• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۶-۰۷
  • شناسه خبر: 34597

مشکل اصلی در رونق صنعت فرش ایرانی فروش آن است/ امروزبسیاری از بافندگان فرش ایرانی بیکار هستند

مشکل اصلی در رونق صنعت فرش ایرانی فروش آن است. امروز بسیاری از بافندگان حرفه‌ای فرش بیکار هستند، از کیفیت نخ گیری در بافت فرش گرفته تا طراحی برتر، توسعه، کمیت و زمانی که برای بافت آن صرف می‌شود همگی به نوعی در قیمت گذا ...

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت اظهار کرد: در فروش فرش ایرانی با اُفت قابل توجهی روبرو هستیم، از اشتغالزایی در این حوزه گرفته تا تولید ناخالص داخلی در میزان تولید و صادرات فرش ایرانی دخیل بوده است؛ اما مسئله اینجاست برای جبران اُفت فرش ایرانی چه اقدامی باید انجام دهیم؟

طاهری گفت: فروش فرش ایرانی وابسته به زنجیره‌ای از اقدامات است،باید زیر ساخت‌های تولید تا فروش فرش ایرانی از تامین کارگاه گرفته تا فروش آن در بازارهای داخلی و خارجی مد نظر متولیان امر قرار بگیرد که می‌تواند مجموعه‌ای از مسائل را شامل شود.

وی افزود: اگر در پروسه تولید فرش ایرانی زنجیره پایانی یعنی فروش و صادرات آن را در اولویت‌ها قرار دهیم شاهد ارز آوری آن خواهیم بود، اگر قیمت معقول صادرات فرش دستباف ایرانی را مورد رسیدگی قرار دهیم خواه و ناخواه اشتغالزایی، تولید و فروش فرش دستباف ایرانی رونق خواهد گرفت.

طاهری با بیان اینکه مشکل اصلی در رونق صنعت فرش ایرانی فروش آن است گفت: امروز بسیاری از بافندگان حرفه‌ای فرش بیکار هستند، از کیفیت نخ گیری در بافت فرش گرفته تا طراحی برتر، توسعه، کمیت و زمانی که برای بافت آن صرف می‌شود همگی به نوعی در قیمت گذاری این هنر اصیل ایرانی تاثیر خواهد گذاشت.

وی افزود: در قیمت فرش ایرانی باید مرحله پایانی آن را مد نظر قرار دهیم،زحماتی که بافنده فرش برای بافت قالی و فرش متحمل می‌شود زمانی به ثمر می‌رسد که محصول تولید شده در بازار به فروش برسد و در نهایت تولیدکننده دلگرم به تولید مجدد آن باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به رفع تعهدات ارزی برای برخی از کالاهای صادراتی گفت: رفع تعهدات ارزی از جمله پیشنهادات موثر برای رونق برخی از مشاغل منجمله صنایع دستی است که در نظر گرفته شده است؛ برای رونق صنعت فرش و صادرات آن بی تردید رفع تعهدات ارزی می‌تواند مسیری مطمئن برای توسعه آن باشد یعنی تولید کننده به قیمت بازار می‌تواند ارز خود را به تومان تبدیل کرده و دیگر نیازی نیست ارز تعلق گرفته را به ارز نیمایی مبدل کنند که همین مسئله منجر می‌شود انگیزه و سود در تولید فرش دستباف برای تولید کننده فراهم شود.

طاهری گفت: نمایشگاه‌های جهانی فرش مسیری برای توسعه و رونق این صنعت است و حمایت از تولیدکنندگان فرش ایرانی برای حضور در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های ملی و بین المللی می‌تواند توانمندی فعالان این عرصه را پررنگ کند، اما در برخی از مواقع تمام فرش‌های صادر شده به نمایشگاه‌های جهانی به فروش نمی‌رسد و تولید کنندگان مجبور به بازگرداند آنها به کشور می‌شود، بی تردید موانعی برای استرداد آنها به کشور خواهد بود که به ضرر تولید کننده است و بنام واردات به ثبت می‌رسد، دولت باید برای این مهم که هر از چندگاهی چالش برانگیز می‌شود تدبیری داشته باشد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با انتقاد از اینکه بازار فرش ایرانی را سایر کشورها به دست گرفته‌اند افزود: امروز بخش بزرگی از بازار‌های صادراتی فرش دستباف ایران به حاشیه رفته است و متاسفانه بازار این هنر اصیل ایرانی را کشورهایی همچون هند، چین و پاکستان به دست گرفته است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست