• تاریخ: ۱۴۰۲-۱۱-۰۴
  • شناسه خبر: 36829

مصرف زیاد نمک احتمال ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد/ نمک به مقدار حدود ۳ الی ۵ گرم در روزمورد نیاز است

مصرف مواد غذایی که میزان قابل‌توجهی از نمک را وارد بدن ما می‌کنند، می‌تواند شانس ابتلا به سرطان معده را در جامعه افزایش دهد زیرا مصرف بالای نمک می‌تواند مخاط معده را تخریب کند و این اتفاق یکی از راه‌های افزایش خطر سرطان ...


به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت»سعیده محمدی، سرپرست گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان اظهارکرد: مصرف نمک زیاد، باعث افزایش احتباس مایعات در بدن می شود و مشکلاتی چون ورم قوزک پا و تنگ شدن انگشتر در دست که معمولا در زنان مشاهده می‌شود، ناشی از این مسئله است.در این شرایط، کاهش مصرف نمک در غذا موجب کاهش چشمگیر ورم می‌گردد به طوری که حدود ۲ لیتر از مایعات بدن (۲کیلوگرم از وزن بدن) کاهش می‌یابد.

سعیده محمدی گفت: در صورتی که نمک به مقدار مناسب مصرف شود و کلیه‌ها هم سالم بوده و عملکرد خوبی داشته باشند، نمک مورد نیاز بدن تامین می‌شود، اما در صورت تداوم مصرف زیاد نمک و مواد شور و یا اختلال در کارکرد کلیه‌ها یا یکی از سیستم‌های مربوط به دفع، نمک اضافی موجب تجمع آب در بدن و ایجاد ورم در تمام و یا قسمت‌هایی از بدن می‌شود.

وی با بیان اینکه مصرف زیاد نمک و غذاهای شور از عوامل موثر بر افزایش فشار خون و بروز بیماری‌های قلبی – عروقی به ویژه در افرادی که سابقه این بیماری‌ها را در خود یا خانواده دارند، می‌شود گفت: طبق تحقیقات مشخص شده است که دریافت زیاد نمک علاوه بر افزایش فشار خون، اثرات مضر دیگری نظیر سکته قلبی، پوکی استخوان، سرطان معده، آسم و … نیز بر سلامت دارد.

محمدی با اشاره به اینکه نمک طعام محصولی است متبلور، شورمزه و بدون بو که عمدتا از کلرور سدیم تشکیل شده است افزود: نمک به مقدار حدود ۳ الی ۵ گرم در روز (نصف قاشق مرباخوری) مورد نیاز است و در سوخت و ساز مواد غذایی در بدن، انتقال پیام‌های عصبی و کارکرد صحیح عضلات، نقش‌آفرینی می‌کند.

محمدی افزود: این ماده به مقدار محدود مورد نیاز بوده و مصرف متعادل آن لازم است. به طور مثال در هنگام اسهال و استفراغ و یا فعالیت شدید بدنی و در هوای گرم با مصرف کمی نمک می توان املاح از دست رفته بدن را جبران کرد.

وی گفت: مصرف زیاد نمک، مهمترین عامل افزایش فشارخون است و امروزه با توجه به شیوع بالای بیماری‌های قلبی و عروقی و پرفشاری خون، مصرف زیاد نمک به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل خطر در بروز این بیماری‌ها شناخته شده است.

سرپرست گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان،با بیان اینکه دریافت زیاد نمک و سدیم و مصرف غذا و تنقلات شور و پرنمک سبب کاهش بازجذب کلسیم از کلیه شده و دفع ادراری آن را افزایش می‌دهد گفت: این موضوع عامل مهمی در کاهش تراکم استخوانی و پوکی استخوان است. (نمک یک مانع بزرگ برای داشتن اسکلت محکم).

وی افزود: مطالعات نشان می‌دهد مصرف مواد غذایی که میزان قابل‌توجهی از نمک را وارد بدن ما می‌کنند، می‌تواند شانس ابتلا به سرطان معده را در جامعه افزایش دهد زیرا  مصرف بالای نمک می‌تواند مخاط معده را تخریب کند و این اتفاق یکی از راه‌های افزایش خطر سرطان معده است .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست