستند که اواخر سال گذشته هم مبالغ بالایی در قبض آنها منظور شد که البته انتظار داشتیم این افزایش مصرف در شهر باشد ولی در مشترکان خانگی روستایی این افزایش مصرف اتفاق افتاده بود.

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان با اشاره به مصوبات سفر ریاست جمهوری به زنجان نیز گفت: این مصوبات در دو دسته روستاها و شهرکهای صنعتی افق ابهر و شهرک شهید شهریاری بود. براین اساس گازرسانی ۳۷ روستا مصوب شد که در هفته دولت به طور ۱۰۰درصدی محقق خواهد شد. مجوز ۲۰۰ هزار مترمکعب گازرسانی نیز برای شهرک صنعتی افق ابهر اخذ شد و این شهرک درصورت توسعه هم مشکل گازرسانی نخواهد داشت. ضمن اینکه برای شهرک شهید شهریاری نیز مجوز گرفته شده که پروژه عملیاتی از جانب شرکت گاز انجام شده ونیازمند این است که صنایع مستقر به اندازه ۱۰ هزار مترمکعب یعنی ۵۰ درصد فاز اول مراجعه و قرار داد منعقد کنند که تا کنون ۳۰ درصد محقق شده است .

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰ درصد مصرف گاز شهرک شهید شهریاری از شبکه های موجود تامین میشود گفت: این شهرک ۵۰ هزار متر مکعب گازخواسته بود که باید برای ۱۰ هزار متر مکعب قرارداد ببندند تا برای خط اصلی مجوز بگیریم که امیدواریم سال آینده به اتمام برسد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست