• تاریخ: ۱۴۰۲-۱۲-۲۷
  • شناسه خبر: 37553

مهم ترین چالش سازمان استاندارد، مصالح ساختمانی است/ تدوین استاندارد برای ۱۰ حوزه خدماتی

تا کنون سازمان استاندارد فقط در مورد کالاها فعال بوده است، اخیراً حوزه خدمات هم شامل استاندارد است و در حال حاضر در ۱۰ حوزه خدمات، استاندارد تدوین شده که شامل خدمات پست، هتل‌ها، مراکز آموزشی و مدارس و سایر موارد می‌شود.

به گزارش «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» مهدی قهرمانی، مدیرکل استاندارد استان زنجان در نشست خبری اظهار کرد: اداره استاندارد یک سازمان فنی و نظارتی است و ما مکلف به حسن نظارت برعملکرد دستگاه ها و بخش خصوصی هستیم.

قهرمانی گفت: به موجب ماده ۱۷ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، این سازمان موظف شده تا نسبت به ارزیابی انطباق انطباق کالاهای ساخت داخل، وارداتی و نیز خدماتی که از لحاظ ایمنی، بهداشت و سلامت عمومی حائز اهمیت هستند، اقدام کند.

وی با بیان اینکه سازمان استاندارد چهاروظیفه به عهده دارد که اولی استانداردسازی و استاندارنویسی است که باهمکاری صنایع و نخبگان انجام می شود گفت: دومین وظیفه سازمان، تایید صلاحیت و اندازه شناسی و ارزیابی انطباق نیزوظایف دیگر سازمان است.

قهرمانی گفت: مدیران کنترل کیفی در کارخانجات یکی از عوامل نظام استاندارد هستند وکارشناسان رسمی استاندارد و شرکت های بازرسی و آزمایشگاه های همکار، از عوامل دیگر نظام استاندارد هستند.

وی با بیان اینکه در حوزه صادرات کالا، در مورد هرکالایی که مشمول استاندارد اجباری است، اجازه خروج کالای بی کیفیت را نمی دهیم گفت: با این کار بازار صادراتی را از دست می دهیم .

مدیر کل استاندارد استان زنجان با اشاره به اینکه صدور و کاربرد علامت استاندارد برای کالا و خدمات است، ولی تا کنون سازمان استاندارد فقط در مورد کالاها فعال بوده گفت: اخیراً در حوزه خدمات هم شامل استاندارد است و در حال حاضر در ۱۰ حوزه خدمات، استاندارد تدوین شده که شامل خدمات پست، هتل‌ها، مراکز آموزشی و مدارس و سایر موارد می‌شود.

وی با بیان اینکه دو نوع استاندارد اجبرای و تشویقی داریم گفت: استاندارد محصولات کشاورزی فعلاً در حد صدور گواهی مجاز آلاینده‌ها است که با استاندارد تشویقی اجرا می‌شود، ولی استاندارد خوراک دام اجباری است.

قهرمانی گفت: سازمان استاندارد تنها مرجع انگ‌گذاری و عیار سنجی طلا است و شهروندان برای اطلاع از عیار طلا با وارد کردن حرف g و کد محصول به شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ می‌توانند مشخصات طلای خریداری شده را دریافت کنند.

وی گفت: شهروندان برای اطلاع از مشخصات کالاها و وضعیت استاندارد آنها می توانند کد ۱۰ رقمی درج شده روی علامت استاندارد کالا را به شملاره ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیامک کنند و در عرض ۱۰ ثانیه مشخصات کالارا دریافت کنند.

قهرمانی گفت: دستگاه ها موظفند کلیه ضوابط فنی و مقررات خود را در سازمان ملی استاندارد، استاندارد سازی کنند و هردستگاهی که مجوز صادر می کند باید آن متقاضی را ملزم کند که نشان استاندارد بگیرد.

وی در خصوص استاندارد نان نیز گفت: اخیراً استاندارد نان های مسطح تدوین شده که باید اجرایی شود و در حال حاضر برای نان های صنعتی قابل اجرا است و هنوز درنانوایی ها اجرا نمی شود ولی در زنجیره تولید نان در حال استانداردسازی محصول گندم هستیم که در آینده نزدیک با پیگیری ها نان های با کیفیتی داشته باشیم .

مدیر کل سازمان استاندارد استان زنجان گفت: صنایع غذایی از لحاظ استاندارد وضعیت خوبی دارند و در حوزه مصالح و کارگاه های ساختمانی چالش داریم که به دلیل تعداد بالا و پراکنده و خرد بودن کارگاه ها است که آن هم بیشتر در مورد شن و ماسه و غیره است.

وی در خصوص استاندارد کالاهایی که به صورت اینترنتی خرید و فروش می شود نیز گفت: هر کالایی که مشمول استاندارد اجباری است، در هر جایی که عرضه می شود باید استاندارد داشته باشد و تا به امروز هم گزارش و اعتراضی در این خصوص نداشتیم .

مدیر کل سازمان استاندارد استان زنجان با اشاره به شیوه های ارتباطی با این سازمان گفت: تلفن ۱۵۱۷، سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ و شامانه مجازی مردمدار راه های ارتباطی برای دریافت خدمات سازمان استاندارد است .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست