• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۸-۱۴
  • شناسه خبر: 9575

رشد ۱۱ درصدی صادرات فرش دستبافت زنجان/طرحی به نقش تاریخ

پیام ملّت – مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: میزان صادرات فرش دستباف با مبدا تولید استان زنجان در شش ماهه امسال برابر با ۷ میلیون و ۹۸۰ هزار دلار بوده است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشت ...

پیام ملّت مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: میزان صادرات فرش دستباف با مبدا تولید استان زنجان در شش ماهه امسال برابر با ۷ میلیون و ۹۸۰ هزار دلار بوده است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۱۱ درصد افزایش داشته است.

سید محسن جعفری در گفتگو با «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» اظهار کرد: صادرات فرش دستباف با مبدا تولید زنجان مشتریان و بازارهای سنتی خاص خود را دارد و توانسته در این حوزه شناخته شود.

به گفته وی، دو نوع فرش‌های پشمی و ابریشمی در استان زنجان تولید می‌شود و در حال حاضر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، کانادا، ایتالیا، آفریقای‌جنوبی و برزیل از جمله مشتریان و کشورهای هدف صادرات فرش پشمی با مبدأ تولید استان به‌شمار می‌روند.

جعفری خاطر نشان کرد: کشورهای ژاپن، روسیه و چین نیز مقصد صادرات فرش‌های ابریشمی با مبدأ ‌تولید استان زنجان محسوب می‌شوند و میزان صادرات هدف‌گذاری شده در این حوزه برای سال گذشته ۱۲ میلیون دلار بوده است.

وی با اشاره به پتانسیل استان در تولید فرش دستباف، تصریح کرد: استان پتانسیل بالایی را در زمینه تولید فرش دستباف دارد ولی بازاریابی و شناسایی مشتری مستمر بسیار مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد و افزایش مشتری دائمی و مستمر فرش دستباف استان زنجان، می‌تواند سبب استفاده از پتانسیل‌های فرش استان شود.

مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، یادآور شد: بیشترین نقشه‌هایی که در استان بافته می‌شود، طرح بیدگینه، طرح قلتوق و طرح ماهی افشار است که در این بین طرح ماهی افشار نیز بیشترین میزان خرید و فروش را به خود اختصاص داده است.

جعفری با تاکید بر اینکه روند صادرات فرش زنجان صعودی است، می افزاید: حمایت از فرش‌بافان وجود دارد و کیفیت فرش دستباف استان زنجان بسیار ارزشمند است و تنها در این چهار ماهه کمی صادرات فرش دستباف کاهش‌یافته است.

در سال‌های اخیر سهم صادرات فرش دستباف کشور از بازار جهانی با ظهور رقبای جدید روند نزولی داشته است. اگر به ‌روزرسانی تولیدات فرش، ارزیابی سلیقه مشتری و عرضه محصول با توجه به شرایط روز بازار بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، این کالا می‌تواند سهم قابل توجهی را در صادرات غیرنفتی داشته باشد.

در این بین فرش زنجان به لحاظ کیفیت و نقش و نگار خاص در خارج از کشور مشتریان خاصی داشت؛ اما در سال های نه چندان دور عرضه فرش این دیار به نام سایر استان‌ها و نبود متولی خاص چالش‌های بزرگ در گمنام ماندن این کالای فرهنگی-هنری داشته است.

۱۱۰/ق

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست