• تاریخ: ۱۴۰۲-۱۲-۰۵
  • شناسه خبر: 37240

علت تاخیر در تحویل کتابخانه هلال احمر به نهاد کتابخانه های استان چیست؟

یکسال است که می گوییم این ساختمان را به نهاد کتابخانه ها تحویل بدهند که در یک قسمت فضای کار اشتراکی فرهنگ ایجاد کنیم و در قسمتی دیگر هم خدمات کتابخانه ای نوین ارائه می دهیم.در ظاهر قبول کردند ولی تا الان امروز و فردا کر ...

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» چند وقت پیش محمد رضاخانی، مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار پیام ملّت، عدم تحویل ساختمان کتابخانه هلال احمر واقع در بلوار آزادی به امور کتابخانه ها توسط هلال احمر را یکی از مشکلات و چالش های امور کتابخانه های استان نام برد و گفت: استاندار دستور دادند که این ساختمان را به ما تحویل بدهند. یکسال است که گفتیم دارید آن کتابخانه را از بین می برید. یکسال است که می گوییم این ساختمان را به نهاد کتابخانه ها تحویل بدهند که در یک قسمت فضای کار اشتراکی فرهنگ ایجاد کنیم و در قسمتی دیگر هم خدمات کتابخانه ای نوین ارائه می دهیم . آنجا را بازطراحی کنیم و اتاق های مطالعه فردی ایجاد کنیم. در ظاهر قبول کردند ولی تا الان امروز و فردا کرده اند و هنوز این اتفاق نیفتاده است.
در همین خصوص و برای پیگیری همین موضوع خبرنگارپیام ملّت علت عدم تحویل این ساختمان به نهادکتابخانه های استان را از حکمت اله هاشمی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر جویا شد که ایشان هم در پاسخ گفت: ما آمادگی داریم در خدمت امور کتابخانه ها که متولی اصلی کتابخانه ها هستند، باشیم .
هاشمی گفت: آقای استاندار هم به ما امر کردند که این را تسهیل کنیم و بحثی بابت آن نداریم، ولی یک بحث قانونی وجود دارد. ما این آمادگی را داریم که حق انتفاع را به واسطه اینکه به مردم ما خیر برسد و آن طرح هایی که امور کتابخانه ها با حمایت استاندار می خواهد انجام بشود را ما قبول داریم و واقعا مصرّ هم هستیم که این اتفاق بیفتد، منتهی یک مشکلی که ما داریم این است که واگذاری این کتابخانه و حق انتفاعش را ما سه ساله می توانیم در اختیار امور کتابخانه ها قرار بدهیم؛ یعنی قانون این اجازه را نمی دهد که ما به صورت بلند مدت این قرار داد را امضا کنیم .
وی افزود: یعنی ما همین فردا هم می توانیم قرارداد سه ساله را امضا کنیم. البته این قرار داد قابل تمدید هم است که البته حالا آنها بحث هایی دارند.
هاشمی گفت: ولی ما همین الان آمادگی این را داریم که حق انتفاع کتابخانه را که البته به نفع مردم است به نهاد کتابخانه ها بدهیم و از این وضعیت به یک کتابخانه دیجیتالی تبدیل شود و طرح های خوبی که مدیریت امور کتابخانه ها در نظر گرفته و به نفع مردم باشد، اجرا شود. منتهی حق انتفاع را قانوناً سه ساله باید داشته باشیم و بیش از سه سال قانون این اجازه را نمی دهد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر با بیان اینکه ما مشکلی در تحویل کتابخانه به امور کتابخانه های استان نداریم گفت: با امور کتابخانه ها هماهنگ هستیم و آماده ایم وارد مذاکره بشویم.
به گفته مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان مشکلی در تحویل ساختمان کتابخانه به امور کتابخانه های استان نیست و هماهنگی با مدیرکل نهاد کتابخانه های استان وجود دارد، اما محمد رضاخانی، مدیر کل امور کتابخانه های استان در پاسخ به اینکه آیا موافق قرارداد سه ساله با هلال احمر هست یا خیر، به خبرنگار پیام ملّت گفت: چه کسی این را می پذیرد که ما بپذیریم؟ ما برای آن کتابخانه حداقل باید ۱۰ میلیارد تومان هزینه کنیم. این هزینه برای تجهیزات و رنگ آمیزی و طراحی دوباره برای سه سال قابل توجیه است؟
رضاخانی گفت: آنجا حداقل برای ۲۰ سال باید در اختیار کتابخانه ها باشد، حالا ما قبول کردیم که ۱۵ ساله قرارداد را امضا کنیم که آنها هم قبول کرده بودند، ولی فقط قبول کردند و هنوز اتفاقی نیفتاده است.
وی در واکنش به اینکه رئیس هلال احمر می گوید قانوناً نمی توانند بیش از سه سال آنجا را تحویل امور کتابخانه ها بدهند گفت: رییس شورای برنامه ریزی استان که استاندار است و او تشخیص می دهد که ایشان هم دستور داده است. ضمن اینکه در استان های دیگر هم این اتفاق افتاده مثل استان قزوین که ۲۰ سال است تحویل امور کتابخانه ها شده است، حالا اینجا که ما هم قبول کردیم که قرارداد حداقل ۱۵ ساله باشد که البته می گویند، ولی انجام نمی دهند.
رضاخانی افزود: این کار را باید سال های قبل انجام می دادند امروز آن کتابخانه از بین رفته است .
مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی استان با بیان اینکه اصلا چه کسی قبول می کند فقط برای سه سال این همه در آنجا هزینه کند گفت: ماباید برای آنجا مجوز جذب نیرو بگیریم. چه کسی این ریسک را می کند؟ اصلا آمدیم و مدیر بعدی این قرارا داد را تمدید نکرد چه کا باید بکنیم؟ کاری که ما می خواهیم بکنیم برای عموم مردم است. اصلا آنجا را به ما ندهند ولی درست و به نفع مردم از آن استفاده کنند.
رضاخانی گفت: این سرانه فرهنگی مردم است، آنها دوست دارند آنجا را تغییر کاربری بدهند و ما جلویش را گرفته ایم .
وی افزود: استاندارهم دستور داده است و مصوبه انجمن کتابخانه های استان نیز هست که ریاست آن هم با استاندار است.
رضاخانی با اشاره به اینکه چندین ماه پیش، توافق کردیم که ظرف دو هفته آنجا را تحویل امور کتابخانه ها بدهند گفت: الان ۶ ماه از آن دو هفته می گذرد. همان موقع هم ما گفتیم قرارداد ۲۰ساله باشد، ولی در حضور استاندار توافق شد که ۱۵ ساله باشد و ما هم قبول کردیم ولی هنوز تحویل نداده اند.
مدیر کل نهاد کتابخانه ها همچنین با گلایه از سایر دستگاه های استان نیز گفت: همینطور سایر دستگاه های استان هم ساختمان هایی دارند که می تواند به عنوان کتابخانه در اختیار مردم و سرانه فرهنگی مردم باشد، مثل اداره آموزش و پرورش که کتابخانه های زیادی دارد ازجمله کتابخانه دبیرستان شریعتی که یکی از غنی ترین کتابخانه های استان است، ضمن اینکه ورودی آن هم جدا است و واقعا می تواند یک مرکز فرهنگی ایده آل باشد. ولی به خاطر تنگ نظری ها، آن استفاده ای که باید از آن بشود نمی شود. مشکل ما کلا در زنجان همین است.
رضاخانی افزود: اداره بهداشت هم ساختمان مازاد زیاد دارد که نه خودش استفاده می کند و نه دراختیار دیگری می گذارد. مثلا یک ساختمان اداره بهداشت درمنطقه بی سیم هست که مخروبه است، ولی بارها گفته ایم با توجه به اینکه در آن منطقه هم نیاز به فضاهای فرهنگی داریم، آنجا را تحویل ما بدهند که تبدیل به کتابخانه کنیم، ولی نه قبول می کنند و نه خودشان از آنجا استفاده می کنند.


به نظر می رسد باید موضوع تجهیز واحداث کتابخانه های مدرن را در زنجان جدی تر گرفت. با توجه به استقبالی که از کتابخانه های جدید و بازطراحی شده در زنجان می شود و همینطور نیازی که در برخی مناطق به دلیل نبود کتابخانه احساس می شود، توجه و جدیت برای محقق شدن آن در راستای افزایش سرانه فرهنگی مردم استان ضروری است، هرچند ممکن است با مخالفت هایی توسط مدیران دستگاه ها مواجه باشد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست