• تاریخ: ۱۴۰۳-۰۱-۲۷
  • شناسه خبر: 37728

یک شب اقامت در زنجان چقدر آب می خورد؟

براساس بررسی های ما و نرخنامه ای که هزینه اقامت در هتل ها و سایر مراکز اقامتی را تعیین می کند، بالاترین هزینه مربوط به هتل ۴ ستاره بوتیک و کمترین هزینه هم مربوط به مهمانپذیر ها است.

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» در سال های اخیر که جذب گردشگر  به یکی از چالش های مهم و رقابت های بین استان ها تبدیل شده است، مولفه های متعددی برای جذب گردشگر و افزایش حضور مسافران در شهر ها تعیین  شده است که یکی از آنها اقامت مسافران  در شهر ها است.

تعطیلات نوروزی هم تمام شده و  مرکز ثقل جذب مسافر هم در بسیاری از استان ها در این ایام است. مسافران یا از قبل تصمیم می گیرند به شهری سفرکنند که اینجا حتما از قبل مطالعه یا شناختی از شهر مقصد دارند و یا اتفاقی و برای اولین بار وارد شهری می شوند که  از لحظه ورود مسافر به شهر خدمات سفر با مولفه های متعدد آغاز می شود که یکی از آنها خدمات مربوط به اقامت مسافران است.

 بعد از کرونا که رکود سنگینی در حوزه سفر و هتلداری درتمام کشور به دنبال داشت، دو سالی هست که مسافرت ها دوباره جان گرفته و در این میان  هم موضوعات مربوط به سفر مورد توجه قرار گرفته است. زنجان هم در این دو سال پس از رکود، برنامه هایی برای جذب گردشگر و همینطور حفظ گردشگر و افزایش روزهای حضور مسافران در شهر را در پیش داشته است،  به طوری که سعید صفوی،  مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان  از افزایش ۱۰۰ درصدی مسافران نوروزی در سال ۱۴۰۲ خبرداد.

امسال نیز به گفته دبیراجرایی خدمات سفر استان، آمار اقامت مثل  سال گذشته بوده است. به گفته سعید صفوی سال گذشته ۴۶ هزار نفر در اقامتگاه های رسمی استان  اسکان داشتند  که نسبت به سال قبلش یعنی۱۴۰۱ افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است و امسال هم  که طبق اعلام دبیر اجرایی خدمات سفر استان، عدد همان است. در این میان یکی از مهم ترین مولفه های حضور مسافر در شهر ازجمله زنجان، هزینه اقامت  است.

مراکز اقامتی استان شامل هتل ها، هتل آپارتمان ها، مسافرخانه ها و مهمانپذیرها و مراکز بومگردی است، به اضافه مدارسی که به عنوان محل اسکان فرهنگیان در نظر گرفته شده است.

مکان هان تاریخی متعدد  از جمله رختشویخانه و مساجد قدیمی و پل ها و بنای عظیم سلطانیه ، آبشارها و کوه ها و روستاها به همراه طبیعت خوش آب و هوای زنجان،  همچنین صنایع دستی زنجان بخصوص چاقو  و حتی عزاداری ایام محرم  دلایل مهمی برای سفر به زنجان هستند که می تواند زنجان را  به عنوان مقصد برای مسافران مورد توجه قرار دهد و طبیعتاً  هزینه اقامت نیز یکی از مولفه های مهم برای انتخاب زنجان به عنوان مقصد سفر است.

هتل ها حداکثر ۳ میلیون تومان

براساس بررسی های ما و نرخنامه ای که هزینه اقامت در هتل ها  و سایر مراکز اقامتی را تعیین می کند، بالاترین هزینه مربوط به هتل ۴ ستاره بوتیک و کمترین هزینه هم مربوط به  مهمانپذیر ها است.

زنجان ۱۰ هتل دارد که بالاترین قیمت ها مربوط به دو هتل ۴ ستاره بوتیک و هتل بزرگ است.  هتل بوتیک با نرخ هرشب ۲میلیون ۹۳۰ هزار تومان بالاترین قیمت و هتل بزرگ هم با کمی اختلاف ۲میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است.

هزینه اقامت در هتل آپارتمان ها نیز یک خواب ۱میلیون و ۱۸۵ و دو خواب ۱میلیون ۸۰۰ هزار تومان است.

در هتل های ۳ ستاره هم هزینه یک نفر ۷۶۳ هزار تومان و دو نفر ۱میلیون ۱۰۰ هزار تومان است .

هزینه اقامت در هتل های دوستاره ممتاز برای یک نفر ۷۶۶ هزار تومان و برای دو نفر ۱میلیون ۱۰۰ هزار تومان  است دو ستاره معمولی هم ۶۳۰ هزارتومان برای یک نفر و ۹۵۰ هزار تومان برای دو نفر هستند.

اقامتگاه های سنتی ۱میلیون و ۶۵۰ هزار تومان

همچنین دو اقامتگاه سنتی آنام و ددمان نیز در شهر زنجان فعال است که هزینه  یک شب اقامت درآنها برای یک و دو نفر ۱میلیون و ۶۵۰ هزار تومان است.

مهمانپدیزها حداکثر ۱۸۵هزار تومان

اما مهمانپذیرها درجه یک تا ۳ دارند. هزینه اقامت در مهمانپذیرها و مسافرخانه های درجه یک برای یک نفر ۱۸۵ هزار تومان و برای دو نفر ۲۶۴ هزار تومان است. مهمانپذیر درجه ۲ نیز برای یک نفر ۱۶۵ هزار تومان و برای دو نفر ۲۴۰ هزار تومان نرخ گذاری شده است. برای اقامت در مهمانپذیر درجه ۳ نیز ۱۴۵ هزار تومان برای یک نفر و ۲۲۳ هزار تومان برای دو نفر تعیین شده است.

اسکان فرهنگیان ۲۵۰ هزار تومان

در خصوص اسکان فرهنگیان  هم که آموزش و پرورش  استان اعلام کرد که فقط فرهنگیان را پذیرش خواهد کرد و طبق گفته معاون رفاهی آموزش و پرورش استان،  هزینه اقامت از ۲۵۰ هزار تومان  تا ۲۹۰ هزار تومان است.

بر این اساس می توان گفت از نظر هزینه اقامت،  دو هتل ۴ ستاره زنجان  بالاترین قیمت را دارند و سپس هتل آپارتمان ها و بعد از آن اقامتگاه های بومگردی هستند.  هتل های دو ستاره و سه ستاره  جزء کمترین قیمت ها هستند که  هزینه آنها از مدارس تعیین شده برای فرهنگیان کمتر  است، البته مدارس هم  فقط برای اقامت عموم مردم آزاد نبود و فقط مختص فرهگیان بود.

خبرنگار : زینب سودی

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست