• تاریخ: ۱۴۰۲-۱۱-۰۸
  • شناسه خبر: 36847

زنجیره های متصل به صنعت روی را نمی توانیم حذف کنیم/ ارتباط صنعت و سلامت، صفر و صدی نیست/ تاکنون هیچ آمار و مطالعه ای ارتباط سرطان و صنعت در زنجان را ثابت نکرده است

صنعت روی با خودش نه حلقه های صنعتی دیگر بلکه زنجیره های دیگری آورده است. شما نمی توانید بگویید صنعت روی را به همین راحتی حذف می کنیم و بعد پرمنگنات را که فقط پنج کشور دانش فنی آن را دارند آن را هم باید تعطیل شده بدانیم، ...

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» مجید گلشنی، مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در نشست خبری در جریان بازدید خبرنگاران ازواحدهای صنعتی استان از جمله شرکت میلاد روی اظهار کرد: نگاه ما به صنایع، نگاه واقع بینانه است،نه میخواهیم مسائل و مشکلاتی هست را کوچکتر از واقعیت نشان بدهیم نه بزرگتر. اگر بدانیم که با چه صنعتی مواجهیم و چه فایده و چه هزینه ای دارد، راحت تر تصمیم میگیریم. فرض کنیم که صنعت سرب و روی یک صنعت آلاینده باشد، می توانیم مثل افراد بزدل بگذاریم این صنعت از دست برود و هم میتوانیم شجاعانه وارد شویم و برایش راهکار پیدا کنیم و مشکل آن را حل کنیم. اینکه کدام راه را انتخاب کنیم بستگی به خود ما دارد.

گلشنی گفت: برخی می گویند صنعت سرب و روی چهار یا پنج هزار نفر نیروی کار دارد که انتقال آنها به جای دیگر مشکلی ندارد؛ اینها یعنی دادن اطلاعات غلط، اولا فقط در این شهرک حداقل ۱٠هزار نفر به طور مستقیم در این صنعت مشغول به کار هستند. ضمن اینکه فقط نباید صنعت روی را دید. صنعت روی با خودش نه حلقه های صنعتی دیگر بلکه زنجیره های دیگری آورده است. شما نمی توانید بگویید صنعت روی را به همین راحتی حذف می کنیم و بعد پرمنگنات را که فقط پنج کشور دانش فنی آن را دارند آن را هم باید تعطیل شده بدانیم ، یا سایر صنایع مرتبط با آن مثل آهن سولفاته ای که در اینجا تولید می شود را هم تعطیل شده بدانیم. اینها حلقه های متصل به صنعت روی نیستند، بلکه زنجیره های متصل به روی هستند. این صنعت را که خیلی ها به آن می گویند آلاینده با خودش صنعت پاک را همراه کرده که تقریبا در ساخت ماشین آلات و تجهیزات فرآوری درکشور منحصر به فرد هستیم.این ها صنایعی است با صنعت روی رشد کرده است. نمی توانیم چشممان را ببندیم و این زنجیره ها را نبینیم. اما اینکه با خود این صنعت به چه شکل باید برخورد کرد این یک موضوع دیگر است.

وی افزود: نه صنعت روی که هرصنعتی با خودش آلایندگی دارد، ولی باید این آلایندگی متناسب باشد.

گلشنی با بیان اینکه دو ایراد در صنعت روی خیلی اساسی و جدی است گفت: یکی اینکه در جانمایی این صنعت دقت کافی نشده است و دوم یکپارچه و متمرکز نبودن این صنایع در زنجان است. شاید اگر برگردیم به ۲٠ سال پیش، یک کارخانه متمرکز ایجاد می کردیم که از این تکثر که مدیریتش را سخت تر کرده جلوگیری کنیم . ضمن اینکه نمی وشد هر شرکتی برای خودش یک لندفیل احداث کند. این موضوعات کار را سخت تر کرده است. در همه صنایع باید فرصت ها و تهدیدها و نقاط قوت و ضعف را با هم ببینیم.

وی در خصوص ارتباط صنعت روی با سلامت مردم نیز گفت: ارتباط صنعت و سلامت، صفر و صدی نیست. ما نه باید موضوع را کوچکتر و نه بزرگتر از آنچه که هست ببینیم. در خصوص موضوعات مرتبط با سلامت باید متخصصین صحبت کنند ولی تاکنون هیچ آمار و مطالعه ای ارتباط سرطان و صنعت در زنجان را ثابت نکرده و یا ارائه نشده است.

احمدی، مدیرعامل شرکت میلاد روی نیز دراین جلسه گفت: این شرکت با ظرفیت ۹۳۰۰ تن در سال نسبت به طرفیت خود روزانه ۲۱ تن تولید ورق روی و حدود ۱۹ تا ۲۰ تن شمش روی دارد. خوراک روزانه از کشور ترکیه وارد میشود و روزانه ۱۳۰ تن خوراک مصرفی دارد که اکثر مواد کمکی که استفاده می کنیم تولید داخل است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست