• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۶-۰۲
  • شناسه خبر: 34461

یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در کشور در دست ساخت است/ اگر بانک‌ها نسبت به پرداخت تسهیلات مسکن اقدام نکنند باید مالیات آن را بپردازند

یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در کشور در دست ساخت است. کیفیت ساخت‌ها و پیمانکاران در پروژه‌های مختلف تفاوت دارد و هر کدام تغییر قیمت پیدا می‌کند رقم آورده را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی در جلسه شورای مسکن استان زنجان اظهار کرد: دولت تصمیم گرفت تا برای کاهش مشکلات حوزه مسکن به طور مستقیم مداخله کند و اگر دولت ورود نمی‌کرد شاید چرخه مسکن به درستی راه نمی‌افتاد. این بخش یک ضرورت برای توسعه اقتصادی کشور است چون بدون تولید مسکن، رشد سرمایه‌گذاری و GDP کاهش می‌یافت.

بذرپاش با بیان اینکه مجلس در مرداد ۱۴۰۰ قانون جهش تولید را تصویب کرد و تکلیف احداث یک میلیون مسکن را بر عهده دولت گذاشت گفت: هرچه بازار مسکن کنترل شده‌تر باشد می‌تواند اثر تورمی را کاهش دهد، بنابراین هر دولت دلسوزی خود را مکلف می داند که وارد عمل شود.

وی افزود: مسکن یکی از دشوارترین مسائل دستگاه‌های اجرایی است و یک تعاونی مسکن بدون مشکل نداریم چون برای فعالیت یا به مشکل برخوردند، یا با دلخوری اعضا جدا شدند یا به دستگاه‌های قضائی مراجعه کردند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تأمین زمین رشد شتابانی گرفته و در زنجان خیلی با این مشکل مواجه نیستیم گفت: باید زمین و تسهیلات را به مردم بدهیم که با ابتکار و سلیقه خود مسکن بسازند و اگر دولت کمتر مداخله کند هم برای مردم و هم برای دولت بهتر است.

وی افزود: واگذاری زمین‌های ملی موجود در روستاهای همجوار شهرها به متقاضیان نهضت ملی مسکن از سیاست‌های این وزارتخانه بوده که در حال عملیاتی شدن است. این زمین ها به صورت ۹۹ ساله و با پرداخت تسهیلات ساخت در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

وی افزود: آماده‌سازی هر قطعه زمین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان برای دولت هزینه دارد؛ چراکه باید زیرساخت انرژی، خیابان و دسترسی داشته باشد که از طریق فروش زمین، تهاتر و غیره منابع تأمین می‌شود.

بذرپاش با بیان اینکه برای ساخت مسکن آورده افراد و کمک نظام بانکی لازم است و برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد و بهزیستی دولت کمک بیشتری اختصاص دهد گفت: در بخش مصالح، قیمت کارگر و نیروی انسانی، تعرفه نظام مهندسی، عوارض شهرداری و بیمه پیگیری‌هایی انجام دادیم که هزینه‌ها کاهش یابد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در حوزه بانکی، تسهیلات بانکی، رقم را به ۵۵۰ میلیون تومان رساندیم و سود آن را از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش دادیم. ما اعتقاد داریم که ۱۸ درصد هم زیاد است و امیدواریم در ماه‌های آینده که شرایط تورمی کاهنده باشد، سود تسهیلات بانکی نیز کاهش یابد.

بذرپاش گفت: با صنعتی‌سازی مسکن ۳۵ درصد به مبلغ تسهیلات بانکی اضافه می‌شود. میزان وام ودیعه و خرید مسکن افزایشی بود و تلاش می‌کنیم نرخ سود را پلکانی کنیم که کمتر به مردم فشار بیاورد. همچنین طبق قانون اگر بانک‌ها نسبت به پرداخت تسهیلات بخش مسکن اقدام نکنند باید مالیات آن را بپردازند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در کشور در دست ساخت است گفت: کیفیت ساخت‌ها و پیمانکاران در پروژه‌های مختلف تفاوت دارد و هر کدام تغییر قیمت پیدا می‌کند رقم آورده را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.

خبرنگار-پریسانجفی

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست