• تاریخ: ۱۴۰۲-۱۱-۰۸
  • شناسه خبر: 36854

صنعت سرب و روی آلایندگی گازی ندارد/ ۲٠ هزار میلیارد تومان سرمایه را نمی شود با یک مصاحبه جابجا کرد

نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان ارزش سرمایه گذاری امروز شهرک روی است و واقعاً ۲۰ هزار میلیارد تومان را نمی شود با یک مصاحبه جابجا کرد.

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» سیرویس میانجی، دبیر انجمن سرب و روی ایران در جریان بازدید خبرنگاران از صنایع روی استان زنجان اظهار کرد: در کل کشور ۱۳۰ واحد سرب و روی با اشتغال زایی مستقیم حدود ۲۳ هزار نفر فعال است که البته این آمار رسمی است و آمار غیر رسمی خیلی بیشتر از این است. ۶۰ هزار نفر نیز به طور غیر مستقیم در این صنعت مشغول به کار هستند.

میانجی گفت: سال گذشته نزدیک به ۶۰۰ میلیون دلار اعم از شمش سرب، روی، کنسانتره صادرات داشتیم و امسال به دلیل مشکلاتی که بخشنامه ها ایجاد کردند ۲۰درصد کاهش صادرات داشتیم. علی رغم اینکه ما علاقه مند بودیم و با متولیان وزارت صنعت و معدن و سازمان توسعه تجارت مذاکراتی داشتیم ما آمادگی داشتیم که امسال این ۶۰۰ میلیون دلار را به یک میلیارد دلار برسانیم که متاسفانه کاهش صادرات داشتیم.

وی افزود: تا قبل از سال ۷۰ ما وارد کننده سرب و روی بودیم و حتی زمان جنگ هم ما سرب تولید نمی کردیم و مجبور بودیم آن را وارد کنیم. ما ماده معدنی را به صورت خام از معدن انگوران صادر می کردیم و بعد شمش روی به قیمت جهانی وارد می کردیم. خوشبختانه سال گذشته ۱۶۰ هزار تن شمش روی و ۱۲۹ هزار تن هم شمش سرب صادر کردیم.

وی با بیان اینکه ما در صنعت سرب وروی وابسته به هیچ کشوری نیستیم گفت: دانش فنی و بومی متعلق به خود استان زنجان است و همینطور ماشین آلات ساخت زنجان و مواد اولیه نیز ساخت زنجان است.

میانجی با بیان اینکه هر صنعتی ممکن است که در سه بخش خروجی داشته باشد که این خروجی ممکن است گاز یا مایع و یا جامد باشد گفت: در صنعت و سرب اصلا خروجی گاز و بخارات و هیچ آلایندگی گازی نداریم و دربخش مایع هم چون آبی که از سیستم خارج می شود دارای فلزات ارزشمند است، دوباره در بازچرخانی می شود چون اگراز سیستم خارج شود انگار بخشی از ثروت آن خارج شده است. در بخش جامد هم با مدیریتی که محیط زیست استان و سازمان صمت و استانداری و سایرین کردند پسماند جامد به محض تولید به همان محل دپویی که در نظر گرفته شده منتقل می شود.

وی گفت: متاسفانه وقتی انتخابات و موضوعات سیاسی مطرح می شود عده ای به خاطر اینکه قول هایی به مردم بدهند وارد مباحث صنعت سرب و روی می شوند . من به ضرس قاطع عرض می کنم که تاکنون هیچ مطالعه علمی و دانشگاهی که ثابت بکند بین صنعت سرب و روی و سرطان ارتباط مستقیمی وجود دارد وجود نداشته است. دانشگاه زنجان و دانشگاه علوم پزشکی هم مطالعه کرده اند ارتباط مستقیمی بین این دو پیدا نکرده اند. ضمن اینکه استان زنجان هم در میزان سرطان در رتبه های میانی کشور است و رتبه های اول، استان گیلان و مازندران هستند، آن هم به خاطر رفت و امدها و میازن سربی است که بنزین است.

دبیر انجمن سرب و روی ایران در خصوص اظهاراتی که درمورد جابجایی شهرک روی می شود گفت: وقتی که اولین کارخانه را اینجا آوردند چون کارخانجات روی پراکنده بودند می خواستند تجمیع شود که بنا به خواسته تولید کنندگان روی نبوده که اینجا را انتخاب کردند، خود کارگروه زیربنایی استانداری اینجا را انتخاب کرد و تولید کنندگان هیچ نقشی نداشتند. نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان ارزش سرمایه گذاری امروز اینجا است و واقعاً ۲۰ هزار میلیارد تومان را نمی شود با یک مصاحبه جابجا کرد. طبیعتاً یک برنامه درازمدت که اولا مشوق هایی در آن دیده شود و دوماً محل جدیدی تعیین شود و بعد در مقابل اینکه این کارخانه جمع آوری می شود چه امتیازی در نظر گرفته می شود باید تعیین شود که این جزئیات باید مطالعه و مشخص شود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست