• تاریخ: ۱۴۰۲-۱۲-۱۳
  • شناسه خبر: 37269

زورخانه ها احتیاجی به اعتبار دولتی ندارند

احتیاجی به کمک دولتی نداریم، چون عیاران و بزرگانی که در زورخانه هستند همه دست به جیب هستند و می توانند امورات زورخانه را اداره کنند،اگر دولت ریالی به زورخانه ها اختصاص بدهد یا ندهد تاثیری در فعالیت زورخانه ها نخواهد داش ...

محمود میرزایی، رییس هیئت ورزش های باستانی استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» با بیان اینکه این تصور که ورزش  باستانی و زورخانه ای روبه فراموشی است اشتباه است گفت: کاملا با این ادعا مخالف هستم  و روبه زوال بودن و به فراموشی سپرده شدن آن کاملا اشتباه است. همین چند روز پیش  ضیافت شامی با حضور اهالی این رشته در زنجان برگزار شد که بیش از ۲۵۰ نفر در آن شرکت کردند.

میرزایی در خصوص بودجه و اعتبارت مورد نیاز در این رشته گفت: اگر از من به عنوان مسئول هیئت این ورزش بپرسید، الان از نظر بودجه ای در اوج خودش قرار دارد. هیچ مشکل مالی در این هفت سال نداشته ایم  و الان هم نداریم،  در سال های گذشته شاید این مضیقه مالی بوده، آن موقعی که من خودم ورزشکار این حوزه بودم و یا سرپرست تیم بودم، مسابقات ما کنسل می شد به خاطر اینکه بودجه اش را نداشتیم، ولی الان حتی یک مورد نمی توانید پیدا کنید که ما ورزشکار را به دلیل مضیقه مالی اعزام نکرده باشیم . این را صریحا اعلام می کنم که ما هیچگونه مشکل مالی در هیئت ورزش ها باستانی استان نداریم .

میرزایی با بیان اینکه این شامل همه جهات نمی شود و نیروی ورزشی و ساختاری یک بحث دیگر است گفت: وضعیت اقتصادی کل استان در چه مرحله ای قرار دارد و شاخص آن در بین ۳۱ استان چگونه است؟ شما در ۳۱ استان ورزش زورخانه ای دارید، از این تعداد وضعیت اقتصادی را درنظر بگیرید و ببینید آیا زنجان می تواند با اصفهانی که ۱۶۰ زورخانه دارد برابری کند؟ بعد بیاییم اینجا را با اصفهان و تهران و یزد و خراسان رضوی  مقایسه کنیم و بعد بگوییم ورزشکاران ما کم هستند یا زیاد؟   

وی افزود: اگر وضعیت آماری ورزشکاران زورخانه ای زنجان را نسبت به جمعیت استان در نظر بگیریم، از نظر تعداد ورزشکاران هم کم نیستیم  و آمار جمعیتی ورزشکاران به حسب سرانه  با  جمعیت استان زنجان هماهنگی  دارد .

میرزایی در خصوص تعداد زورخانه های  زنجان نیز گفت:  ما در شهر زنجان ۳ زورخانه داریم و ورزشکارانی که اینجا هستند و هر روز ورزش می کنند، متناسب با سه تا روزخانه ما هستند و الان زورخانه های ما از ساعت ۵ و ۶ صبح خالی هستند تا ساعت ۶ عصر، یعنی هیچ فعالیتی در آن ساعات نیست . پس چطور می توانیم بگوییم زورخانه های ما کم است؟ اگر کم بود که این زورخانه ها نباید در این ساعت ها خالی باشد . استقبال از ورزش زورخانه ای کم نیست و تعداد ورزشکار ما با توجه به آمار جمعیتی استان مناسب است. نه می گویم عالی است و نه می گویم ضعیف است،  می گویم متناسب است. آمار ورزشکاران حرفه ای ما برابری می کند با زورخانه های ما و تناسب دارد.

محمود میرزایی با بیان اینکه سبک زندگی مردم در استان های مختلف باتوجه به فعالیت های ورزشی متفاوت است گفت: یعنی سبک زندگی سلطانیه ای ها و صائین قلعه ای ها و هیدجی ها، خرمدره ای ها و ماهنشانی ها و سایر شهرستان های استان  فرق دارد و بیشتر سبک زندگی کشاورزی است. یک کشاورز چگونه می تواند درفصل کشاورزی زندگی را رها کند و بیاید زورخانه؟ پس به اینها می گویند ورزشکار فصلی که موقت است. ولی در اصفهان و تبریز و در تهران، زندگی شهری بیشتر غالب است و ورزشکار صبح فعالیتش  را می کند و از ساعت ۵ یا ۶ می آید زورخانه و ورزشش را می کند. به خاطر همین است  که آمار ورزشکاران استان هایی که زندگی کشاورزی در آنها رونق دارد متغیر است. در زمستان آمار وزشکاران ما بالا است و در بهار و تابستان خیلی کم است، چون دوستانی که به عنوان یک کشاورز و دامدار فعالیت می کنند، در فصل کشاورزی نمی توانند کشاورزی را رها کنند بیایند ورزش کنند. به خاطر همین است که سبک زندگی مردم باید لحاظ شود.

رییس هیئت ورزش های باستانی استان زنجان با اشاره به اینکه ورزشکار زورخانه ای ثابت در شهر زنجان حدود ۲۰۰ نفر است گفت: در استان زنجان مجموعاً ۱۱ زورخانه داریم و در خود شهر زنجان هم ۳ زورخانه ذوالفقاری که دولتی است، زورخانه شریعت و حیدریان هم که شخصی هستند.  در شهرستان ها  هم در ابهر، خرمدره، هیدج، صائین قلعه و خدابنده  هم زورخانه دایر است، ولی در ایجرود و طارم و ماهنشان زورخانه نداریم.

وی با بیان اینکه ورزش زورخانه ای، ورزش مردم نهاد است و دولت نهاد و اعتباری نیست گفت: ما در زورخانه قصد گرفتن بودجه نداریم و از قدیم الایام هم اینگونه بوده که ورزشکاران زوخانه ای به سایرین کمک می کنند، زورخانه ها گیرنده نیستند، بخشنده هستند و اگر استقبال مردم باشد، ما هیچ مشکلی در رابطه با گسترش ورزش های زورخانه ای در استان نداریم.

این مربی ورزشکار باستانی با بیان اینکه احتیاجی به کمک دولتی نداریم گفت: در زورخانه های خصوصی  مثل شریعت که ۱۲ سال است افتتاح شده ، ۱۲ ریال از دولت نگرفته ایم و الان هم پابرجا است و در چند روز گذشته هم بیش از ۲۵۰ نفر مهمان داشتیم، حتی از مسئولین استان  هم حضور داشتند و یک ریال هم از دولت خرج نشده است. چون عیاران و مشتی ها و بزرگانی که در زورخانه هستند همه دست به جیب هستند و همه می توانند امورات زورخانه را اداره کنند و اگر دولت ریالی به زورخانه ها اختصاص بدهد یا ندهد تاثیری در فعالیت زورخانه ها نخواهد داشت.

وی در خصوص تعداد مربیان و مرشدها نیز گفت: از ۷ سال پیش تا کنون زنجان در امر آموزش مربی و مرشد و داور پیشتاز بوده که خروجی بسیار خوبی داشته است. ۷ سال پیش فقط یک مربی در زنجان بود و الان نزدیک به ۲۶ مربی، مدرک رسمی از فدراسیون دارند.  یک مرشد به نام ایرج قرابیگلو که تشریف بردند کرمان و ما یک مرشد نوپنجه به نام آقای فدایی داشتیم، الان نزدیک به ۳۰ مرشد مدرک دار در استان داریم. در همین لحظه که با شما صحبت می کنم یکی از اساتید برجسته ایران به نام  «استاد فرامرز نجفی تهرانی» که استاد همه مرشدهای ایران است، مهمان ما است و در تعلیم و تربیت مرشدان به صورت مستمر کار می کنند. یعنی علاوه بر استاد مرشدهایی که فدراسیون می فرستد که در سطح مقدماتی با ورزشکاران کار می کنند، استاد نجفی تهرانی، برای تکمیل آموزش آنها در زنجان هستند.

میرزایی در مورد انتقال ورزش های زورخانه ای به ورزشگاه ها نیز گفت: نظر شخصی من این است که  هر کاری  سرجای خودش قابل تعریف است. ورزش زورخانه ای از اسمش  معلوم است، یعنی ورزشی که  داخل زورخانه باشد و از ارکان اصلی زورخانه هم گود زورخانه است که جزء لاینفک زورخانه است. اگر منظورتان این است که ورزش زورخانه ای در غیر از گود انجام بگیرد، نظر من این است که این زیاد خوب نیست. اما اگر بخواهم نظر تخصصی بدهم به عنوان مربی بین المللی، از نظر فنی ایرادی ندارد که بخواهیم ورزش زورخانه ای را به سالن های ورزشی هم متتقل کنیم. همانطور که تا حالا برنامه های زیادی در خارج از زورخانه اجرا شده است.

وی در مورد جذب دانش آموزان به این رشته ورزشی نیز گفت: من معلم بودم و تیم حرفه ای که الان در زنجان فعالیت می کند نیز خیلی از آنها دانش آموزان مدارس بودند که بنده آنها را از مدارس شناسایی کردم و الان هم کمیته ای به نام کمیته استعدادیابی داریم که در مدارس و از بین دانش آموزان مستعد و علاقه مند انتخاب می کنند و درتیم های نوجوانان که در زورخانه ذوالفقاری زنجان مستقر هستند سازماندهی می شوند. خیلی از این دانش آموزان همین امسال هم مقام آوردند. مثلا در المپیاد امسال علی بیات دانش  آموز مقطع راهنمایی که قهرمان ایران شد.

رییس هیئت ورزش های باستانی استان زنجان در خصوص مشکلات این رشته ورزشی نیز گفت: اگر بگوییم مشکلی نداریم دروغ گفتیم، ولی در حال حاضر مشکلی که به عنوان مشکل جدی و لاینحل باشد نداریم.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست